וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין סירב להעניק חנינה לאריקה פרישקין, רוצחת בעלה המתעלל

עודכן לאחרונה: 3.11.2020 / 11:07

פרישקין מרצה מאסר עולם בגין רצח בעלה, לאחר שבמשך שנים עברה התעללות נפשית ופיזית מצדו. בנימוקיו ציין ריבלין כי התחשב בחוות הדעת שהובאו בפניו, אך הוא רואה חשיבות עליונה בהעלאת המודעות למאבק באלימות נגד נשים. מטה המאבק לשחרורה: "מאוד מאוכזבות מעמדת הנשיא"

סטילס: ראובן קסטרו, צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט שלא להעניק חנינה לאריקה פרישקין, המרצה מאסר עולם בגין רצח בעלה המתעלל. הנשיא הבהיר כי החליט שלא להיעתר לבקשתה לאור חוות הדעת המקצועיות שהוצגו בפניו, וכי ישקול הקלה בעונשה אם תגיש בקשה נוספת בחלוף כשישה חודשים, בכפוף לחוות הדעת של הצוות המלווה אותה במאסרה.

בהחלטתו ציין ריבלין כי הוא רואה חשיבות עליונה בהעלאת המודעות למאבק באלימות נגד נשים ולמיגורה של התופעה "בכל הכלים העומדים לרשותנו כחברה" וכי "לעובדה שפרישקין עברה התעללות פיזית ונפשית במהלך חייה המשותפים עם הנרצח, יש משקל מהותי".

אריקה פרישקין שרצחה את בעלה האנס ונידונה ל-30 שנות מאסר. אישור שימוש חד פעמי בלבד בכתבה הספציפית. אלי דסה באדיבות מעריב, מעריב
פרישקין/מעריב, אלי דסה באדיבות מעריב

"אנחנו מאוד מאוכזבות, גם מהעיתוי כשהחודש אנחנו מציינים את היום הבינלאומי למאבק נגד נשים וגם עם כל האלימות שגברה בתקופה הקורונה, והנשיא בדיוק פרסם פוסט שביקר בנעמת. לא מצליחות לעומק להבין את הפער", אומרת העובדת הסוציאלית תמר דהאן, שמלווה את פרישקין ומובילה את מטה המאבק לשחרורה.

לדבריה, בתקופה האחרונה יש מגמת שיפור משמעותית בשיקום שלה. בין היתר היא הייתה עתידה לצאת לחופשות והיא אף חונכת אסירה בכלא אחר. "אז אנחנו מאוד מופתעות, אולי חוות הדעת לא מעכשיו, ומאוד מאוד מאוכזבות מנשיא שמנסה להצטייר בדרך אחת, אבל לא מספיקים כל הביקורים והגינויים - צריך גם מעשים בפועל".

עם זאת, עו"ד מיכל פומרנץ, שייצגה את פרשקין מטעם הסניגוריה הציבורית, הביעה תקווה שתתקבל בעתיד החלטה אחרת בעניינה. "נשיא המדינה הכיר בנסיבות חייה הקשות של אריקה וההתעללות הרבה שעברה והובילו אותה לביצוע המעשה הטראגי. במהלך שנות מאסרה עברה אריקה הליכים טיפוליים ושיקומיים", ציינה. "למרות שהנשיא דחה היום את בקשת החנינה, לא נסגרו שערי התקווה עבור אריקה, והנשיא בהחלטתו קרא לאריקה לפנות אליו לאחר שתעמיק את תהליכי השיקום. אנו מקווים ששירות בתי הסוהר ימשיך לסייע לאריקה בתהלכי השיקום שיובילו לשחרורה".

"היו לי חיים שחורים עם דני"

פרישקין נולדה בהונגריה ועלתה לארץ עם בעלה וילד שהלך לעולמו בישראל בעקבות מחלת הסרטן. השניים הביאו ילד נוסף לעולם, ולאחר הפרידה בן זוגה קיבל משמורת על הבן וחזר לחו"ל. בישראל הכירה את דניאל טטרושווילי, עמו חיה במשך שבע שנים ולשניים נולדה ילדה. טטרושווילי התעלל בה מינית, פיזית ונפשית.

במשך שנים הרשויות ידעו על ההתעללות הקשה שעברה על ידי בעלה. היא התלוננה כמה פעמים במשטרה, ללא הועיל, והוא אף הורשע בתקיפתה וננזף בעבודות שירות בלבד. היא שהתה כמה פעמים במקלט לנשים מוכות. אולם כל אלו לא הועילו לה, ולאחר שהפניות לרשויות לא הגנו עליה, היא הפסיקה לפנות ודקרה אותו 90 פעמים. השופטים קבעו כי מדובר ברצח אכזרי.

"היו לי חיים שחורים עם דני ולמרות שידעתי את זה כל הזמן אהבתי אותו ורציתי לעשות ממנו בן אדם", סיפרה פרישקין במשפטה. לפי עדותה, הפעם האחרונה שבן זוגה התעלל בה פיזית - "הרג אותי במכות ברחוב" - הייתה כשלושה שבועות לפני יום הרצח. כחמישה ימים לפני יום האירוע, הוא התפרץ כלפיה באלימות מילולית בחנות למוצרי חשמל, שם עזר לה לקנות מכונת כביסה. "הוא התעצבן, קילל אותי, זרק מילים ליד אנשים וברח".

פרישקין טרם ריצתה שני שליש ממאסרה כדי להגיע לוועדת השחרורים, ולכן פעלו במטה המאבק כדי להגיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין כדי שזה יעניק לה חנינה. עד כה היא ריצתה 16 שנות מאסר מתוך 30 השנים שנקצבו לה. לאחר הרצח אמרה פרישקין: "נכון, אני רצחתי אבל הוא רצח אותי שבע שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully