וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת קריסה: תקציבי העמותות נחתכו ב-60% בגלל המשבר הפוליטי

ועדת הכספים ומשרד האוצר אישרו את העברת כספי התמיכה לעמותות אך משרדי הממשלה העבירו רק חלק מהם. בארגון "מנהיגות אזרחית" אומרים כי התמיכות שהועברו מסתכמות ב-40%. במשרדים טוענים כי יש צורך בבדיקה מדוקדקת ומדובר גם בכספים קואליציוניים שטרם הועברו

בווידאו: הכנסת אישרה את חוק דחיית אישור התקציב ב- 120 ימים/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הכספים ומשרד האוצר אישרו את העברת תקציבי התמיכה לעמותות, אך עד כה הועברו רק חלק מהכספים וארגונים רבים ניצבים בפני קריסה - כך אמרו בארגון הגג של המגזר השלישי, "מנהיגות אזרחית". כמו כן, בשל המשבר, הקימו משרדי האוצר והרווחה והג'וינט, הארגון היהודי ההומניטרי הגדול בעולם, קרן סיוע בהיקף של 53 מיליון שקלים, אך עד כה חולקו מענקים בסכום של כ-16.2 מיליון שקלים ל-227 עמותות. בקשותיהם של 295 ארגונים נדחו.

המדינה העבירה בשנת 2019 כשלושה מיליארד שקלים לתמיכה בעמותות, מתוכם כ-1.2 מועברים דרך האגף למוסדות התורניים במשרד החינוך. לפי "מנהיגות אזרחית", בהתבסס על נתוני החשב הכללי, כ-900 מיליון שקלים הועברו אשתקד לעמותות דרך משרד התרבות והספורט, כ-500 מיליון דרך משרד החינוך (כולל פעילויות שכיום תחת המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה) וכ-100 מיליון דרך משרד הרווחה. יתר כספי התמיכות הועברו דרך משרדי ממשלה אחרים. אולם מאחר שלא אושר השנה תקציב ובשל משבר הקורונה, העברות הכספים לעמותות מתעכבות זמן ממושך.

חלוקת מזון לנזקקים בנמל תל אביב. יחצ,
העברת התקציב אושרה לפני כחודש, אך לא הכול עבר לעמותות. מתנדבים בחלוקת מזון/יחצ

לפני כחודש אישרה ועדת הכספים את העברת התמיכות, ואכן חלק מהכספים הועברו על ידי משרד האוצר למשרדים. אך לפי מעקב של "מנהיגות אזרחית", משרדי הממשלה העבירו עד כה רק כ-40% מתקציבי התמיכות בהתאם ל-2019. בין היתר, מהחישוב עולה כי משרד העבודה והרווחה העביר רק כ-15%, משרד החינוך כ-20%, המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה כ-30% ומשרד התרבות והספורט כ-55%. חלק מכספי התמיכות מתבססים על כספים קואליציוניים שטרם הועברו למשרדי הממשלה, אך גם בהתחשב בהם, עדיין נותרו פערים גדולים.

"אנחנו נמצאים בשנה מאתגרת במיוחד, בה אין תקציב מדינה", אמרה מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", ליאור פינקל-פרל. "תקציבי הסיוע בצל הקורונה שהובטחו חודשים שלמים תקועים, קרן ה-100 מיליון שהובטחה ביולי - עדיין לא יצאה לפועל, והארגונים הופכים כל אבן כדי להמשיך ולפעול".

עוד אמרה כי "על כל זה תוסיפו את אותן תמיכות - כספים עבור פעילות, שהם אינם סיוע, ולא 'מתנה', אלא הבסיס שמאפשר להרבה מן הארגונים בישראל להמשיך את פעילותם ולסייע לאזרחים הזקוקים להם. אין סיבה שתקציבים שהובטחו ימשיכו להתעכב, במיוחד לא בשעה של מצב חירום לאומי, בו הצורך בסיוע רק עולה ורצף פעילותם של השירותים החברתיים הוא קריטי".

בניין משרד החינוך בת"א. שרון בוקוב
העביר רק 20% מתקציב העמותות. משרד החינוך/שרון בוקוב

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "תקציבי התמיכות מחייבים הליך של בחינה מדוקדקת בטרם הם משולמים לעמותות. היום התקיימה ועדת תמיכות לתקציבי קמחא דפסחא שאישרה תמיכה עבור 120 עמותות מתוך 144 שהגישו בקשה והליך פתוח לערעור עד ל-1 בנובמבר. עד כה שולמו מקדמות בסך 3.5 מיליון שקלים ל-90 עמותות. כמו כן, מיד עם קבלת התקציב בסך 27 מיליון שקלים פרסם המשרד קול קורא לעמותות להגשת בקשות לתמיכה עד ל-1 בנובמבר, לאחריו יתבצע תהליך בדיקת בקשות ואישורי תמיכה לעמותות שעמדו במבחן התמיכה ותקינים חשבונאית".

ממשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה נמסר כי משרד האוצר אכן העביר חלק מן הכספים לתמיכות, אך הסכום המשמעותי מקורו בכספים קואליציוניים שאמנם אושרו בוועדת הכספים אך טרם הועברו ואינם נמצאים במשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה. "הוגשה חוות דעת משפטית עבור התוספת הקואליציוניות ללשכה המשפטית במשרד האוצר, ובמשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה ממתינים לסיום הבדיקה המשפטית בעניין זה. המשרד פועל על מנת לקבל את יתרת הכספים ויעבירם בהקדם לעמותות לפי מבחני התמיכה".

ממשרד התרבות והספורט נמסר כי "בימים אלו עמלה ועדת התמיכות של המשרד על סיום אישור התמיכות לשנת 2020 בתרבות. זאת לצד טיפול במבחני תמיכה ייעודים לתקופת הקורונה. מרבית גופי התרבות קיבלו זה מכבר מקדמות של 70% מגובה התמיכה בשנה הקודמת, בכפוף להגשת דוחות ביצוע".

עוד נמסר כי "עתה, עם קבלת החלטות ועדת תמיכות יוכלו הגופים אף לקבל השלמה ל-100% בהתאם לביצוע. כמו כן, המשרד הוביל מהלך ייחודי ותקדימי בו לראשונה יקבלו גופי התרבות ודאות תקציבית בראיה דו-שנתית לגבי השנים 2020 ו-2021 וזאת על מנת לסייע למוסדות התרבות בתקופה מורכבת זו. המשרד ער לקולות המגיעים מן השטח ועובד כל העת על מנת לייצר ודאות לגופים ולהקל על המצב".

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully