וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה חיכתה יממה עם הברכות לביידן. ייתכן שיש לה סיבה טובה

בזמן שמדינות ערביות אחרות מיהרו לברך את הנשיא הנבחר, יורש העצר העדיף לשלוח איחולים למנהיג טנזניה. אחרי שטראמפ שימש כחוצץ מול הביקורת הבינלאומית, מחליפו צפוי לבחון מחדש את היחסים עם ריאד ולנקוט בקו תקיף מול הפרת הזכויות שלה. בית המלוכה מחכה בחשש

בווידאו: פגישת קושנר - בן סלמאן/צילום: AP

שליטי ערב הסעודית חיכו עד אתמול (ראשון) כדי לברך את נשיא ארצות הברית הנכנס, ג'ו ביידן, לרגל נצחונו בבחירות. הממלכה, שייתכן כי יש לה יותר מה להפסיד מניצחון ביידן - לעומת מדינות ערביות אחרות - לקחה את הזמן עם התגובה לתוצאות, שמבשרות על תום עידן טראמפ, נשיא שמדיניותו במזרח התיכון וההתנגדות התקיפה שלו לאיראן תרמו לריאד רבות.

בעוד מדינות ערביות אחרות מיהרו לברך את המועמד הדמוקרטי, השליט בפועל של הממלכה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שמר על דממה. רק לאחר יממה שלמה, פורסם בסוכנות הידיעות הרשמית בממלכה כי המלך סלמאן ויורש העצר מברכים על ניצחונם של ביידן וסגניתו קמלה האריס. בזמן שעבר מאז ההודעה על התוצאות, הספיק בן סלמאן לשלוח מילים חמות לנשיא טנזניה על בחירתו המחודשת.

סלמאן מלך ערב הסעודית ונשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, 27 באוקטובר 2011. AP
הערכה מחודשת של הקשר. המלך סלמאן וביידן, 2011/AP

הקשרים הקרובים של בן סלמאן עם טראמפ היוו חוצץ מול שטף הביקורת הבינלאומית על הפרות זכויות אדם שביצעה ריאד. בין המקרים הבולטים שהציתו את ההאשמות היו רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, חלקה של ריאד במלחמה בתימן ומעצר של פעילות למען זכויות נשים בממלכה.

יורש העצר מכחיש כי הורה על רציחתו של חאשוקג'י, אך ב-2019 הכיר באחריות אישית מסוימת כשהודה שהמקרה התרחש במשמרת שלו. ריאד גזרה עונשים על שמונה מעורבים ברצח, שנעו בין שבע ל-20 שנות מאסר.

סוגיות אלה עלולות להפוך עתה לנקודות חיכוך בין ביידן וערב הסעודית, ייצואניות נפט משמעותית המבצעת עסקאות נשק בהיקף נרחב עם ארצות הברית.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן לוחץ את ידו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פסגת מנהיגי G-20 באוסקה, יפן 29 ביוני 2019. רויטרס
מדיניות הנשיא היוצא תרמה רבות לממלכה. בן סלמאן וטראמפ/רויטרס

סגן הנשיא לשעבר התחייב בקמפיין הבחירות לבסס מחדש את הקשרים עם הממלכה, ולדרוש יותר לקיחת אחריות על הרצח של חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. כמו כן, ביידן קרא לסיום הסיוע האמריקני במלחמה בתימן.

"הדבר היחיד שיותר גרוע מקוביד-19 יהיה ביידן-20", כתב אזרח סעודי בטוויטר. אזרחים רבים אחרים שמשתמשים ברשת החברתית התעלמו מהתוצאות בשעות הראשונות לאחר הכרזת הניצחון של ביידן על ידי הרשתות בארצות הברית.

גורם פוליטי בסעודיה טען שהסיכון בהידרדרות היחסים בין הממלכה וארצות הברית אינו ממשי כפי שחושבים, והדגיש את הקשרים ההיסטוריים של ריאד עם וושינגטון. "יחסי ארצות הברית-סעודיה הם עמוקים, ברי-קיימא ואסטרטגיים, ולא ישתנו בגלל שהנשיא מתחלף", אמר לסוכנות הידיעות.

דאגה בבית המלוכה

אולם, העיתון הסעודי "Okaz" תיאר אי-ודאות נוגע לעתיד הממלכה. "האזור מחכה, ומתכונן, למה שיקרה לאחר ניצחונו של ביידן", נכתב במאמר בעמוד השער.

ציור קיר של ג'מאל חאשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, 2 באוקטובר 2019. AP
הצית גל של ביקורת בינלאומית. ציור של חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול/AP

ייתכן שהממלכה לא תצטרך לחכות זמן רב. ניל קיליאם, עמית מחקר בצוות החשיבה "Chatham House" הבריטי, צופה שבעוד זמן קצר ממשל ביידן יחל לאותת על חוסר שביעות הרצון ממדיניות החוץ והפנים של ערב הסעודית.

"ההנהגה הסעודית מודאגת מכך שממשל ביידן וקונגרס עוין יחלו בבחינה כוללת של היחסים, ובה יבצעו הערכה מחודשת של הקשרים הצבאיים, שבסבירות גבוהה תביא לנקיטת צעדים לסיום הסכסוך בתימן", הסביר.

ערב הסעודית הייתה תומכת נלהבת של מדיניות הלחץ המקסימלי של טראמפ על יריבתה האזורית איראן, שכללה שורת סנקציות. אך ביידן הצהיר כי יחזיר לתוקף את הסכם הגרעין בין מעצמות העולם לטהראן מ-2015, שהמשא ומתן בעניינו התנהל בתקופתו כסגן הנשיא של ברק אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully