וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית של טראמפ עד ינואר: סחבת משפטית והכחשת ההפסד

8.11.2020 / 13:06

מקורביו של הנשיא מאמינים כי הוא לעולם לא יודה בהפסד, אך בסופו של דבר יעזוב את הבית הלבן תוך הליכים משפטיים שלא צפויים לשנות את התוצאה. הבנים לוחצים עליו להמשיך להילחם, אחרים, כמו קושנר, דוחקים בו לחשוב על המורשת. "חצי מהמדינה לא תכיר בנשיאות ביידן"

בווידאו: טראמפ משחק גולף בזמן ההכרזה על ניצחון ביידן/צילום: רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ לעולם לא מודה בהפסד, אבל עתה הוא עומד בפני בחירה קשה אחרי שיריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן ניצח במרוץ לבית הלבן: להכיר בהפסד למען המדינה או לא - ולהתפנות מהבית הלבן בכל מקרה.

אחרי ארבעה ימי ספירה מענים, שבסיומם הוכרז אתמול (שבת) ניצחון לביידן, טראמפ עדיין מתעקש שהמרוץ לא הסתיים. הוא ממשיך עם טענותיו חסרות הבסיס לזיופים, הבטיח מאבק משפטי ושיקר שבציוץ שנכתב באותיות גדולות באנגלית: "ניצחנו בבחירות האלו, בהרבה".

מקורבי הנשיא הרפובליקני אמרו כי הוא לא צפוי להודות לעולם, באופן רשמי, בהפסדו, אולם הוא צפוי להתפנות מהבית הלבן במרמור בסוף כהונתו ב-20 בינואר. מאמציו לצייר את הבחירות כלא הוגנות נתפסות הן כניסיון לרכך את האגו הפגוע שלו וגם כדי להראות לבסיס תומכיו שהוא עדיין נלחם. זה עשוי להיות קריטי להשארתם נלהבים למה שיעשה בהמשך הדרך.

"הוא מתכוון להילחם", אמר יועצו הכלכלי לארי קודלו כשנהיה ברור שהנשיא בדרך להפסד. "האם טראמפ יכיר בהפסד אי-פעם? אני בספק", אמר חברו הקרוב ויועצו רוג'ר סטון, שלאחרונה קיבל חנינה מהנשיא. בשל כך, לדברי סטון, תהיה "עננה מעל נשיאות ביידן כשחצי מהאנשים במדינה מאמינים שהוא לא נבחר בצורה לגיטימית".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך שיחה עם רה"מ, נתניהו וראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוכ בבית הלבן 23 באוקטובר 2020. AP
עשוי לנסות להתמודד שוב ב-2024. טראמפ ויועציו בבית הלבן/AP

מקורביו של טראמפ אומרים כי אם הוא רוצה להקים חברת תקשורת בשנים הקרובות, יש לו תמריץ להאריך את הדרמה, כמו גם אם הוא רוצה להשאיר את הדלת פתוחה להתמודדות אפשרית ב-2024 - כשהוא יהיה מבוגר בשנה אחת בלבד מביידן כיום.

רבים במעגל הפנימי שלו מעודדים אותו, כולל עורך דינו האישי, רודי ג'וליאני. ראש עיריית ניו יורק לשעבר הבטיח לספק לנשיא ראיות לזיופים בבחירות, אבל לא סיפק את הסחורה, כולל במהלך מסיבת עיתונאים שכינס אתמול במגרש חניה של חברת גינון קטנה בפילדלפיה, סמוך לחנות ספרים למבוגרים.

בניו הגדולים של טראמפ, דונלד ג'וניור ואריק, מעודדים את אביהם להמשיך להיאבק וקוראים לרפובליקנים לסייע להם.

ואולם, בעלי ברית פוליטיים של הנשיא וגורמים בבית הלבן, לוחצים על טראמפ לשנות את הטון שלו ולהתחייב להעברת שלטון חלקה. הם הדגישו בפניו כי ההיסטוריה תשפוט אותו לחומרה אם הוא ינקוט מהלכים שייתפסו ככאלו שנועדו לפגוע ביורשו. הם יעצו לו לשאת נאום במהלך השבוע שבו יבטיח לתמוך בהעברת השלטון.

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ משחק גולף בזמן דיווחים על נצחון יריבו ג׳ו ביידן, 7 בנובמבר 2020. AP
מחשבות על העתיד. טראמפ משחק גולף בווירג'יניה, אתמול/AP

יועצו וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, אמר לגורמים אחרים כי הוא קרא לנשיא לקבל את התוצאה - אפילו אם טראמפ לא יסכים לדרך שבה היא הושגה.

ברשת פוקס, שמגישיה בשעות הפריים-טיים מחזיקים בהשפעה עצומה על הנשיא, חלקה לאורה איגנרהאם את המחשבה של הנשיא ולפיה הבחירות לא היו הוגנות, בזמן שהיא גם קראה לו לחשוב על המורשת שלו - ולשמור על מעמדו כממליך המלכים של המפלגה הרפובליקנית - דרך עזיבה מכובדת.

"אם וכאשר הגיע הזמן לקבל תוצאה שלא רצינו בה בבחירות האלו, ואני מקווה זה לעולם לא יקרה, הנשיא טראמפ צריך לעשות זאת בחן וברוגע", אמרה ביום חמישי. "המורשת של הנשיא טראמפ תהיה משמעותית יותר אם הוא יתמקד בהעברת המדינה קדימה".

תיאור הלך הרוח בבית הלבן מתבסס על שיחות עם יותר מ-12 מקורבים ובעלי ברית של טראמפ, שרובם דיברו בעילום שם כדי לדון בשיחות פנימיות.

חוזר לעסוק באובמה

העובדה שהעברת שלטון חלקה בכלל מוטלת בספק משקפת את שבירת המוסכמות של הנשיא, שהפך עתה לברווז צולע, שאפילו לא הודה מעולם שבבחירות ב-2016 הוא קיבל פחות קולות מאשר הילרי קלינטון.

רוב המקורבים שלו מאמינים כי הנשיא יגבש תכנית במהלך סוף השבוע, שתכלול עוד צעדים משפטיים. עם זאת, חלקם מאמינים כי העימותים המשפטיים נועדו יותר להראות שהוא נאבק מאשר להניב תוצאות.

יש סימנים לכך שטראמפ פונה לנתיב פחות עימותי, אפילו בזמן שהוא ממשיך להתלונן בפני מקורביו, כשהוא מזכיר את תסכולי העבר שלו מחקירת המעורבות הרוסית שהחלה תחת הנשיא ברק אובמה. ביום שישי אמר הנשיא כי הוא ישתמש בכל אמצעי משפטי העומד לרשותו במסגרת החוק כדי לערער על תוצאות הבחירות. מקורביו פירשו זאת כהכרה חמוצה בתוצאה הצפויה.

"אני אמשיך בהליך הזה בהתאם לכל היבט של החוק כדי להבטיח שלאזרחים האמריקנים יש ביטחון בממשלה שלנו", מסר טראמפ בהצהרה. "לעולם לא אוותר על מלחמה למענכם ולמען האומה שלנו". אתמול הבית הלבן פרסם הצהרה קצרה שבה נאמר כי הנשיא "יקבל את התוצאות של בחירות חופשיות והוגנות" וכי הממשל "פועל לפי כל הדרישות החוקיות".

עם זאת, יש עדיין חשש שהרטוריקה של טראמפ תלבה את המתיחות במדינה המופלגת ממילא, עוד לפני הבחירות. כמה תקריות מבודדות נרשמו ליד מרכזי הספירה בפילדלפיה ופיניקס.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מתפללים בעיר סיילם, אורגון, 7 בנובמבר 2020. AP
הרטוריקה של טראמפ עלולה ללבות את הרוחות. תומכים חמושים של הנשיא באורגון/AP

תומכי טראמפ, חלקם נושאים בגלוי רובים ואקדחים, התאספו מחוץ למרכזי הספירה בכמה ערים ברחבי המדינה, בתגובה לטענותיו חסרות הביסוס שלפיהן הדמוקרטים מנסים לגנוב את הבין הלבן.

לפי גורמים המעורים בנושא, הקמפיין של טראמפ וועדת המפלגה הרפובליקנית הלאומית הפציצו את התומכים בבקשות נרגשות לתרומות, שהניבו מאז יום שלישי עשרות מיליוני דולרים. חלק מהכסף מיועד לכיסוי חובות מקמפיין הבחירות, והיתר יוכל לשמש להמשך ניהול קמפיין שנועד להטיל דופי בתוצאות הבחירות.

קמפיין ביידן הבהיר כי לסבלנות שלו יש גבול. "כפי שאמרנו ב-19 ביולי, האזרחים האמריקנים יכריעו את הבחירות האלו", אמר ביום שישי הדובר אנדרו בייטס. "וממשלת ארצות הברית מסוגלת לחלוטין ללוות מסיגי גבול מהבית הלבן".

טראמפ, שנראה שחשבון הטוויטר הפורה שלו מספק הקדמה לכל מקרה, נתן עצה דומה ב-2016. "ולדימיר פוטין אמר היום על הילרי קלינטון והדמוקרטים: 'לדעתי, זה משפיל. צריך לדעת להפסיד בכבוד'. כל כך נכון!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully