וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנרצח השלישי במשפחתו בשנה: צעיר בן 22 נורה למוות בירכא

עודכן לאחרונה: 27.10.2020 / 14:33

המשטרה פתחה בחקירת מותו של אדם אמון, שנורה ברכבו בכביש ראשי בירכא. אחד מתושבי היישוב הביע חשש ממעשי רצח נוספים, ברקע שורת מקרי אלימות בשנה האחרונה: "כל מקרה נוסף מתדלק את הסכסוך המתמשך". דיון בפשיעה בחברה הערבית נערך כעת בכנסת

בווידאו: הארכת מעצר החשוד ברצח נג'אח מנסור מקריית חיים/עריכה: ניר חן

תושב ירכא בן 22 נורה הלילה (שלישי) למוות ביישוב. תחילה, פונה הצעיר, אדם אמון, למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אך הצוותים הרפואיים נאלצו לקבוע את מותו עם הגעתו למקום. נסיבות האירוע עדיין אינן ידועות, אך ככל הנראה, הצעיר נורה ברכב בכביש הראשי במועצה המקומית. אם המקרה יתברר כרצח, הוא יהפוך לשלישי במשפחתו בתוך שנה.

המשטרה פתחה בחקירת האירוע עם קבלת הדיווח. שוטרים עורכים כעת סריקות אחר חשודים, וחוקרי זיהוי פלילי אוספים ממצאים בזירה. גופתו צפויה להישלח בהמשך היום למכון לרפואה משפטית אבו כביר.

"בסך הכול ילד טוב חרוץ שעובד עם אבא שלו במפעל המשפחתי לברזל ואהב את החיים", סיפרה עליו קרובת משפחתו, שאמרה כי התעוררה הלילה עם כל בני המשפחה לצעקות אמו. "זה סיוט, מקרה שלישי אצלנו במשפחה. הסיפור הזה הוא סיוט שמשפיע על כל המשפחה, חמישה חודשים שהולכים פה לבושי שחורים. לצערי אין טיפול. ירכא בהלם, כל הכפר בדממה, לא רגילים לדבר כזה. המשטרה צריכה לפעול".

תושב ירכא שנורה למוות. -, אתר רשמי
שרשרת של מעשי אלימות. אדם אמון/אתר רשמי, -

שני קרובי משפחה נוספים של הצעיר נרצחו מוקדם יותר השנה. בחודש שעבר נורה למוות גם בעלה של דודתו, מונהאל אמון. הוא אותר אז על כביש מרכזי בירכא כשהוא מחוסר הכרה והמשטרה פתחה בחקירה בחשד לרצח. לפני כן נרצח קרוב משפחה נוסף, אמיר.

המועצה המקומית בגליל המערבי סובלת בשנה האחרונה משרשרת של מעשי אלימות קטלנית. אחד התושבים סיפר כי הכתובת הייתה על הקיר והביע חשש שצפויים עוד מקרי רצח. לדבריו, כל מקרה נוסף רק מתדלק עוד את הסכסוך המתמשך. תושב אחר הביע גם הוא תסכול מהמצב. "הסכסוך מוכר לכל הכפר ולמשטרה. המבצעים מסתובבים חופשי. עד כה אף אחד לא עמד לדין", אמר.

"12 קורבנות ב-26 ימים"

בתוך כך, הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית בראשות ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) מקיימת הבוקר דיון שכותרתו "12 קורבנות פשיעה ב-26 ימים". זאת, לבקשת שותפו של עבאס לרשימה ח"כ אוסאמה סעדי.

"אין ספק שהאתגר הכי משמעותי במאמץ למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית זה המלחמה העיקשת שצריכה להיות בארגוני הפשע", אמר עבאס לקראת הישיבה, "למעשה, אנחנו מעריכים ש-30 אחוז ממקרי הרצח בחברה הערבית הם חלק מהפשיעה המאורגנת, וכמובן יש כל מיני עבירות נלוות אחרות".

הכניסה לכפר ירכא ברקע העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
"הכתובת הייתה על הקיר". הכניסה לירכא/יואב איתיאל

יו"ר הוועדה דרש תכנית וחקיקה מסודרת למלחמה בארגוני הפשע. "בינתיים לא שמענו דברים ברורים ולא הוצגה בפנינו תכנית ברורה איך אפשר לפרק את ארגוני הפשע בחברה הערבית", אמר. "אנחנו לא מדברים על שלושה או ארבעה ארגוני פשע ארציים. אנחנו מדברים על התגבשות של ארגונים בתוך הכפרים, בתוך משפחות נורמטיביות שמתפקדות כמו כל ארגון פשע - קונים נשק, מתכננים מהלך מסוים ומבצעים אותו. לכן חשוב בוועדה שהמשטרה ורשויות החוק יבואו בתוכנית מפורטת במיוחד, חוק מיוחד שמגדיר מה זה ארגון פשע, איך מתנהלים נגדו וכמובן איך אפשר להפסיק את המימון של הארגונים האלו על ידי כלכלת השוק השחור ופעילויות כלכליות פליליות".

יוזם הדיון ח"כ סעדי אמר לקראתו כי "השיא השלילי של 2019 עמד על 94 קרבנות רצח ואם תמשיך המגמה הזו אנחנו עוד עלולים לשבור לצערנו גם את השיא הזה. לכן, חשוב מאד לקיים את דיון כהמשך לדיונים שכבר היו בוועדה. צריך לשים קץ לתופעה הזו של רצח נשים וגברים בחברה הערבית. די לרציחות, די לאלימות, די לפשיעה, די לפשיעה המאורגנת".

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
"די לרציחות, די לאלימות". דיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, אוגוסט/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

מנכ"ל המרכז למאבק בפשיעה בחברה הערבית אמאן, רדא ג'אבר, אמר לקראת הישיבה כי "כאשר המשטרה דוחה את נושא מיגור הפשיעה והאלימות עד לאחר הטיפול בקורונה, אז אנחנו כחברה יודעים כי הקונספציה השיטורית והקונספציה הממשלית מוטעים וגורמים לעלייה במספר הקורבנות בחברה הערבית".

לדבריו, "הפושעים בונים את יכולותיהם ומנצלים את התקופה עד תום בזמן שהמדינה נמצאת בתרדמת. כאשר המדינה תתעורר ותגיב בתוכניות מיושנות, הפשיעה תחסל את שארית החיים הנורמטיביים שלנו. הכישלון כתוב בדם על קירות ורחובות היישובים הערבים".

לפי נתוני המרכז, אם אכן ייקבע כי מדובר ברצח זה יהיה המקרה ה-80 בחברה הערבית מאז תחילת השנה. בין הקורבנות נמצאות 16 נשים לעומת 11 בכל השנה שעברה, עלייה של כ-50%, ו-64 גברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully