וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיבוצניק בן ה-95 שנמלט מהנאצים מתנדב למען הניצולים: "כאן כדי לעזור"

21.4.2020 / 8:55

חיים סולו שילה ברח עם משפחתו מגרמניה לפני תחילת המלחמה, ובעקבות התנדבותו של אביו, הוא החליט להקדיש את זמנו לעזרה לניצולי השואה במימוש הזכויות להן הם זכאים. חיים מתרגם טפסים ועדויות לגרמנית ומלווה ניצולים לאורך התהליך. "מטפל בכל מי שפונה אליי"

צילום: באדיבות המשפחה, עריכה: ניר חן

חיים סולו שילה נולד בשנת 1925 בלייפציג שבגרמניה למשפחה מוכרת ומבוססת. אביו ירמיהו סולבייצק שילה, היה רופא מוכר ואימו גננת. "משנת 1933 היינו תחת שלטון הנאצים בגרמניה. ואז התגלע ויכוח בין ההורים שלי אם לעזוב את גרמניה לארץ ישראל, אבא התנגד אבל אמא הכריעה את הכף. האמא ניצחה ובזכות זה אני יכול לדבר איתך". ההחלטה, כך מספר חיים, ככל הנראה הייתה נעוצה בכך שאביו נעצר פעמיים על ידי הגסטפו למשך כמה ימים.

"הייתה לנו ילדות נהדרת בגרמניה אבל ראינו את עליית הנאצים. לקחו את אבא לגסטפו והוא לא סיפר מה קרה אבל זה כנראה מה שהכריע את הכף לגבי העלייה", מספר חיים. כשהיה בן 11 בסוף שנת 1936, הוא עלה לארץ עם בני משפחתו. אביו, ירמיהו, עסק במשך שנים ארוכות במיצוי זכויות ניצולי השואה בגרמניה, הוא כתב מאמרים והתמודד בבתי המשפט הגרמנים כרופא כדי לעזור לניצולים לקבל את זכויותיהם.

חיים שילה (סולו).. באדיבות המשפחה
"הייתה לנו ילדות נהדרת בגרמניה". חיים שילה/באדיבות המשפחה

"סבא רבא היה רופא מוכר בגרמניה", מספרת נטע הנכדה. "המטופלים הגרמנים אמרו לו לברוח מגרמניה. הם עברו לתל אביב לדירה קטנה ברחוב בן יהודה. סבא שלי היה בשומר הצעיר בתל אביב ואז חלק מהגרעין החליט להקים את קיבוץ נירים", הוסיפה נטע .

חיים הוא בין המייסדים של קיבוץ נירים במועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה, קיבוץ שבו הוא מתגורר עד היום, החבר הכי ותיק. "עברתי את מלחמת העצמאות, החבר כי ותיק בקיבוץ נירים כבר 70 שנים. הקמנו את הקיבוץ בשנת 1945 תחת השלטון הבריטי".

לפני 13 שנים שמע חיים כי עמותת "אביב שואה" מחפשת מתנדבים שיעזרו בתביעות מול משרד האוצר ומול ועד התביעות הגרמני כדי לעזור לניצולי שואה להביא את זכיותיהם למימוש. חיים לא חשב פעמיים ומאז הוא מקדיש את חייו לעזרה בהתנדבות לניצולים. "טיפלתי ביותר מ-200 תיקים של ניצולים. אני מטפל בכל מי שפונה אליי מכל חלקי הארץ בכל מיצוי זכויות של ניצולי השואה", מספר חיים. "את רוח ההתנדבות הוא ירש מאבא שלו, שהתנדב בכל מיני תחומים. הוא מקדיש את זמנו לניצולים כמה שהוא יכול, הוא דובר גרמנית, ולכן הוא עוזר להם בהכול. בהתחלה רק מאזור הדרום והמועצה האזורית אשכול ועכשיו פונים אליו מכל חלקי הארץ, זה חשוב לו מאוד", אומרת גילה אשתו.

עוד בוואלה!

הקרב האחרון: סיפורם של ניצולי השואה שמתו מקורונה

לכתבה המלאה
חיים שילה (סולו) ורעייתו גילה. באדיבות המשפחה
ועכשיו פונים אליו מכל חלקי הארץ. חיים ורעייתו גילה/באדיבות המשפחה

"כשאבא של סבא מת, הוא החליט להמשיך את דרכו ולעזור לניצולים. והוא עוזר לניצולי שואה שהם קשי יום. לפני נגיף הקורונה הוא נסע עוד למשרד שלו במועצה כדי לטפל בניצולי שואה", הוספיה הנכדה נטע מימון.

אחת מהדוגמאות הבולטות לעזרה של חיים לניצולים הגיעה ממושב סמוך למקום מגוריו. תושב המושב פנה אל חיים וסיפר לו את סיפורו כיצד נחלץ מהשואה כשהיה ילד בפריז. "הגיע לי מישהו מאחד המושבים במועצה האזורית אשכול, הוא נולד בפריז ועבר את השואה שם בצרפת וניצל. הוא תבע פיצויים אך בוועדת התביעות סירבו לתת לו מכיוון שהוא היה אזרח צרפתי. הגענו לבית המשפט המחוזי בבאר שבע וניצחנו".

אירועי יום השואה. -, אתר רשמי
אירועי יום השואה/אתר רשמי, -

חיים ניהל את התביעה וניצול השואה קיבל את הפיצויים שמגיעים לו. "יש הרבה אנשים שלא יכולים למלא את הטפסים בגרמנית, אז אני עושה זאת עבורם. אני מראיין את האנשים בעברית ואני מתרגם לגרמנית את סיפור חייהם". ניצולי שואה רבים קיבלו במצטבר מאות אלפי שקלים בזכות חיים. "מבקשים מהניצולים עשרות טפסים. ולחלקם אין. אני עובד בעיקר מול ועדת התביעות של גרמניה ומצד שני מול משרד האוצר שלנו. יש הרבה ניצולים שלא יודעים מה הן הזכויות שלהם, יש הרבה טפסים שצריך להכין, יש ניצולים שאין להם את מה שדורשים מהם ואנחנו פה כדי לעזור להם".

רוח העזרה וההתנדבות הועברה גם לארבעת ילדיו ול-14 נכדיו של חיים ובתקווה גם ל-16 הנינים. "רוח ההתנדבות עוברת בתורשה והרבה מהנכדים והילדים שלו מתנדבים למען אוכלוסיות מוחלשות. אנחנו ממש גאים בסבא שלי, התרומה לקהילה ממש חשובה לו. כמו כל הערכים הקיבוציים של פעם, בהם הוא מאמין, סיכמה נטע הנכדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully