וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיזוק למערך ההסברה הישראלי בערבית: בנות שירות לאומי מג'וליס

25.10.2020 / 17:08

משרתות מהעדה הדרוזית יפעלו ברשתות החברתיות הערביות כדי להשפיע על השיח העוסק בישראל. המיזם נחשף בהשקת מרכז הסברה חדשני של המשרד לנושאים אסטרטגיים. "לרשתות החברתיות יש יותר כוח ממדינות", אמרה השרה פרקש הכהן. בת שירות: "הפרויקט ילווה אותנו לכל החיים"

בווידאו: בנות שירות לאומי דרוזיות מפעילות מרכז דיגיטלי בערבית/צילום: יואב איתיאל, עריכה: שאול אדם

בנות שירות לאומי מהעדה הדרוזית יגוייסו למערך ההסברה של מדינת ישראל בשפה הערבית, ויפעלו מחדר מצב מיוחד בכפר ג'וליס. תפקידן יהיה להשפיע על דעת הקהל לטובת ישראל ברשתות החברתיות במזרח התיכון ובעולם. המיזם יאפשר לבנות רבות מהעדה הדרוזית ששואפות לשרת, לקחת חלק בשירות משמעותי הנערך בכפר מגוריהן ומתאים לאופי הקהילה שלהן. במשרד לנושאים אסטרטגיים מעניקים למיזם חשיבות לאור השינויים הגאו פוליטיים באזור ונרמול היחסים עם איחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

הקמת חדר המצב נעשתה במסגרת המיזם "משפיעות Digital", מרכז הסברה חדשני, שהושק בחמישי בשיתוף פעולה של המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשות השרה אורית פרקש הכהן, הוגית היוזמה, ראש המועצה המקומית, עו"ד וסאם נבואני ורשות השירות הלאומי-אזרחי בראשות ראובן פינסקי.

חנוכת מרכז דיגיטלי למען ישראל בערבית המופעל ע"י בנות שירות לאומי מהחברה הדרוזית. יואב איתיאל
"מבחינתנו זה פרויקט מאוד חשוב שילווה אותנו לכל החיים". חנוכת המרכז הדיגיטלי/יואב איתיאל

באירוע ההשקה של המיזם, הדגישה השרה פרקש הכהן כי "בני ובנות העדה הדרוזית הם חלק בלתי נפרד מהנוף של החברה הישראלית" וכי כשרה לנושאים אסטרטגיים, היא קיבלה החלטה "לחשוף לעולם את הקולות המגוונים שיש למדינת ישראל להציע, כדי להמשיך ולבנות את הלגיטימציה של המדינה בעיני כלל המדינות וכל האנשים שיש בעולם".

למיזם ערך מוסף חברתי, שכן הוא מקנה לצעירות חלופה נוספת לשירות אזרחי מאתגר, עם חשיבות לאומית ובתנאים המתאימים לאופי הקהילה. זאת, כיוון שרבות מבנות העדה הדרוזית השואפות לשרת, נדרשות על ידי משפחתן כי השירות יתבצע בכפר מגוריהן.

ראובן פינסקי גילה כי מתוך 18 אלף מתנדבי השירות הלאומי, 5,000 הם מהחברה הערבית. "זו רק ההתחלה", הבטיח, ואף התחייב להכפיל את מספרם. ברשות השירות לאומי-אזרחי מקווים שהשירות במרכז הדיגיטל יקנה למשרתות כלים מקצועיים בתחומים טכנולוגיים, מה שיסייע להן בהמשך להיקלט בשוק העבודה.

עוד בוואלה!

לא רק ביטחוניסטים: הדרוזים רוצים שגם אתם תכירו את סיפורם

לכתבה המלאה

ליה עאמר, בת שירות אזרחי מהחברה הדרוזית הלוקחת חלק במיזם, סיפרה שבנות השירות מעריכות מאוד את הזכות להשתתף בו. "מבחינתנו זה פרויקט מאוד חשוב שילווה אותנו לכל החיים", אמרה. "סוף סוף יש מי שרואה את הפוטנציאל של בנות השירות הלאומי ובזכותנו ובזכותם, הפרויקט הזה יצליח".

במשרד לנושאים אסטרטגיים רואים במיזם חשיבות מיוחדת בתקופה הנוכחית, לאור נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והניסיון לקדם הסדרים דומים עם מדינות ערביות נוספות. לפי דוח מיוחד שפרסם לאחרונה המשרד, 90% מהשיח בערבית ברשתות החברתיות סביב סוגיית הנורמליזציה עם ישראל, היה בעל סנטימנט שלילי או שלילי מאוד.

"נוכח אתגרים אלו, עלה הצורך בהרחבת סל הכלים והיכולות לפעול בתחום זה", אמרו במשרד. לשם כך, גויסו בשלב ראשוני שש הבנות הראשונות שמתוקצבות על ידי רשות השירות הלאומי-אזרחי ויוכפפו למשרד.

"הן יוכשרו להפעיל חדר מדיה ודיגיטל בשפה הערבית למען ישראל, ינטרו שיח רלוונטי בערבית במטרה לגבש באמצעותו מדד מהימן לניתוח מגמות בתחום, וייקחו חלק פעיל ביצירת תוכן חיובי ביחס לישראל ברשתות החברתיות בערבית", נמסר.

דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס בטקס לחנוכת מרכז דיגיטלי למען ישראל בערבית המופעל ע"י בנות שירות מהחברה הדרוזית. יואב איתיאל
"ישראל מפסידה בקרב התודעתי". מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, רונן מנליס/יואב איתיאל

מנכ"ל המשרד, תא"ל (מיל.) רונן מנליס, לשעבר דובר צה"ל, טוען כי "מדינת ישראל מפסידה בקרב התודעתי בו מקלדות ורשתות חברתיות מחליפות טנקים ומטוסים".

הוא הסביר כי "השיח נגד מדינת ישראל ונגד זכותה להתקיים בא בשני רבדים. יש קבוצה שמייצרת שיח שנאה, הסתה וקריאה לפעולה נגד מדינת ישראל. את המידע הזה אנחנו צריכים למצוא ולוודא שהרשתות החברתיות מוחקות אותו".

בנוסף, הסביר מנליס, ישנו השיח "שמנסה להשפיע על מה אנשים חושבים על מדינת ישראל ולצערנו השיח הזה מלא בפייק ניוז, בדיס אינפורמציה ובחלקי אמת". בנות השירות תתערבנה בשיח ברשתות כדי להטמיע בו את העמדה הישראלית והפרו-ישראלית.

פרקש הכהן: "לרשתות החברתיות יש היום יותר כוח ממדינות"

השרה פרקש הכהן, שהגתה את היוזמה, אמרה לוואלה! NEWS כי "לרשתות החברתיות יש היום יותר כוח ממדינות. הן מקבעות את התודעה ולצערי יש שם שיח עם הרבה שנאה והרבה פייק ניוז. הבנות תקבלנה הכשרה להסברה ולגילוי פייק ניוז".

עוד סיפרה, כי "לקראת הסכמי השלום עם בחריין והאמירויות והעולם החדש שנפתח לישראל בנורמליזציה, ראינו ברשתות החברתיות קמפיין מתוזמן וממומן על ידי החיזבאללה וחמאס, שכל המטרה שלו הייתה להכפיש את המדינות האלה ולהשפיע על השיח שיכנו אותם בוגדים ושיהיה סנטימנט שלילי בעולם הערבי לנורמליזציה הזו".

"התחלנו את ההתמקדות ברשתות החברתיות עוד לפני הסכמי השלום", אמרה השרה. לדבריה, "הבנות האלה יהיו חלק אינטגרלי מהצוותים שיושבים על הרשתות החברתיות במשרד, יזהו מוקדים של הסתה ופייק ניוז ושל פעילויות שהן ממומנות או מכוונות, הן תוכלנה לדווח על זה והן תוכלנה להיות העיניים של מדינת ישראל בשיח הערבי בזירת הרשתות החברתיות".

היא ציינה כי גבולות הפעילות יתפתחו "תוך כדי", אך סייגה את אופייה בהשוואה לגורמים ישראליים אחרים כמו סא"ל אביחי אדרי בדובר צה"ל. "אני לא רואה אותן מתערבות ממש בהתקוטטויות ברשת", אמרה.

ליה עאמר. -, אתר רשמי
"סוף סוף יש מי שרואה את הפוטנציאל". ליה עאמר/אתר רשמי, -

פרקש הכהן אמרה שהמיזם משתלב היטב במדיניות שהיא מובילה למיקוד מאמצי המשרד בזירה הדיגיטלית, נוכח החשיבות של הרשתות החברתיות בגיבוש תודעה ועמדות ציבוריות ביחס למדינת ישראל, כפי שהסביר מנכ"ל המשרד: "לצד שיפור היבטי מחקר ומדידה של המשרד לאפיון השיח, וגיבוש מענה תודעתי חיובי למען ישראל, השרה מקדמת שיח מקצועי מול הפלטפורמות, במטרה להסיר מהן תכני שיח שנאה, הסתה ודה-לגיטימציה לישראל".

לדברי פרקש הכהן, גיוס והפעלת בנות השירות הלאומי למיזם מהווה סוג של "סגירת מעגל" עבורה. "זכיתי בעצמי להיות בת שרות, בבית החולים שערי צדק", סיפרה, "מדובר על אירוע מכונן שאני לוקחת איתי עד היום - את הצמיחה האישית, החוויות המעצבות, החברותיות והתרומה לחברה".

השרה אורית פרקש-הכהן, ראש מועצת ג'וליס עו״ד וויסאם נבואני וראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי בטקס לחנוכת מרכז דיגיטלי למען ישראל בערבית המופעל ע"י בנות שירות מהחברה הדרוזית. יואב איתיאל
"הרבה מאוד רוצים יחסים טובים עם ישראל". פרקש הכהן, נבואני ופינסקי/יואב איתיאל

ראש המועצה המקומית ג'וליס, עו"ד וסאם נבואני, רואה במיזם "משימה לאומית". לדבריו, בג'וליס "מאוד שמחים לקחת חלק בהקמת חדר המצב הדיגיטלי שהוא בעל ערך לאומי".

הוא ציין כי "מדינת ישראל היא מדינה מיוחדת, ייחודית ויהודית ודמוקרטית, נטע זר באופיו של המזרח התיכון. מה שמאפיין את המדינה הזו מהקמתה אלה העוצמות האדירות שבנתה כאן בתחומים רבים ומגוונים כמו הכלכלה, הבטחון הרווחה זכויות אדם וכו' וגם התחום של דו קיום של לכבד את האחר ולחיות עם האחר בהרמוניה מלאה בכבוד ובאהבה".

לדבריו, "העולם הערבי זיהה את העוצמות האלה לאורך השנים אבל תמיד היה שם קול, שדיכא כל נרמול יחסים עם המדינה. אבל למרות התועלת הרבה שיכולה להיות דווקא לצד השני מנרמול היחסים עם מדינת ישראל תמיד הקול הזה קם לו מאיזשהו מקום והחל לחבל ביחסים בין המדינה למזרח התיכון".

חנוכת מרכז דיגיטלי למען ישראל בערבית המופעל ע"י בנות שירות לאומי מהחברה הדרוזית. יואב איתיאל
"משימה לאומית". המרכז הדיגיטלי למען ישראל בערבית/יואב איתיאל

נבואני לא חושש מקולות ביקורתיים המתנגדים לשיתוף הפעולה עם ההסברה הישראלית, בטענה כי פעילות זו מחבלת באינטרסים של החברה הערבית. "מי שיאמר את הדברים האלה הוא מייצג את המיעוט בעולם הערבי וגם בחברה הערבית בישראל", אמר בתוקף. "הרבה מאוד רוצים יחסים טובים עם ישראל על ערכיה, ובוודאי בהשוואה לעולם הערבי. לכן זה לא 'בגידה' אלא זו חובה. זו חובה של העדה הדרוזית לבוא ולחזק את החוסן הלאומי של מדינת ישראל".

הוא הוסיף כי "אנחנו מקבלים פה כבוד, הערבים מקבלים פה כבוד, יש פה דמוקרטיה, יש פה זכויות אדם. כמובן שיש דברים לשפר כמו בכל מקום. אבל בהשוואה למקום שאנחנו נמצאים בו אנחנו במקום מצוין וחשוב לנו שהקול הערבי שנמצא במזרח התיכון ולא מעז לדבר שיישמע גם ברשתות החברתיות ואנחנו נגרום לו באמצעות הבנות שלנו לקום ולדבר בזכותה של מדינת ישראל לצורך נרמול יחסים ועוד הסכמי שלום ועוד אהבה במזרח התיכון כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully