וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה ניצלה 30% בלבד מתקציב התכנית לניצולי שואה נזקקים: "מתקשים לחיות בכבוד"

מבקר המדינה מצא שורת ליקויים שהתגלו לפני שלוש שנים ועוד לא טופלו. מהדוח עלו תקצוב מצומצם, מחסור בדירות מונגשות וחוסר יכולת של מרבית הניצולים לגמור את החודש. בין היתר, מנה המשרד את הבחירות המקומיות ודחיית אישור תקציב המדינה כסיבות עיקריות לעיכוב

בווידאו: ניצול שואה מספר על ראש השנה בגטו קובנה/צילום: יד ושם

משרד העבודה והרווחה ניצל רק כ-30% מתקציב תכנית המיועדת לניצולי שואה המקבלים הבטחת הכנסה - כך עולה מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (שני). כמו כן, המבקר קובע כי המדינה לא טיפלה בשורת ליקויים שעלו בדוח מ-2017 בנושא ניצולי השואה, בהם שיפור מצבם הכלכלי של מקבלי הבטחת הכנסה.

התכנית השנתית לניצולי שואה המקבלים הבטחת הכנסה פועלת ב-20 רשויות מקומיות שבהן קיים הצורך הגדול ביותר. התכנית אמורה לכלול שירותי ופעולות רווחה, בהם תגבור סיוע פרטני, תכניות למרותקי בית, פעילויות להפגת בדידות וימי נופש. לתכנית הוקצו עשרה מיליון שקלים בשנת 2018, אך מתוכם נוצלו רק 2.4 - 24%. בדומה לכך, בשנת 2019, הוקצו 20 מיליון שקלים, אך רק 8.4 מיליון שקלים - 42% - נוצלו.

בתגובת משרד העבודה והרווחה, כפי שהובאה בדוח המבקר, נכתב כי "הניצול התקציבי הנמוך של התכנית לנזקקים נובע בעיקרו מקושי בגיוס כוח אדם למחלקות לשירותים חברתיים ברשויות שנבחרו, וכן בשל דחייה בתהליך כתוצאה מבחירות לרשויות המקומיות.

עוד טענו במשרד, כי "העברת הכסף למשרד התעכבה מפני שתקציב המדינה טרם אושר. רק לאחר אישור חריג במשרד האוצר התקבל התקציב במשרד הרווחה והוקצה לרשויות המקומיות".

ניצול שואה עם מספר על היד. AP
שורת ליקויים בטיפול בניצולי השואה/AP

כמו כן, הדוח מתייחס המבקר לניצולי שואה שאינם מקבלים קצבה חודשית אלא רק מענק שנתי, משום שעלו לישראל אחרי 1953 ולא שהו בגטאות או מחנות.

לפי המבקר, בדצמבר האחרון היו 72,598 ניצולים בקטגוריה הזאת, המקבלים מענק בסך 3,991 שקלים - רובם יוצאי ברית המועצות לשעבר שעלו לישראל בשנות ה-90. עוד ציין, כי הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר טרם מצאה דרך לשפר את מצבם הכלכלי, והוסיף שנכון למאי 2020, 70% מתוכם נזקקים להבטחת הכנסה.

"חלק מניצולים אלו נאלצים להסתפק ברמת חיים נמוכה, אוכלים אוכל שאינו מגוון ואינו מכיל את כל אבות המזון, מצמצמים את רמת הצריכה ומוותרים על מוצרים בסיסיים", נכתב בדוח. "אף שמרביתם מקבלים גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה מהמדינה, הכנסתם הכוללת אינה מאפשרת להם להתמודד עם יוקר המחיה וחלקם אף מתקשים לחיות את שארית חייהם בכבוד".

עוד בוואלה!

בגלל הקורונה: גרמניה תעביר יותר מחצי מיליארד אירו סיוע לניצולי שואה

לכתבה המלאה

ניצולי השואה בישראל

  • 136 אלף ניצולי שואה ו-56 אלף נפגעי אנטישמיות במלחמה העולם השנייה
  • 1,300 ניצולי שואה מתים מדי חודש
  • תקציב הרשות לניצולי השואה - 5.57 מיליארד שקלים ב-2019 לעומת 5.62 ב-2018
  • 70% מניצולי השואה שאינם זכאים לקצבה חודשית זקוקים להבטחת הכנסה
  • גמלה ממוצעת לניצול שואה בחודש - 3,996 שקלים

ברשות לזכויות ניצולי שואה הסבירו כי הם מודעים להבחנה הקיימת בתוך קבוצת הניצולים ולמצבם. "בעבר היו ניסיונות להגדיל את הזכויות המגיעות לניצולים אלו. דהיינו: במקום תשלום מענק שנתי - להסדיר תשלום קצבה חודשית מופחתת ביחס לזו המשתלמת לניצולי שואה שעלו ארצה לפני 1953", נמסר. ברשות הסבירו כי "הפתרון שנבחר בעבר היה העלאה של גמלת הבטחת הכנסה, ללא התייחסות לייחודיות היותם ניצולי שואה, והותרת המענק השנתי המשולם על ידי הרשות על כנו".

עוד מתריע המבקר, כי שירות לחצני המצוקה לכ-9,000 ניצולי שואה נמצא בסכנה בשל חוסר מימון. בסקר שערכה הקרן לרווחה לנפגעי השואה עולה כי 50% מהניצולים המקבלים את השירות השתמשו פעם אחת לפחות בלחצן המצוקה בשנה האחרונה. ברוב המקרים, השימוש נעשה כדי להזמין אמבולנס לפינוי לבית חולים או רופא לביתם.

ניצולי שואה הפגינו מול משרד האוצר: "מפקירים אותנו". גדעון צנטנר
"קושי בגיוס כוח אדם". הפגנת ניצולי שואה מול משרד האוצר/גדעון צנטנר

בבדיקת צוות הביקורת עלה כי התמיכה השנתית הנדרשת על מנת לשמר את השירות היא כארבעה מיליון שקלים. הרשות לניצולי שואה מסרה כי ביישובים מסויימים, משרד העבודה והרווחה מפעיל בשיתוף עם הרשות המקומית את פרויקט "קהילה תומכת". לפרויקט - הכולל גם ביקור רופא, זימון אמבולנס ולחצן מצוקה - יכול להצטרף כל קשיש וניצול שואה בהשתתפות של עשרה שקלים בחודש.

לצד זאת, נמצא כי הרשות לזכויות ניצולי שואה, משרד העבודה והרווחה ומשרד השיכון אינם תומכים בהנגשת דירות לניצולים, כי פעילותם של ארגונים חוץ ממשלתיים בנושא זה הצטמצמה משמעותית. לפי מדגם שערכו עמידר ועמיגור, 27% מהדירות בהן מתגוררים ניצולי שואה זקוקות להתאמה מבנית בשל מוגבלות בניידות.

"מן הראוי כי הוועדה הבין משרדית, משרד האוצר והרשות יערכו סקר לבחינת צרכים אשר יעודכן מעת לעת ובהתאם יפעלו להקצאת תקציבים שיידרשו במסגרת תכנית מוסכמת לסיוע ייעודי להנגשת דירותיהם של הניצולים, תוך קביעת קריטריונים למתן הסיוע", נכתב.

בביקורת עלה כי הצוות הבין-משרדי שהוקם ב-2018 כדי לתכלל את פעולות הממשלה בתחום הטיפול בניצולי שואה לא מקיים ישיבות שוטפות. כך למשל, ב-2019 הוא התכנס פעם אחת בלבד - בינואר.

"המצעד למען החיים" של עמותת "אביב לניצולי השואה". אפריל 2014. יותם רונן
שירות לחצני המצוקה בסכנה והדירות אינן מונגשות. "המצעד למען החיים" של עמותה לניצולי שואה/יותם רונן

בסך הכול, גרים בישראל 136 אלף ניצולי שואה ו-56 אלף נפגעי אנטישמיות במלחמת העולם השנייה. עגילם הממוצע של ניצולי השואה הוא 83.9. 77% מבין הניצולים הם קשישים שעברו את גיל 80, 16% מהם חצו את גיל 90 ויותר מ-800 עברו את גיל מאה. מרבית ניצולי השואה המוכרים לרשות, 60%, הן נשים. 1,300 ניצולי שואה מתים מדי חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully