וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: כיתות א'-ד' יחזרו לבתי הספר ביום ראשון

עודכן לאחרונה: 29.10.2020 / 16:14

במסגרת המתווה שאושר כחלק מהשלב השני ליציאה מהסגר, הכיתות ילמדו ארבעה ימים בשבוע, במתכונת של חצאי כיתות. בצל המחלוקת בין האוצר למשרד הבריאות, לא התקבלה החלטה על חידוש המסחר ופתיחת חנויות הרחוב. כץ: הופכים את העסקים הקטנים לאויבים

בווידאו: גמזו אומר שיש אור ירוק ללכת לסבב שני של הקלות/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה נתן הבוקר (חמישי) אור ירוק לשלב השני באסטרגיית היציאה מהסגר. ההקלות, הכוללות חזרה ללימודים של כיתות א'-ד', ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב, וכשבועיים לאחר מכן יבחן הקבינט אם להוציא לדרך את השלב השלישי. הקבינט טרם הכריע באשר להקלות בנושא המסחר וחנויות הרחוב, וצפוי להגיע להחלטה בפגישה נוספת שתיערך הערב.

לפי מתווה הלימודים של משרד החינוך שאושר על ידי הקבינט, כיתות א'-ד' ישובו ללימודים ביום ראשון, לארבעה ימים בשבוע. הכיתות יפוצלו כך שכמות התלמידים לא תעלה על 20 בכיתה, למעט החרגות שיאפשרו לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך.

הכיתות יעורבבו בצהרונים, אך הובהר כי יעשה מאמץ מרבי לצמצמם ערבוב קבוצות בפעילות הצהרונים. ניתן יהיה לצרף ילדים של עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל, ובלבד שמספרם לא יעלה על 28 ילדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הקבינט שהשרים יצביעו על מתווה החינוך שכבר סוכם בתחילת השבוע, ולא על המתווה שהציג גלנט אתמול. עם זאת, תכנית גלנט היא זו שאושרה לבסוף.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
לקראת הקלות חדשות? נתניהו וגנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

בנוסף לכך, הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני, ובלבד שבכל עת הוא עוטה מסיכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.

כל התלמידים והמורים יחוייבו לעטות מסיכות בלימודים, לרבות תלמידי כיתות א' ו-ב', והתלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח. שר החינוך גלנט הבטיח בישיבה להקפיד על חובת עטיית מסיכות בכיתות, אך הבהיר כי בעניין זה "יכול להיווצר קושי בגילאים הצעירים". בהפעלת הסעות ללימודים, הוחלט כי תתבצע הפרדה באמצעות השארת שורת מושבים ריקה בין החלק הקדמי של ההסעה לבין חלקה האחורי.

לבד משר הכלכלה עמיר פרץ, כל יתר השרים תמכו במתווה. "אנו צריכים לממן את הרשויות החלשות שאינן יכולות לממן יומיים נוספים של לימודים", טען פרץ. "החלטה זו יכולה להגדיל את פערי ההזדמנויות בין ילדים המתגוררים ברשויות חזקות לבין ילדים המתגוררים ברשויות חלשות".

נתניהו בחר להתייחס בפתח דבריו למסיכות. "אנחנו צריכים למצוא מסיכה יותר נוחה. נהיה עם זה לפחות שנה. הבקשה מהציבור לעטות מסיכה צריכה להיות קלה לביצוע. צריך להשקיע כסף בתכנון מסיכות שיותר קל לעטות אותן".

עוד בוואלה!

מחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות: פתיחת המסחר עלולה להידחות

לכתבה המלאה

במהלך הדיון נתניהו העלה לזום את פרופ' דן אדרקה מבית החולים שיבא בטענה ש"הוא נתן לנו עצות טובות בגל הראשון". אדרקה העריך בפני השרים כי רק כ-60% מהציבור עוטים מסיכות.

פרופ' רוני גמזו, ממונה הקורונה, אמר בקבינט כי "יש מספר ערים מהבהבות שאנחנו מתמקדים בהן ואנחנו מתלבטים אם לפתוח שם את מערכת החינוך". גמזו ציין בין היתר את טייבה, שפרעם וסכנין כערים שבהן התחלואה במגמת עלייה, וקרא גם להאריך את הסגר במג'דל שמס. "אנחנו נמליץ להן לא לפתוח את מערכת החינוך".

"אני מבקש לקבל את ההחלטות עוד היום, אנשים צריכים להיערך לדברים כאלו", אמר נתניהו. "אנחנו חייבים להחליט אם אנחנו פועלים מול העלייה בתחלואה במגזר הערבי ואנחנו חייבים לטפל בזה".

גמזו הוסיף: "אנחנו חייבים לעזור לכל הישובים הערביים בשבוע הקרוב. אנחנו רוצים כרגע לעשות הכל כדי לעצור את העלייה בתחלואה". שר הפנים אריה דרעי אמר בשלב זה כי הוא ממתין לתקציב מהאוצר כדי לסייע לרשויות הערביות.

"המגזר הערבי הוא לא מבודד. הם יושבים איתנו ועובדים אצלנו. משרד האוצר לא העביר לנו את הכסף ואנחנו לא מעבירים את הכסף לרשויות המקומיות שישתלטו על המצב", אמר. גמזו הצטרף לדברים. "דיברנו עם ראשי רשויות ערביות. הם צריכים כסף קטן בשביל השליטה התחלואה. העזרה היא לא בסכומים ענקיים", אמר. כץ אמר כי יבחן היכן הדברים עומדים.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
למרות המתווה החדש, תעלה להצבעה תכנית ישנה. מורה ותלמידים עם מסיכות/ראובן קסטרו

נתניהו תהה למה להטיל סגר על יישובים נוספים במגזר. "גמזו אני לא ראיתי את המילה סגר, כולם רוצים לעזור אבל אנחנו לא מבודדים אותם. עשינו את זה במג'דל שמס". לכך השיב הפרויקטור: "אין עיר אדומה שאנחנו לא מפעילים עליה סגר. כרגע שפרעם, סכנין, ועוד ערים קטנות. אנחנו לא מוותרים בעניין הזה. זה קריטריון שאנחנו ממשיכים אותו".

בהמשך דן הקבינט במתווה היציאה החדש מהסגר. "הקו המנחה בהמשך היציאה מהסגר צריך להיות איך לא חוזרים למצב שסגרנו דברים שזה עתה פתחנו", אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין. "הזהירות מחייבת אותנו לא לקחת ביסים גדולים מידי. יש עלייה מתמדת בימים האחרונים בתחלואה וזה מראה שגם לפתיחה מינימליסטית יש השפעה על מקדם ההדבקה. קל וחומר כשדברים יותר המוניים יפתחו".

נתניהו התייחס לביקורת על המתווה. "יגידו: אתה נותן לקוסמטיקאית לעבוד ולא לחינוך? (בכיתות ה'-י"ב - ב"ר) - כן, התשובה היא כן. זה מזערי לעומת שני מיליון תלמידים. זה לא סולם ערכי בלבד אלא סולם סטטיסטי", הדגיש. "זה שאירופה השאירו את החינוך פתוח זו לא נקודה חיובית עבורם. זה אובדן שליטה. הם אומרים שמתפללים לנס. אנחנו לא צריכים עוד ניסים. יש גבול למה הקדוש ברוך הוא נותן לעם ישראל".

גלנט השיב כי צריך לשקול פתיחה מוקדמת יותר של שאר מערכת החינוך. "אנחנו לא עובדים לפי שבלונה של משרד הבריאות שלומדים עליה בקבינט. אם פותחים את הלב ואת הכיס בשביל תלמידים. אני מציע להסתכל על הדברים בצורה אחרת". לכך השיב ראש הממשלה: "אני לא מתווכח על חשיבות החינוך אבל לא נוכל להקל את המתווה, כי אין תכנית לגבי מערכת החינוך. צריך להתייחס למה שהוצג כמו מפת דרכים".

כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות |  פרויקטור הקורונה, רוני גמזו מציג סקירתו בנושא המאבק בנושא נגיף הקורונה. כנסת, ירושלים 19 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"אנחנו חייבים לעזור לכל הישובים הערביים בשבוע הקרוב". גמזו/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

השרים דנו גם על התנעה מחודשת של המסחר, ברקע אי-הסכמות בין המשרדים השונים. שר האוצר ישראל כץ קרא להגיע כבר היום להחלטה על חנויות הרחוב. ממלא מקום מנכ"ל משרדו, ערן יעקב, קרא לקדם את פתיחת המסעדות במסגרת המתווה. "מדובר בעלות משקית של מיליארדים ומאות אלפי עובדים, ולכן צריך להקדים אותו לשלב 3 בפתיחת המשק. אנחנו חושבים שאם זה יהיה בשלב 4 - ההגעה לשם תהיה מאוד מאוחרת, ולכן המשמעות יכולה להיות מכת מוות לאותם עסקים".

נתניהו השיב: "אני יודע שזה קשה להם ואנחנו תומכים בהם כספית. אבל צריך לזכור שאם אנחנו ניכשל, התחלואה תעלה. אם אנחנו רוצים למנוע אקורדיון צריך לפתוח יותר לאט". לאחר מכן עזב נתניהו את ישיבת הקבינט לצורך בדיקות קורונה. מלשכתו נמסר כי מדובר בבדיקה שגרתית הנעשית מדי כמה ימים.

במהלך ישיבת קבינט הקורונה קרא שר המדע יזהר שי לפתוח יותר מהר גם את מערכת החינוך, ומחה על כך שהלימודים ממשיכים להתקיים במערכת החינוך החרדית, בניגוד להנחיות. "לפי מתווה משרד הבריאות אנחנו מדברים על חודשים שמערכת החינוך ברובה תהיה סגורה. חשוב שנבין את זה. יכול להיות גם שלא נוכל לעבור שלבים, ואז מערכת החינוך לא תהיה פתוחה כל השנה", אמר שי. "מי שמציית להנחיות - הילדים שלו נשארים בבית, ומי שלא מציית להנחיות - הילדים שלו לומדים".

עיקרי מתווה הלימודים החדש

  • החל מיום ראשון ולמשך שבועיים:
  • כיתות ג'-ד' ירדו ל-4 ימי לימוד בשבוע
  • כיתות א'-ב' ילמדו לפחות 4 ימים בשבוע במוסדות
  • התלמידים וצוותי ההוראה יחוייבו לעטות מסיכות בשיעורים
  • הלמידה תהיה בקבוצות של עד 18 תלמידים
ישראל כ"ץ במהלך נאומו במסגרת הצבעה על חוק המענקים בכנסת 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מה זו הטרפת הזו". כץ/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

קבינט הקורונה יצא להפסקה, וצפוי לעסוק בהמשך היום גם בפתיחת המסחר. נתניהו קרא להגיע למתווה מוסכם בנושא עד 17:30 בערב. נושא זה עלה אתמול במהלך פגישה שערכו שר האוצר ישראל כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, יחד עם המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד ושר המדע יזהר שי. הפגישה הסתיימה ללא הסכמות. באוצר דרשו לפתוח את חנויות הרחוב כבר ב-1 בנובמבר, ומנגד במשרד הבריאות רוצים לפתוח אותן במסגרת השלב השלישי של ההקלות בסגר, המתוכנן ל-15 בנובמבר.

כץ תקף בחריפות לקראת כינוס הקבינט את משרד הבריאות, שלדבריו "התנתק מהעם ונוהג באטימות לב", כלשונו. "חייבים לפתוח מיד את חנויות הרחוב שנמצאות על סף קריסה. מה זו הטרפת הזאת?".

"די לנהל מאבקי יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים. אנשים בנו עסקים בעשר אצבעות ונשארים עכשיו חסרי כל. עוד מעט יתחילו הגשמים ויהיה קשה להתחיל", מחה כץ, "פותחים מסז'ים וטיפולים אישיים ללא מסיכות, ורק את חנויות הרחוב, שהן הכי בטוחות בעולם, משאירים סגורות. רוצים לדחוף 80 אלף איש מתחת לסף העוני. הפכו את העוסקים הזעירים לאויבי העם, כי אין להם שדולה חזקה".

נכנסים לשלב השני בהקלות

במהלך פגישת השרים אתמול הוצג המתווה בן ששת השלבים ליציאה מדורגת מהסגר. מתווה זה מחליף את המתווה הקודם ליציאה מהסגר, שכלל תשעה שלבים. בשלב הראשון, שכבר יצא אל הפועל, נפתח החינוך לגיל הרך בגני הילדים (גילאי 0-6) וכן נפתחו מקומות עבודה ללא קהל, חופי הים, שמורות טבע וגנים לאומיים, גני שעשועים פתוחים, ומתאפשרת לקיחת מזון בטייק-אווי ממסעדות.

במסגרת השלב השני, העולה היום לדיון בקבינט, התלמידים יחזרו ללימודים גם בכיתות א'-ד', וכן ייפתחו שירותי הרפואה המשלימה ויתאפשרו שירותים המתבצעים במתכונת 1:1, כמו שיעורים, טיפולים, שירותים או אימון אישי. כמו כן, ייפתחו ליגות הספורט המקצועיות הגבוהות, ויתאפשרו חופשות פרטיות בצימרים.

מתווה היציאה מהסגר - ששת השלבים

  • שלב ראשון: חינוך בגני הילדים (גילאי 0-6), עבודה ללא קהל, איסוף מזון ממסעדות, חופי הים, שמורות הטבע והגנים הלאומיים, גני שעשועים לילדים במרחב הפתוח.
  • שלב שני: חינוך לכיתות א'-ד', רפואה משלמה, טיפולים ושירותים במתכונת 1:1 (שיעורים, טיפולים, שירותים, אימון אישי), צימרים, ליגות ספורט מקצועיות.
  • שלב שלישי: מתווה למידה לבגרויות בכיתות י"א-י"ב, פתיחת המסחר בחנויות הרחוב, קניונים והשווקים, קבלת קהל בבתי עסק, מוזיאונים, ספריות ואתרי מורשת.
  • שלב רביעי: חזרה ללימודים בכיתות ה'-ו', חינוך בלתי פורמלי ולימודים מעשיים בהשכלה גבוהה. פתיחת מסעדות ובתי קפה, בתי מלון, חדרי כושר, בריכות וחוגי ספורט.
  • שלב חמישי: חזרה ללימודים בכיתות ז'-י"ב ובהשכלה הגבוהה. פתיחת פאבים וברים, מוסדות תרבות ופנאי, כנסים ותערוכות, אטרקציות תיירותיות ולונה פארקים.
  • שלב שישי: פתיחת גני ואולמות אירועים, מועדונים ואפשרות לקיים אירועי ספורט בנוכחות קהל.
פתיחה מספרה בפתח תקווה  26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
פתיחת עסקים נוספים על הפרק. מספרה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

הדיונים מתקיימים ברקע הירידה היחסית בתחלואה בקורונה בישראל. משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 688 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-312,787. אתמול התקבלו תוצאות עבור 34,494 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 2.1%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים הוא 11,914. בבתי החולים מאושפזים 804 חולים, מתוכם 199 מונשמים ו-464 חולים קשה. נכון להיום מתו 2,494 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully