וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב הודיעו: שיתוף הפעולה המדעי יורחב - ויחול גם על ההתנחלויות

28.10.2020 / 0:20

נתניהו והשגריר פרידמן חתמו על הסכמים חדשים שמהם הוסר הסעיף הטריטוריאלי לפיו אסור להשקיע כסף של קרנות ממשלתיות מעבר לקו הירוק. בכיר ישראלי אמר כי מי שהוביל את המהלך היה שגריר ארה"ב, שלדבריו רצה לקדם את הנושא כמחווה לנתניהו על כך שהסיפוח ירד מהשולחן

בווידאו: חתימת הסכם לשת"פ מדעי בין ישראל לארה"ב שיחול גם בהתנחלויות/צילום: ניב אהרונסון

ישראל וארצות הברית הודיעו היום (רביעי) בטקס חגיגי שנערך באוניברסיטת באריאל על הרחבת הסכמי שיתוף הפעולה המדעי בין המדינות כך שיחולו גם על ההתנחלויות בגדה המערבית. ההסכמים שיתוקנו נוגעים לשלוש קרנות ממשלתיות אמריקניות-ישראליות שמשקיעות כסף במחקר ופיתוח בישראל ובארצות הברית.

שלושת ההסכמים שמסדירים את פעילות הקרנות כוללים סעיף טריטוריאלי לפיו אסור להשקיע כסף של הקרנות מעבר לקווי 1967. כתוצאה מכך לא הושקע עד היום כסף ממשלתי אמריקני במחקר ופיתוח במוסדות השכלה גבוהה או בחברות הייט-טק בהתנחלויות.

שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן, הבהיר כי הגבלת שיתוף הפעולה המדעי לקו הירוק היא פוליטית, וכי הממשל לא תופס יותר את ההתנחלויות כלא חוקיות. "כשקראתי את הנוסח הישן של ההסכמים בפעם הראשונה ראיתי שיש בהם סעיף לפיו הם לא חלים מעבר לקווי 67. התאכזבתי שהסכמים שהיו אמורים לטפל בשיתוף פעולה מדעי כללו סעיפים פוליטיים", אמר בטקס באריאל. "מדיניות ממשל טראמפ לא רואה יותר בהתנחלויות כלא חוקיות בהכרח. הסעיף הגיאוגרפי הזה אנכרוניסטי ולא היתה סיבה שיתקיים עוד".

רה"מ נתניהו יחתום עם השגריר פרידמן על הרחבת החלת הסכם השת"פ המדעי בין ישראל לארה״ב על אזור יו"ש ורמה"ג, 28 באוקטובר 2020. אמיל סלמן \ הארץ, פול צלמים
השת"פ יורחב. נתניהו ופרידמן, היום/פול צלמים, אמיל סלמן \ הארץ

"אנחנו מתקנים היום טעות ישנה", אמר שגריר ארצות הברית. לדברי בכיר ישראלי, מי שהוביל את המהלך היה השגריר פרידמן, שרצה לקדם את המהלך כמחווה לנתניהו על כך שמהלך הסיפוח בגדה המערבית הוסר מהשולחן.

אולם, פרידמן ציין בטקס כי החל לפעול לשינוי ההסכמים עוד לפני הסרת כוונות הסיפוח מהשולחן. "התחלתי תהליך לפני שנה לשנות זאת ולבטל את המשפט הפוגעני הזה מכל אחד מההסכמים", אמר. השגריר הוסיף כי לא נתקל בהתנגדות מצד הממשל לצעד. "זה כלל דיונים ארוכים עם הרבה משרדי ממשלה אבל אף אחד לא התנגד למהלך", הבהיר.

הבכיר הישראלי אמר כי המהלך הוא חלק משינוי מדיניות אמריקני שמשמעותו הכרה דה-פקטו בריבונות ישראל בגדה המערבית. בתשובה לשאלת וואלה! NEWS בנושא, אמר שגריר ארצות הברית כי השינוי בהסכמים לא מהווה הכרה אמריקנית בריבונות ישראל בגדה המערבית, אלא נועד להגביר את שיתוף הפעולה המדעי בין המדינות.

גם בטקס, חידד השגריר כי ההגיון של המהלך הוא מדעי בלבד. "נשקיע את הכספים לפי סטנדרטים מקצועיים ולא לפי מקום המגורים של המדענים. אנחנו מבטלים כאן פוליטיזציה מיותרת", אמר.

עוד בוואלה!

משרד האוצר מחריף את המאבק במסע רכש המטוסים של גנץ: "מניעה משפטית"

לכתבה המלאה
אוניברסיטת אריאל בשומרון. צ, צילום מסך
שינוי במדיניות האמריקנית. אוניברסיטת אריאל/צילום מסך, צ

שר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין אמר בתגובה לצעד כי "זהו הישג גדול לקידום הריבונות ביו"ש וחיזוק אוניברסיטת אריאל. הסכם להרחבת שיתוף פעולה מדעי בין ישראל לארצות הברית ליהודה ושומרון ורמת הגולן שייחתם באריאל. עוד שלב בדרך להכרה בין לאומית בזכויותינו. עוד שלב בהפסקת החרם על אוניברסיטת אריאל. עכשיו אולי גם בישראל? ור"ה אולי הגיע הזמן?!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully