וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בניס: המחבל - מהגר תוניסאי שהגיע מאיטליה ברכבת

התובע למאבק בטרור אמר כי המחבל בן ה-21, שרצח שלושה, נכנס לצרפת לפני כמה ימים עם מסמכים של הצלב האדום. הוא נשא עמו 3 סכינים וקוראן. מקרון אמר כי כ-7,000 חיילים יתפרסו באתרים מרכזיים, אחרי הפיגוע השלישי בתוך חודשיים: "תחת מתקפה אסלאמיסטית בגלל הערכים שלנו"

בווידאו: מקרון על הפיגוע בניס: "אנחנו תחת מתקפת טרור"/צילום: רויטטרס

המחבל שרצח שלושה בני אדם בכנסייה בעיר ניס הוא מהגר תוניסאי בן 21, שהגיע לפני כמה ימים מאיטליה. הוא זוהה על ידי כלי התקשורת בתור איברהים אל-עיסאווי. לפי התובע למאבק בטרור של צרפת, הוא הגיע ב-20 בספטמבר לאי למפדוזה, נתיב מרכזי עבור מהגרים המגיעים מצפון אפריקה לאירופה בסירות, והמשיך ב-9 באוקטובר משם לעיר הנמל בארי שבדרום איטליה. הוא לא ציין מתי בדיוק הגיע הצעיר התוניסאי לניס.

בתוניסיה, נפתחה חקירה בחשד לטרור, אך הוא לא היה מוכר לשירותי הביטחון במדינה שחוותה שורת פיגועים קטלניים בשנים האחרונות. גם בצרפת הוא לא היה תחת מעקב גורמי הביטחון. המחבל נפצע אנוש מירי השוטרים ופונה לבית החולים.

בעקבות הפיגוע, השלישי בצרפת בחודשיים האחרונים, כולל עריפת ראשו של המורה סמואל פאטי, הכריז הנשיא עמנואל מקרון כי המדינה נמצאת תחת מתקפת טרור אסלאמיסטית. "זה בגלל הערכים שלנו, ערכי החירות שלנו והרצון שלנו לא להיכנע לטרור", אמר מקרון בעת ביקורו בעיר שלחופי הים התיכון. קתדרלת נוטרדאם, שבה התרחש הפיגוע, נמצאת בסמוך למקום שבו נרצחו 86 איש בפיגוע דריסה ביולי 2016.

שוטרים מחוץ לקתדרלת נוטרדאם בניס, צרפת יום לאחר הפיגוע שפקד את האזור והוביל לרציחתם של שלושה אנשים 29 באוקטובר 2020. AP
לא הייתה אבטחה במקום לפני הפיגוע. שוטרים מחוץ לקתדרלה בניס, אתמול/AP

מקרון אמר שיותר מ-7,000 חיילים יוצבו באתרים מרכזיים בצרפת, כמו מקומות תפילה ובתי ספר, כדי להגביר את האבטחה ואת תחושת הביטחון במדינה. "אני אומר זאת בבהירות גם היום: לא נעניק קרקע לטרור להמשיך ולצמוח", הוסיף מקרון, שהקו שהוא מוביל מעורר סערה במדינות מוסלמיות הקוראות לחרם על מוצרים צרפתיים, בשל תמיכתו בהמשך פרסומם של איורים הלועגים לנביא מוחמד.

האיורים, שפורסמו מחדש על ידי המגזין "שרלי הבדו" בחודש שעבר, הוצגו על ידי פאטי בשיעור בכיתה, ולאחריו הוא ספג איומים ברשתות החברתיות עד שנרצח בפרברי פריז בידי צעיר צ'צ'ני שנורה למוות בידי שוטרים.

שרלי הבדו בחר לפרסם מחדש את האיורים של מוחמד בחודש שעבר, עם פתיחת משפטם של הסייענים לפיגוע במשרדי המגזין ובמרכול הכשר בפריז בינואר 2015. מאז שבו קריאותיהם של ארגוני טרור קיצוניים, בהם אל-קאעדה ודאעש שאליהם השתייכו המחבלים מאותן מתקפות, לתקוף מחדש את צרפת. גזר הדין במשפט מתוכנן ל-13 בנובמבר, יום השנה החמישי למתקפת הטרור של דאעש ברחבי פריז, שבה נהרגו 130 איש.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך הצהרה לתקשורת לאחר הפיגוע בניס 29 באוקטובר 2020. רויטרס
"אנחנו תחת מתקפה". מקרון במהלך הצהרה לתקשורת לאחר הפיגוע/רויטרס

האיורים עוררו דיון נוקב בצרפת ומעבר לה, כולל קריאות לחרם בעולם המוסלמי והפגנות סוערות. בעיר ג'דה שבערב הסעודית הותקף מאבטח על ידי אזרח מקומי, שפצע אותו עם "חפץ חד". המאבטח לא נמצא בסכנת חיים, ושגרירות צרפת גינתה את האירוע.

בתקרית אחרת בצרפת, אדם שהיה מזוהה עם תנועת ימין קיצוני המתנגדת להגירה נורה למוות על ידי שוטרים בעיר אביניון, אחרי שבתחילה דווח בכלי התקשורת בצרפת כי הוא חמוש אסלאמיסט. גורם במשטרה אמר כי הוא נורה אחרי שסירב להשליך את כלי הנשק שלו וכי יריות האזהרה לא הצליחו לעצור אותו.

לא ברור אם יש קשר בין כל האירועים.

3 סכינים, 2 טלפונים וקוראן

התובע תיאר את השתלשלות האירועים. בשעה 6:37, הוא הגיע לניס ברכבת עם מסמכים של הצלב האדום באיטליה. הוא החליף את בגדיו בתחנת הרכבת, ואז הלך לקתדרלת נוטרדאם, מרחק של 400 מטר מהתחנה, קצת לפני השעה 8:30. הוא נשא עמו ספר קוראן ושני טלפונים, ושלושה סכינים, שרק באחת מהן - באורך של 17 ס"מ - הוא השתמש במהלך הפיגוע.

הוא שהה כחצי שעה בתוך הכנסייה, לפני שהמשטרה הגיעה דרך כניסה צדדית. התובע אמר כי השוטרים התקדמו דרך מסדרון ונתקלו במחבל, ואז "נטרלו אותו". עדי ראיה סיפרו שהוא צעק אללה אכבר כשהוא הסתער על השוטרים, שהשתמשו בתחילה באקדח חשמלי לפני שפתחו באש חיה. לדברי רישאד, אותרו 14 תרמילים על הקרקע.

הפיגוע שאירע בשעות הבוקר, מגיע בהמשך לעריפת ראשו של המורה סמואל פאטי לפני שבועיים והמחאה בעולם המוסלמי נגד איורי מוחמד. לפי גורם במשטרה, במהלך הפיגוע בניס המחבל ערף את ראשה של אחת הקורבנות. הפיגוע התרחש בעת שמתפללים היו בתוך קתדרלת נוטרדאם מהמאה ה-19 וככל הנראה הפעילו את מערכת ההתראה כשהמחבל החל לתקוף.

רישאר תיאר סצינות מחרידות בתוך הכנסייה, שבתוכה נרצחו שניים משלושת הקורבנות: אישה בת 60 סבלה מ"שיסוף גרון עמוק, כמו עריפת ראש", והשמש, בן 55, סבל מחתכים עמוקים בגרון. אישה בת 44 שהצליחה להימלט מהכנסייה מתה במסעדה סמוכה. התובע אמר כי הם נרצחו "רק משום שהם היו בכנסייה באותו הרגע", והחקירה מחפשת אחרי שותפים אפשריים של המחבל.

למרות שהרשויות הורו מוקדם יותר השבוע על הגברת האבטחה סביב כנסיות ומסגדים בשל איומי הטרור וסערת איורי מוחמד, לא הייתה אבטחה מחוץ לכנסייה בניס. גם בפריז אתרים מרכזיים רבים נצפו ללא שמירה, אחרי שכנסיות בצרפת הותקפו על ידי מחבלים אסלאמיסטים בשנים האחרונות. בסוף השבוע יצוין חג כל הקדושים הקתולי.

מקרון אמר כי צרפת כולה תומכת בקתולים "כדי שהם יוכלו לקיים את דתם בצורה חופשית במדינה שלנו, כמו כל דת". הקתוליות היא הדת המרכזית בצרפת, אף שהיא רפבוליקה המפרידה בין המדינה לכנסייה.

פיגוע דקירה בניס, צרפת, 29 באוקטובר 2020. רויטרס
"לא נעניק קרקע לטרור להמשיך ולצמוח". זירת הפיגוע בניס, היום/רויטרס

ברחבי העולם גינו את הפיגוע הקשה, כולל טורקיה שיחסיה עם צרפת התדרדרו בימים האחרונים עד כדי החזרת השגריר הטורקי מאנקרה אחרי שמקרון הואשם באסלאמופיה על ידי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שאף אמר כי הוא זקוק לטיפול נפשי. מדינות באיחוד האירופי מסרו כי הן עומדות בסולידריות עם צרפת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי "לבנו עם תושבי צרפת". "ארצות הברית עומדת לצד בעלת בריתנו הוותיקה ביותר במאבק הזה", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "פיגועי הטרור האסלאמיסטיים הקיצוניים הללו חייבים להיפסק באופן מידי. אף מדינה, צרפת או אחרת, לא תסבול זאת".

גם איראן גינתה את הפיגוע. "אנחנו מגנים בתוקף את מתקפת הטרור בניס", צייץ שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שהתייחס ככל הנראה גם לאיורים של מוחמד כשכתב: "המעגל האכזר המסלים - ביטויי שנאה, פרובוקציות ואלימות - חייב להתחלף בהגיון ושפיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully