וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה: שירות המחירים הקבועים מראש של "יאנגו" לא חוקי

29.10.2020 / 13:05

אנשי המחלקה המשפטית במשרד הודיעו לנציגי אפליקציית המוניות כי שירות FIX שהיא מציעה - אינו חוקי, והחלו לנקוט באמצעי אכיפה נגד נהגים שעובדים עם החברה. המשרד פרסם בעבר קביעה דומה, אך העביר את הנושא ל"בדיקה" בהוראת השרה רגב

צילום: מתוך הפייסבוק של חנוך סער, עריכה: עמית שמחה

משרד התחבורה הודיע אתמול (רביעי) לנציגי אפליקציית המוניות "יאנגו" כי שירות המוניות במחיר קבוע מראש שמציעה החברה אינו חוקי. בנוסף, במשרד החלו לנקוט בצעדי אכיפה נגד נהגים שעובדים עם החברה,

ההודעה נמסרה לנציגי החברה במהלך דיון שגרתי אתמול במשרד התחבורה, אחרי שבמאי, הודיע המשרד כי השירות אינו חוקי, אך ימים ספורים לאחר מכן העביר את הנושא ל"בדיקה", בהוראת שרת התחבורה מירי רגב ובניגוד לעמדת הצוות המשפטי.

מונית יאנגו. ShutterStock
מונית "יאנגו"/ShutterStock

משמעות ההחלטה היא חשיפה של יותר מ-3,000 נהגים שעובדים עם החברה ומעניקים שירות במסלול זה - לעבירה על החוק, שבעקבותיה הם גם עלולים להקנס. וזאת למרות שהם מפיקים חשבונית כחוק. במקביל, נודע כי לפחות עשרה נהגים זומנו לבירור במשרד התחבורה אך לא נקנסו.

נסיעה במונית ללא הפעלת מונה היא עבירה על החוק בישראל, למעט במקרים מסויימים, כמו למשל הסדר עסקי עם חברה בה נקבעים תעריפי הנסיעה מראש. ביאנגו, הנחו את הנהגים לסמן את האפשרות הזו כאשר הם מעניקים שירות לנוסע שהזמין נסיעה במסלול זה ובערוץ היוטיוב שלהם אף מפורסם סרטון המסביר כיצד לבצע את הפעולה.

מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ', אתר רשמי
אלפים חשופים לענישה. מחאת נהגי המוניות נגד הרפומה בתעריפי הנסיעה, פברואר/אתר רשמי, נועם מושקוביץ'

ביאנגו טענו לאורך כל הדרך כי הפעלת השירות במתכונת בו הוא מופעל אינה מהווה עבירה על החוק, והמשיכו להציע אותו. למרות שהיענות הנוסעים לשירות המוצע הייתה גבוהה, משרד התחבורה התבצר עד כה בעמדתו וסירב לאפשר לחברה להפעילו.

ההתנגשות הנוכחית מגיעה על רקע דיונים במשרד על כניסת מוני הנסיעה החדשים והחכמים לשימוש. המונים האלו ידווחו על מיקום, מרחק, זמן הנסיעה ולמעשה על כל תנועה של המונית. כך, הם יצמצמו משמעותית את מספר הנסיעות הלא מדווחות. יצויין כי דווקא שימוש במונים מסוג זה יכול להקל על הפיקוח על מחירי נסיעה, גם אם מופעל שירות דוגמת FIX.

בחברה אומרים כי העילה הרשמית להתנגדות משרד התחבורה להפעלת השירות נשענת על חוק משנת 1961, שבמהלך השנים נוספה לו תקנה המאפשרת אישור נסיעות מיוחדות במסגרת הסכם בין הנוסע או תאגיד לחברת המוניות. תקנה הזו, כך לטענת יאנגו, אפשרה להם להציע את השירות מבלי לעבור על החוק. שכן בטרם השימוש בשירות, הנוסע מיודע ונדרש לאשר את הסכמתו.

בפרק הזמן מאז הכרזת השירות עד סוף 2019, עשו בו שימוש 85% ממשתמשי האפליקציה. בשנת 2020, הגיע המספר ל-93%.

יאנגו: "מחוייבים לחוק המקומי; מצרים על הפגיעה בתחרות"

מ"יאנגו" נמסר בתגובה: "מאז פניית משרד התחבורה בחודש מאי, החל דיאלוג בין "יאנגו" למשרד התחבורה. בנוסף לכך, בחודש יוני יצאה הודעה לתקשורת מצד שרת התחבורה הגברת מירי רגב, אשר הודיעה כי החליטה לבחון מחדש את ההחלטה לסגור את שירות FIX עד לבחינה מחודשת ומעמיקה של השירות ויתרונותיו לטובת ציבור הנוסעים והנהגים. כפי שהצהרנו בעבר, חברת "יאנגו" מחויבת ומצייתת לחוק המקומי, אנו פועלים אך ורק עם נהגי מוניות בעלי רשיון להפעלת מונית ותחנות רשמיות".

עוד נמסר, כי החברה מעמידה ייעוץ משפטי לרשות הנהגים שהוזמנו לבירור.

בהתייחס לתעריפי השירות, אמרו בחברה כי "שיטת התמחור שבחרנו לשירות FIX - הצגת המחיר לנוסע לפני הזמנת הנסיעה, היא אחת מהשיטות הטובות וההוגנות בעולם, גם לנוסעים וגם לנהגים - ויש לנו הוכחות רבות לכך שיש לזה השפעה חיובית על התעשייה והענף, גם בישראל. אנו מצרים על כך כי גורמים שונים ממשיכים לנסות ולפגוע בתחרות בשוק המוניות ובנהגי המוניות, במיוחד בתקופה זו של חוסר וודאות כלכלית, מיד לאחר סגר נוסף במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully