וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו משיב לביקורת: "אני לא מבדיל בין דמוקרטים לרפובליקנים"

עודכן לאחרונה: 10.11.2020 / 23:38

בדיון במליאה, שהתכנסה להצביע על אישור ההסכם עם בחריין, ענה ראש הממשלה למתקפה נגדו בעקבות חילופי הממשל בארה"ב. לדבריו, "מה שאני רואה לנגד עיניי זה רק את מדינת ישראל". גנץ בנאומו תקף את נתניהו: "חברתי אליך כשותף במאבק למען האזרחים, ולא כשותף פשע נגדם"

בווידאו: נתניהו אומר בדיון על ההסכם עם בחריין שמעגל השלום יתרחב/צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב היום (שלישי) לביקורת שנמתחה על הזנחת קשריו עם המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, לאור תוצאות הבחירות. במהלך דיון במליאת הכנסת, שהתכנסה להצביע על אישור ההסכם עם בחריין, נשא נתניהו נאום במהלכו התייחס לחילופי הממשל, בירך על הסכמי השלום, והתעמת עם חברי הכנסת הערבים.

נתניהו תקף את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, בתגובה לדבריו על יחסיו עם המפלגה הדמוקרטית, שמועמדה ג'ו ביידן ניצח בבחירות לנשיאות. "שמעתי את ראש האופוזיציה אומר אתמול בפסקנות מלאה בחשיבות עצמית שהזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. 38 שנים אני משקיע במאמצים בלתי פוסקים בחיזוק הקשרים על כל הספקטרום הפוליטי שלה. הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר עם שתי המפלגות? זה אבסורד. אני מקיים קשר ארוך וחם עם ביידן", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם השלום עם בחריין, מליאת הכנסת, 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
נתניהו ובמליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

נתניהו הודה "לידידנו הגדול", נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, "על התמיכה האדירה שהוא נתן לישראל" וציין את המהלכים וההישגים במהלך כהונתו, וכן גם ברך "שביידן והאריס ברכו על ההסכמים האלה". בעניין הסכמי השלום עם מדינות ערב, הוא תקף תחילה את הרשות הפלסטינית. "אם נהיה תלויים בסרבנות הפלסטינית להרחבת השלום, נצטרך לחכות עוד שנים רבות. אבל דווקא הסכמים אלה יכולים להביא להתפכחות הפלסטינים ולוויתור על הדרישות הקיצוניות שלהם", אמר.

ראש הממשלה המשיך, "מה שאני רואה לנגד עיניי, זה לא דמוקרטים או רפובליקנים, זה רק מדינת ישראל. כך אמשיך לעשות גם עם הממשל האמריקני הבא. לא צריך לנהוג בהרכנת ראש או בהתרפסות. אלא בתבונה ובזקיפות קומה".

הוא אמר כי ההסכמים עם מדינות ערב הם "הישגים שהם תולדה של מאמץ עקבי במשך שנים, מעקבים גלויים וסמויים רבים, בעיקר סמויים. הם תולדה של מאמץ עקבי נוסף שהובלתי במשך שנים - לביצור עוצמתנו ומעמדנו, במזרח התיכון ובעולם". הוא התייחס להסכם עליו מצביעה המליאה ואמר, "ההסכמים עם בחריין הם מנוף אדיר לכלכלה שלנו בישראל, כאן ועכשיו. כמעט בכל יום אנחנו רואים בשורות מרגשות".

עוד בוואלה!

סיפורי כיסוי ודרכונים זרים: כך פעלה השגרירות החשאית של ישראל בבחריין

לכתבה המלאה

בנוסף, ראש הממשלה קשר בפתח נאומו בין המאבק בקורונה להסכם. הוא אמר כי "המאבק הוא חובק עולם, מספר הנדבקים עצום, גם מספר המתים עצום אבל היום יש לנו חדשות טובות, גם בקורונה וגם בשלום. ההודעה של חברת פייזר אתמול על פיתוח חיסון היא בשורה גדולה לאנושות, זה ייקח עוד זמן, לא ימים ולא שבועות אבל גם לא שנים".

"הניצחון על הקורונה בא יבוא. יש אור גדול בקצה המנהרה. אני צופה שעוד חברות יודיעו על התקדמות, ואפשר שבזמן הקרוב ביותר. אני פועל יחד עם שר הבריאות ואנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל, רבים ככל האפשר, מהר ככל האפשר. תהיה על החיסונים תחרות עזה, אנחנו מדינה קטנה וכדי שלא נדחק לסוף התור, אני פועל מול המדינות האלה".

מליאת הכנסת 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - דני שם טוב, אתר רשמי
נתניהו, גנץ ואשכנזי במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - דני שם טוב

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת, יריב לוין. לוין נשא נאום שבו אמר כי ההסכם "זהו הישג היסטורי עצום". לדבריו, "זו יצירה של מזרח תיכון שונה, מזרח תיכון ששלום אמת הופך בו מחלום - למציאות יום יומית". הוא פנה לחברי הכנסת ואמר כי "העובדה שאנו זוכים לקיים דיון לאישור הסכם שלום בפעם השנייה בתקופת כהונת הכנסת ה-23, ובתוך זמן קצר כל כך, היא זכות גדולה. זכות חסרת תקדים".

לדבריו, "הדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארצות הברית וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת".

גנץ לנתניהו: "שעון החול של התקציב אוזל"

שר הביטחון בני גנץ פנה לנתניהו בישיבה המיוחדת ואמר לו כי הגיעה העת לדבר עם על השלום בתוך העם. "אני חברתי אליך כשותף במאבק למען חייהם בריאותם ופרנסתם של אזרחי ישראל, ולא כאל שותף לפשע כלכלי וחברתי נגדם", אמר גנץ. "אני ואתה יודעים היטב שבאוצר כבר קיים תקציב כמעט מוכן לשנת 2021, לא אתן יד למנוע אותו. שנינו יודעים ששעון החול הולך ואוזל". לדבריו, "בידך למנוע את האסון הכלכלי והחברתי, ולעשות את הדבר הנכון למען אזרחי ישראל. בנושא הזה לא יהיה גורם חיצוני שיכווין אותך".

בנוגע להסכם עם בחריין, אמר גנץ כי הוא קורא למדינות נוספות באזור ברית המתונים ובראשן ערב הסעודית, לקדם את האינטרסים ולקדם את היחסים עם ישראל. "הרחבת ברית המתונים מאפשרת מנוף של עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית מאוחדת מול מי שמבקשים לפרוץ את הסכר שמחזיק את האזור על מי מנוחות", אמר. היא מגדילה את היכולת להגיע להישגים דיפלומטיים מול הקיצוניים ובראשם איראן".

לגבי התנגדות הפלסטינים להסכם, אמר גנץ כי "לצערי, ההנהגה הפלסטינית כולה לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המשא ומתן והתיאום הביטחוני והאזרחי, ולעבוד ביחד על מציאת פתרונות. לזנוח אשליות מדיניות ולפעול ליצירת מציאות טובה יותר לשני העמים. אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית - אם לא עבורכם עשו זאת עבור ילדיכם".

בתום נאומו של גנץ עלה לבימה שר החוץ גבי אשכנזי. השר אמר במהלך נאומו כי שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף א-זיאני, יגיע בקרוב לביקור בישראל.

חיתמה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין 18 באפריל 2020. רויטרס
מעמד החתימה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין, אוקטובר/רויטרס

המדינות חתמו בחודש שעבר על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים. מלבד ההסכם, נציגי המדינות חתמו גם על שמונה מזכרי הבנות בתחומים שונים, בהם תעופה, חקלאות והשקעות.

הסכם הביניים הוא שלב בדרך בין "הצהרת השלום" שנחתמה בבית הלבן ב-15 בספטמבר בידי ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ של בחריין, לבין חתימה על "חוזה שלום" כולל. ההסכם המרכזי שנחתם הוא כינון יחסים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות.

יאיר לפיד בדיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי",19 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"נתניהו לקח הימור לא מחושב". לפיד נואם בכנסת/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש האופוזיציה הגיב לדבריו של ראש הממשלה ואמר כי ניסיונו לטעון "שהוא שמר על יחסים טובים עם הדמוקרטים הוא מביך". לדברי לפיד, "הניתוק שלו ממה שקורה בשנים האחרונות בארצות הברית כל כך גדול שהוא לא יודע מה אומרים הדמוקרטים והממשל החדש על מי שהקים את 'רמת טראמפ' באמצע מערכת בחירות סוערת. נתניהו לקח הימור לא מחושב וסיכן את מערכת היחסים המיוחדת של ישראל וארצות הברית. רק ממשלה חדשה תוכל לתקן את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully