וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השנייה, נערכים לסגר השלישי: חצי מיליון תלמידים חוזרים ללימודים

1.11.2020 / 6:30

תלמידי א'-ד' שבים לכיתות בקפסולות ועם מסיכות, אך הפחד מהתפרצות נוספת עומד מול עיני מורים, הורים וראשי רשויות. לצד הרצון לשוב לשגרת חיים, רבים חוששים כי לא יצליחו לשמור על הפרדה וכי כוח האדם הדל יקשה להעניק תוכן משמעותי. "הפעם החזרה ללימודים היא הימור"

בווידאו: הקלות בסגר - גני הילדים נפתחו, הוסרה מגבלת הקילומטר/צילום: רויטרס

כחצי מיליון תלמידים מכיתות א' עד ד' פותחים היום (ראשון) בפעם השנייה את שנת הלימודים, זאת אחרי שנשארו בבית יותר מחודש ימים במהלך הסגר האחרון. על פי מתווה משרד החינוך, התלמידים ילמדו ארבעה ימים בקפסולות של עד 20 בקבוצה. עם זאת, רשויות מקומיות רבות כבר הודיעו שיצליחו לתת על חשבונם יום לימודים נוסף, כך שהילדים ילמדו חמישה ימים מלאים.

במצב שכזה, הרשויות החלשות נשארות מאחור ולטענתן המשאבים הכלכליים, כמו גם התשתיות הרעועות, לא מאפשרים להן להיצמד לתוכנית הרשויות החזקות. בחברה הערבית חוששים מאוד כי פתיחת בתי הספר תגביר את רמת התחלואה ביישובים שלהם, ושלחו את כל צוותי החינוך לבצע בדיקות. גם עבור התלמידים זה לא הולך להיות פשוט, בעוד ילדים מכיתה א' יחויבו ללמוד עם מסיכות. מה שיהווה אתגר שעמו יצטרכו להתמודד הורים ומורים.

מעבר לכך, גם אם במהלך היום מנהלי בתי הספר יוכלו לשמור על הקפסולות מלהתערבב בהפסקות, הרי שבצהרונים הקבוצות צפויות להתערבב. בטבריה כבר מודים כי הלמידה לא הולכת להיות מושלמת, והצוותים יעסקו בעיקר בפעילות פנאי, מתוך הנחה כי מה שחשוב כעת הוא המפגש החברתי והפסקת הלמידה בעזרת הזום.

חוזרים לגני הילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
חוזרים בפעם השנייה. הורים וילדים בכניסה לבית ספר/ראובן קסטרו

בפתח תקווה הודיעו להורים כי ילדיהם צפויים ללמוד ארבעה ימים בשבוע - שעתיים בכל יום. ההורים השמיעו קול זעקה ופנו לכל גורם אפשרי בעיר כדי שהדבר יתוקן. ענת מדיוני, אימא לשלושה ילדים בכיתות ד', ו' ו-ז', סיפרה כיצד הודיעו להם ביום חמישי האחרון את הבשורה, ורק אחרי שעוררו סערה העלו את שעות הלימוד.

"הודיעו לנו שחוזרים למתווה של ארבעה ימים, שעתיים ביום בכיתה ד', כי פיזית אין מקום בבית ספר ואין צוות. פנינו לכל מי שאפשר, הציעו לנו פתרונות אחרים שאינם מושלמים והמשכנו עם הרעש עד שהודיעו לנו שהם יחזרו לארבעה ימי לימוד, כל כיתה בארבעה ימים אחרים", אמרה מדיוני.

לדבריה, זו לא הולכת להיות חזרה פשוטה. "אני לא יודעת לכמה זמן הם יחזרו, כי אני מאמינה שאם בתחילת השנה כל בית הספר נכנס לבידוד בתוך שבועיים, זה יקרה שוב. אני חוששת לשלוח אותם, אבל אני צריכה לעבוד ולא יכולה להיות מורה. הם לא באמת עושים את זה בצורה סטרילית ונכונה, אני לא באמת בטוחה שהם יכולים לעשות את זה אבל הם בעצם מסכנים את האחים הגדולים שנמצאים בבית, ואת אנשי הצוות שמלמדים בקפסולות בבוקר, איפה ההיגיון?".

ענת מדיוני עם בתה עמית. -, אתר רשמי
"אני לא יודעת לכמה זמן הם יחזרו". ענת מדיוני עם בתה עמית/אתר רשמי, -

מוני מעתוק, יו"ר הוועדה הקרואה בעיריית טבריה, שבשבוע שעבר חשש כי לא יוכל לאפשר לכל תלמידי בתי הספר בעיר לימודים של חמישה ימים לאור משאבים חסרים של כוח אדם ותקציב, הצליח באמצעות פתרונות יצירתיים וגיוס כוח אדם של העירייה להרחיב את ימי הלימוד. מעתוק עדיין מזהיר כי אלו לא הולכים להיות לימודים רגליים, אלא בעיקר פעילויות חברתיות כדי למלא את הזמן לתלמידים.

"אנחנו הצלחנו לפתוח את כל בתי הספר, נעזרנו באנשים שעוסקים בחינוך בלתי פורמלי והסטנו אותם לכוח אדם בכיתות לימים שחסרים, וכך בעצם אנחנו נוכל לתת מענה לכל חמשת הימים בבתי הספר א' עד ד', חמש שעות ביום", הסביר מעתוק.

הוא הדגיש כי ההיערכות היא לשבועיים בלבד ואמר כי "אני מקווה שאחרי שבועיים המערכת תוכל לתת מענה שהוא לא על חשבון יצירתיות כזו או אחרת, ובכל מקרה בשבועיים הללו אנחנו משלימים את הפער באמצעות כוחות של חינוך בלתי פורמלי".

עיקרי מתווה הלימודים החדש לכיתות א'-ד':

  • החל מהיום ולמשך שבועיים:
  • כיתות ג'-ד' ילמדו 4 ימי לימוד בשבוע
  • כיתות א'-ב' ילמדו לפחות 4 ימים בשבוע במוסדות
  • התלמידים וצוותי ההוראה מחוייבים לעטות מסיכות בשיעורים
  • הלמידה - בקבוצות של עד 20 תלמידים

מוראד עמאש, ראש מועצת ג'סר א-זרקא, אמר כי הפתיחה של שנת הלימודים במועצה שלו הולכת להיות קשה, והזהיר כי יש לו מחסור במשאבים רבים. עמאש מזכיר את החשש של התושבים לשלוח את הילדים לבית הספר לאור העלייה בתחלואה בחברה הערבית, וגם את העובדה שמרבית מהמורים מגיעים מיישובים אדומים - פרט שמפחיד את ראש המועצה, שחושש מעלייה בתחלואה.

"אנחנו מתארגנים בכוחות עצמנו לפתיחה ללא שום סיוע מהמדינה. ביקשנו ממנהלי בתי הספר, המורים, השירותים הפסיכולוגיים והשירותים החברתיים, להתגייס כדי לפתוח את כיתות א' עד ד' אבל זה הולך להיות קשה כי חסר לנו הרבה דברים, יש סכנה והתושבים עצמם קשה להם לשלוח את הילדים במיוחד שהמגפה עדיין קיימת", הוסיף עמאש. "יש לנו ארבעה בתי ספר יסודיים, אי אפשר לבצע את הקפסולות האלה, אנחנו נשתמש גם במתנ"סים, וגם בעוד מקומות כדי שלא תהיה שם צפיפות. אנחנו רוצים שילדינו יחזרו לבית הספר אבל במציאות הזאת, זה ממש הימור".

"אני לא באמת יכול לשמור על מרחק בין התלמידים"

סלים סלימי, ראש מועצת מג'דל כרום, סיפר כי הוא פותח את שבוע הלימודים לחמישה ימים בקפסולות רק לשבוע, כדי לבחון אם בית הספר מהווה מוקד לעלייה בתחלואה. לדבריו, "במועצה יש בעיה בתשתיות, ובתי הספר צפופים מאוד, כך שמבחינתו כל חזרה לבית הספר תביא להדבקה משמעותית".

סלימי סיפר כי "אנחנו פותחים לחמישה ימי לימוד עם קפסולות והצבנו תנאי שבו כל המורים יחויבו לעשות בדיקות. מי שלא יעשה - לא יכנס לבית הספר. אין לנו שטחים פתוחים, השטחים שלנו חנוקים. יש לי כתות של 40 תלמידים וקרוואנים, אני לא באמת יכול לשמור על מרחק בין התלמידים, ואין לי חצרות לתלמידים, אז בחמישה ימים אני מסכן את התלמידים".

חוזרים לגני הילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"מתכוננים לפתיחה ללא כל סיוע מהמדינה". הורים וילדים בדרך למוסדות הלימוד/ראובן קסטרו

לדבריו, "יש לנו ירידה משמעותית בתחלואה, אבל יש לנו חשש שבית הספר הוא מקור לתחלואה. כרגע מה שמפחיד אותי שהתחלואה תחזור למג'דל כרום בגלל בתי הספר כי יש לנו בעיה של תשתיות. אני בבית ספר של 900 תלמידים עם חצר אחת. מה אני יכול לעשות?".

"גם ככה כל הילדים בסוף מתערבבים זה עם זה"

שירן יחיא, אימא לשישה ילדים מירושלים, מחזירה את כל ילדיה לבית הספר הבוקר. "יש התרגשות, זה סוג של תחילת הלימודים, הילדה בכיתה א' נרגשת לגבי העניין של המסכות. לכל השאר היה כיף בבית, אבל התגעגעו לחברים. יהיה לי מאוד מוזר. נקווה שזה יעבור בקלות, הם נרגשים לדעת מי מהחברים הקרובים יהיה איתם בקפסולה", תיארה יחיא.

לדבריה, הילדים בכיתות א' וב' ימשיכו לצהרון, שם מערבבים אותם עם תלמידים אחרים. "גם ככה כל הילדים בסוף מתערבבים עם כל הילדים, בין אם זה בכיתה, בצהרון, בחוג או בגן המשחקים, וממחר הם יוכלו להתערבב ביחד בקניון, ובסופרים. יש לי שישה ילדים, כל אחד מביא איתו חמש קפסולות שונות. ליבי יוצא על תלמידים בכיתות ה' עד י"ב, גם הם זקוקים לפתרון במיידי, ידע, שגרה, בטחון של מה צפוי להיות. זה משהו שהוא מאוד מלחיץ. אני מקווה שהמתווים ישתפרו ויטיבו ואני מקווה שזה יהיה לטווח ארוך, שלא מיעדים לנו את חודש דצמבר וחנוכה לסבב השלישי", אמרה יחיא.

מנהל בית הספר פעמונים ברעננה, איתי קנטור. -, אתר רשמי
"המתווה לא אידיאלי, אבל הוא ללא ספק מתווה שאפשר לעבוד איתו". איתי קנטור/אתר רשמי, -

איתי קנטור, מנהל בית הספר היסודי פעמונים ברעננה, מודה כי מתווה משרד החינוך אינו מושלם, אך ככל שמתווכים אותו טוב יותר להורים ולמורים - התהליך יתנהל באופן מיטיבי. "אני חושב שזאת תקופה מאוד מאתגרת ומורכבת, האתגרים מגיעים מכל מקום, מהמורים, מהצוות, ממשרד החינוך וממשרד הבריאות", אמר קנטור.

"המתווה לא אידיאלי, אבל הוא ללא ספק מתווה שאפשר לעבוד איתו. ברור שיש עוד אתגרים, אם בפעם הקודמת יכלנו לעבוד עם עשר קפסולות, עכשיו כל מורה יכול לעבוד עם שלוש בלבד. זה אתגר גדול, הנושא של מסיכות בכיתות א' וב' הוא אתגר, אלו ילדים צעירים שבאף סגר קודם לא נדרשו לעטות מסכות, אז נראה איך זה יעבוד", סיכם. "נהיינו כל כך מנוסים מאז מרץ שעבר, אנחנו כל כך בתוך הדבר הזה. זאת השליחות שלנו, זה באמת צו השעה, תמיד יהיה על מה להתלונן, כל המדינה במשבר, ואני בדל"ת אמותיי אעשה את המקסימום שיהיה הכי טוב, אני באמת מאמין שהמקום הכי טוב עבור הילדים היום זה להיות בבית הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully