וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבין הושעה מהלייבור אחרי דוח על מחדליו במאבק באנטישמיות

עודכן לאחרונה: 29.10.2020 / 22:44

הוועדה לשוויון ולזכויות אזרח קבעה כי הנהגת המפלגה הקודמת עברה על החוק לשוויון כשהטרידה והפלתה במהלך טיפולה בתלונות נגד אנטישמיות. קורבין, שחברותו הושעתה, טוען שהוא פעל למיגור האנטישמיות, אך טען שהממצאים "מוגזמים". יורשו: "יום של בושה, אכזבנו את היהודים"

צילום: רויטרס

דוח רשמי בבריטניה קבע היום (חמישי) כי מפלגת הלייבור הייתה אחראית להטרדות ולאפליה לא חוקיות בטיפולה בטענות לאנטישמיות תחת הנהגתו של המנהיג הקודם ג'רמי קורבין, שהושעה מהמפלגה אחרי שמתח ביקורת על הממצאים.

הדוח חובר על ידי הוועדה לשוויון ולזכויות אזרח, שפתחה בחקירה במאי אשתקד אחרי תלונות מרובות על אנטישמיות בשורות המפלגה תחת הנהגתו של איש השמאל הקיצוני, ועל התגובה שלו לתופעה שהרחיקה בוחרים רבים מהלייבור.

"החקירה זיהתה כשלים חמורים בטיפול ההנהגה של מפלגת הלייבור באנטישמיות והליך לא מתאים לטיפול בתלונות על אנטישמיות", מסרה הוועדה, שלפיה המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה בבריטניה אחראית לשלוש הפרות של חוק השוויון: התערבות פוליטית בתלונות על אנטישמיות, כשל במתן הכשרה ראויה לטיפול בתלונות והטרדות.

קרולין ווטרס, היו"ר הזמנית של הוועדה, אמרה כי "החקירה שלנו מצאה תחומים רבים שבהם הגישה של ההנהגה לטיפול באנטישמיות לא הייתה מספקת". לדבריה, "אין לכך תירוצים ונראה שזה נובע מחוסר רצון להתמודד עם האנטישמיות מאשר חוסר יכולת".

ג'רמי קורבין, מנהיגה לשעבר של מפלגת הלייבור וראש האופוזיציה בפרלמנט הבריטי עוטה מסכה כאשר יוצא מביתו בצפון לונדון 29 באוקטובר 2020. רויטרס
טוען שהתקשורת ויריביו מנפחים את הממצאים. קורבין בצאתו מביתו בלונדון, היום/רויטרס

מנהיג הלייבור הנוכחי קיר סטארמר, שניצח בפריימריז בשנה שעברה אחרי התפטרות קורבין, התנצל על הכישלון של המפלגה במאבק באנטישמיות ואמר כי הוא מקבל את הדוח "במלואו" ויישם את כל ההמלצות שלו.

"זהו יום של בושה עבור מפלגת הלייבור. אכזבנו את העם היהודי, אני מצטער על כל הכאב והצער שנגרם", אמר סטרמר, שהיה בתפקיד בכיר במפלגה בתקופת קורבין. "לעולם לא ניכשל שוב במאבק באנטישמיות ולעולם לא נאבד שוב את אמונכם".

קורבין, שהנהיג את הלייבור מ-2015 ועד השנה שעברה, אמר כי האנטישמיות היא "מחליאה לחלוטין, שגויה ואחראית לכמה מהפשעים הגדולים ביותר באנושות". לדבריו, "בתור מנהיג מפלגת הלייבור תמיד הייתי נחוש למגר את כל סוגי הגזענות ולעקור מהשורש את סרטן האנטישמיות".

עם זאת, הוא טען שהממצאים בדוח לגבי היקף האנטישמיות "מוגזמים באופן דרמטי" על ידי יריבו הפוליטיים ועל ידי התקשורת, וכי מאמציו להיאבק בתופעה נחסמו על ידי "בירוקרטיה" מפלגתית. בתגובה, הלייבור השעתה את קורבין, שאמר כי זאת התערבות פוליטית והבטיח להיאבק משפטית במהלך.

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה קיר סטארמר בכנס מקוון, 22 בספטמבר 2020. רויטרס
משבר חדש במפלגה. מנהיג הלייבור סטארמר בחודש שעבר/רויטרס

המפלגה, ששלטה בבריטניה במשך 13 שנה מ-1997 ועד 2010 תחת הנהגתם של טוני בלייר וגורדון בראון, מנסה למתוח קו בין העידן של קורבין להנהגת סטארמר, שהיה התובע הכללי לשעבר. הלייבור הובסו קשות על ידי השמרנים של בוריס ג'ונסון בבחירות לפרלמנט בדצמבר, וסטארמר מנסה לשקם את התמיכה במפלגה לקראת הבחירות שמתוכננות להתקיים ב-2024.

ואולם, השעייתו של קורבין בן ה-71, שבעבר כינה את חיזבאללה וחמאס "חבריו", צפויה להקשות על המאמצים של סטארמר לאחד את השורות במפלגה. הלייבור סובלת מפילוג עמוק בין האגף השמאלי הרדיקלי התומך באג'נדה של קורבין לבין אלו הרוצים להחזיר את המפלגה למרכז המפה הפוליטית אחרי שורה ארוכה של כישלונות בבחירות לפרלמנט.

היהודים מברכים, השמרנים חוגגים

השמרנים מיהרו לנצל את המשבר החדש כדי לתקוף את סטארמר, שהוביל את מדיניות המפלגה ביחס לברקזיט תחת הנהגת קורבין ותמך בשאיפותיו להיות ראש ממשלת בריטניה. "רבים יחושו בצדק דאגה רבה מכישלונן לצאת נגד ולאתגר את הנהגת הלייבור בזמן", כתב השר הבכיר מייקל גוב במכתב פתוח לסטארמר.

חברי לייבור לשעבר שעזבו את המפלגה בשל התגברות האנטישמיות תחת הנהגת קורבין בירכו על השעייתו, כפי שעשו בוועד שליחי הקהילות, הגוף המייצג הגדול ביותר של יהודי בריטניה.

"הערותיו חסרות הבושה היום מראות כי הוא נותר חלק מהבעיה ומכשול לפתרונה", אמרה הנשיאה מרי ואן דר זיל.

קורבין היה פעיל ותיק למען הסוגיה הפלסטינית ובילה במשך עשורים בשוליים השמאליים של מפלגת הלייבור, עד שהדהים את הממסד וניצח בפריימריז ב-2015. עם זאת, מבקריו אמרו כי עלייתו לשטון הובילה להתגברות האנטישמיות בתוך המפלגה, עם טשטוש הקו בין ביקורת לישראל לגזענות כלפי היהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully