וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי כיסוי ודרכונים זרים: כך פעלה השגרירות החשאית של ישראל בבחריין

21.10.2020 / 17:20

משרד החוץ הפעיל במשך כעשור נציגות בבירת הממלכה במסווה של חברה מסחרית לעידוד השקעות. חברת הקש הציגה את עצמה כנותנת שירות ללקוחות באירופה ובארה"ב, כשכל עובדיה דיפלומטים ישראלים עם אזרחות כפולה. בכיר ישראלי: השגרירות תפתח על בסיס החברה, רק צריך להחליף שלט

בווידאו: ישראל ובחריין חותמות על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים/צילום: שגרירות ארה"ב בישראל

משרד החוץ הישראלי הפעיל נציגות דיפלומטית חשאית בבחריין במשך יותר מעשור - כך עולה משיחות עם מקורות בשתי המדינות וממסמכים של רשות החברות של בחריין שפורסמו באינטרנט. על פי הגורמים, הנציגות הדיפלומטית פעלה בבירה מנאמה, תחת כיסוי של חברה מסחרית לעידוד השקעות.

קיומה של הנציגות הדיפלומטית, שעד לפני כמה שבועות היה אסור בפרסום, מראה את עומק היחסים שהתקיימו בין ישראל לבין בחריין אך נשמרו בחשאיות. "הצהרת השלום" עליה חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד אל-לאטיף א-זיאני בבית הלבן ב-15 בספטמבר העלתה מעל פני השטח את היחסים הללו ופוגגה את מעטה הסודיות.

הימצאותה של הנציגות הישראלית בבחריין הייתה תחת איסור פרסום במשך 11 שנה. דיווח קצר בנושא הופיע בשבוע שעבר בחדשות "כאן", אך היום (רביעי) נחשפים כל הפרטים שמותרים בפרסום בפרשה, והמגעים הדיפלומטיים שהתנהלו מאחורי הקלעים.

מנאמה, בחריין, 2 במאי 2020. רויטרס
משרד החוץ הפעיל נציגות ישראל חשאית בבחריין במשך יותר מעשור. מנאמה/רויטרס

המגעים לפתיחת הנציגות הישראלית הסודית במנאמה החלו כבר בשנים 2008-2007 בשורת מפגשים חשאיים בין שרת החוץ דאז ציפי לבני ושר החוץ הבחרייני באותה תקופה שייח' חאלד בן אחמד אל-חליפה. בכירים במשרד החוץ ציינו כי הקשר הקרוב של לבני עם עמיתה הבחרייני והעובדה שבפברואר 2009 קטאר, יריבתה של בחריין, ניתקה את יחסיה עם ישראל וסגרה את הנציגות הישראלית בדוחא - הביאו את הבחריינים לתת אור ירוק לפתיחת הנציגות הישראלית במנאמה.

ב-13 ביולי 2009, כמה חודשים אחרי כניסתו של נתניהו לתפקיד נרשמה בבחריין חברה בע"מ בשם Center For International Development. במסמכי הרישום של החברה נכתב שתחום עיסוקה הוא שיווק, קידום מסחרי של בחריין ומשיכת השקעות. כעת ניתן לגלות שזו הייתה "חברת קש" שהוקמה כדי לספק כיסוי לפעילות הדיפלומטית הישראלית בבחריין.

ממסמכי רשם החברות בבחריין, עולה כי החברה שינתה את שמה בינואר 2013. את שמה של החברה כיום, לא ניתן לחשוף מסיבות ביטחוניות. חזון החברה, לפי אתר האינטרנט שלה, הוא להיות גורם שמספק שירותי חדירה לשוק, ייעוץ ושיווק טכנולוגיות שממוקם בלב המפרץ.

החברה מציגה עצמה כנותנת שירות ללקוחות באירופה ובארצות הברית שרוצים להיכנס לשוק הבחרייני בתחומים שאינם קשורים לנפט. לפי אתר החברה, עיקר לקוחותיה הן חברות הייטק בתחומי הבריאות, האנרגיה המתחדשת, החקלאות וטכנולוגיות המידע. החברה אף מתהדרת בכך שהיא פיתחה רשת קשרים ענפה בבחריין שמאפשרת לה לקדם עסקאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין בטקס חתימת הסכמ נרמול היחסים בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
הצהרת השלום פוגגה את מעטה החשאיות. נתניהו וא-זיאני בבית הלבן, ספטמבר/רויטרס

לפי מסמכי רשות החברות של המדינה, החברה, שמשרדיה נמצאים ברובע העסקים של מנאמה, הנפיקה 400 מניות בשווי 50 אלף דינר בחרייני כל אחת. החברה גייסה עובדים בעלי מכנה משותף ייחודי מאוד - כולם היו דיפלומטים ישראלים עם אזרחות כפולה.

אחד מבעלי המניות של החברה הוא ברט יונתן מילר, אזרח ישראלי ודיפלומט במשרד החוץ, המחזיק באזרחות דרום אפריקנית. ב-2013 מונה מילר על ידי הממשלה לקונסול ישראל במומבאי. בעל המניות השני הוא עידו מועד, אזרח ישראלי ודיפלומט במשרד החוץ, וכן בעל אזרחות בלגית. הוא משמש כיום כראש מחלקת הסייבר באגף האסטרטגי במשרד. לפי המסמכים, בדירקטוריון של החברה יושב גם אדם בשם אילן פלוס בעל אזרחות בריטית. פלוס הוא גם אזרח ישראלי ודיפלומט במשרד החוץ. הוא משמש כיום כסמנכ"ל לענייני כלכלה במשרד.

בשנת 2018 מונה לחברה מנכ"ל חדש - אדם בעל אזרחות אמריקנית שאת שמו לא ניתן לחשוף מסיבות ביטחוניות. גם הוא אזרח ישראלי ודיפלומט במשרד החוץ ששימש בתפקידים בשגרירות ישראל באוסטרליה ובאגף האסטרטגי במשרד. לאחרונה הוא הוא עזב את תפקידו כמנכ"ל החברה והוחלף על ידי אדם אחר, גם הוא בעל אזרחות זרה וגם הוא דיפלומט במשרד החוץ הישראלי. מטעמי ביטחון לא ניתן לפרסם את זהותו.

הדיפלומטים הישראלים ששימשו בתפקידים שונים בחברה במהלך השנים, פעלו בבחריין בכיסוי של אנשי עסקים. כמה מהדיפלומטים הישראלים אף בנו לעצמם סיפורי כיסוי שכללו פרופילים מזויפים ולא מוצלחים במיוחד ברשת החברתית העסקית לינקדאין.

קבוצה קטנה מאוד של בכירים בחריינים ידעו על קיומה של הנציגות הישראלית. בכמה מקרים בעשור האחרון בהם היה חשש שדבר קיומה של הנציגות דלף, התקיימו התייעצויות בהולות בין שתי המדינות כדי לערוך בקרת נזקים ולתאם מהלכים כדי לוודא שהחשאיות נשמרת.

במהלך יותר מעשור של פעילות בבחריין אנשי הנציגות הסודית קידמו מאות עסקאות כלכליות של חברות ישראליות במדינה. הם גם שימשו כערוץ קשר חשאי בין ישראל לבחריין, כשאנשי הקשר המרכזיים שלהם היו שר החוץ הבחרייני וכמה מיועציו הקרובים.

חיתמה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין 18 באפריל 2020. רויטרס
"כל שיהיה לעשות הוא להחליף את השלט בכניסה". החתימה על כינון היחסים, שני/רויטרס

ביום שני האחרון במנאמה, דקות אחרי החתימה על ההודעה המשותפת לכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות, העביר ראש מטה שר החוץ חיים רגב, איגרת לשר החוץ של בחריין ובה בקשה רשמית לפתיחת שגרירות ישראלית במדינה.

בכירים במשרד החוץ אומרים כי הם מתכוונים להשתמש בתשתית שנבנתה בנציגות החשאית במהלך העשור האחרון כדי להקים במהירות שגרירות ישראלית. "למעשה, כל שיהיה לעשות הוא להחליף את השלט בכניסה", אמר בכיר ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully