וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייעוץ המשפטי של הכנסת: ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות - תקין

21.10.2020 / 22:06

מ"מ היועץ המשפטי לכנסת קבעה שניתן להותיר את ההצבעה על כנה. לדבריה, ח"כ זוהר ביקש מתוקף סמכותו הצבעה שמית עוד לפני שהחלה ההצבעה האלקטרונית, ועלתה אפשרות שסגן יו"ר הכנסת לא שמע את דבריו בגלל המסיכה. ח"כ זנדברג: "החלטה שערורייתית, נעתור לבג"ץ"

בווידאו: ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות/צילום: ערוץ כנסת

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק, קבעה היום (רביעי) כי ניתן להותיר על כנה את ההצבעה החוזרת על ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות. במרכז חוות דעתהשל עו"ד אפיק עומדת הטענה כי תוצאות ההצבעה הראשונה במליאה היו אמורות להיות שונות משום שכמה ח"כים לא הספיקו להצביע, כך שההצעה הייתה אמורה להידחות.

כמו כן, היא קבעה כי ליו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הייתה סמכות לבקש הצבעה שמית, וכי מהסרטונים עולה שהוא עשה זאת עוד טרם החלה ההצבעה האלקטרונית.

"אני סבורה שביטולה של הצבעה אחת וקיומה של הצבעה אחרת על פניה במטרה לעוות ולהסוות תוצאה של הצבעה היא דבר שחותר תחת עקרונות היסוד של השיטה ויש בו כדי לפגוע באמון הכנסת", ציינה עו"ד אפיק. "אך אין זה המצב שבפנינו".

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נקבע כי הליך ההצבעה החוזרת היה תקין. ח"כים מהאופוזיציה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לדבריה של עו"ד אפיק, מצפייה בסרטונים עולה כי ח"כ זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שסגן יו"ר הכנסת ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) החל את ההצבעה האלקטרונית. "ח"כ זוהר ניגש לפודיום לפני שהתקיימה הצבעה. רואים שהוא משוחח עם ח"כ עבאס, אך לא ניתן לשמוע מה אמר", כתבה. "ח"כ זוהר ציין בשיחתו איתי כי הוא ניגש לפודיום וביקש 'שמית' מח"כ עבאס. עם זאת, הייתה על פניו מסיכה, והוא ציין כי ייתכן שח"כ מנסור עבאס לא שמע את הנאמר. ח"כ עבאס אישר בפניי את דברי ח"כ זוהר".

עוד הוסיפה מ"מ היועץ המשפטי לכנסת, כי "סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע כי לפי דרישה בכתב של 20 ח"כים לפחות או לפי דרישת הממשלה - תיערך הצבעה שמית. לפי הנוהג בכנסת, מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה וזאת כאשר יש במליאה שר המייצג את הממשלה. יש לכך דוגמאות לאורך מליאות הכנסות השונות". לדבריה, "השר דודי אמסלם נכח במליאת הכנסת ולכן ח"כ זוהר יכול היה לבקש הצבעה שמית".

מיקי זוהר בדיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי",19 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה". ח"כ זוהר/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לטענתה, לפחות שלושה ח"כים היו במליאה אך לא הצביעו, ולפי תקנון הכנסת, ליו"ר שניהל את הישיבה הייתה סמכות להוסיף אותם להצבעת שאר חברי הכנסת. המשמעות, כך לפי אפיק, היא שלקואליציה היה רוב להפיל את ההצעה גם בהצבעה הראשונה.

"מהסרטון עולה שח"כ עבאס שניהל את הישיבה לא מצא לנכון להכריז על תוצאות ההצבעה, שכן סבר כי ייתכן שנפלה שגגה תחת ידו. כמו כן, ההצבעה השמית לא שינתה את תוצאת ההצבעה האלקטרונית לו הוספו אליה כל חברי הכנסת שניתן היה לראות בסרטון כי טענו שלא הספיקו להצביע", הבהירה.

היא אף ציינה כי "ח"כ עבאס ציין כי היה מוסיפם, ולכן גם אמר בתום ההצבעה האלקטרונית שהוא רוצה לבדוק, להתייעץ ולהחליט. לאחר שח"כ עבאס צפה בסרטון הוא ציין כי נכון היה לקיים את ההצבעה השמית לדעתו".

ח"כ מנסור עבאס. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"סבר כי ייתכן שנפלה שגגה תחת ידו". סגן יו"ר הכנסת עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת

"בנסיבות אלה", כתבה עו"ד אפיק, "ומשתוצאות ההצבעה בשתי הדרכים מביאה לתוצאת הצבעה דומה במהותה (ובה ההצעה לסדר מוסרת מסדר היום) נראה כי ניתן להותיר את ההצבעה כפי שהתקיימה", הכריעה מ"מ היועץ המשפטי לכנסת.

"עם זאת, מוצע להבא ליו"ר הכנסת ולסגני יו"ר הכנסת כי בניהול ישיבת כנסת בימים אלה של ביזור המושבים במליאה - להודיע את שם הנושא בסדר היום עליו היו"ר עומד להצביע, ולאפשר לחברי הכנסת להגיע למקום מושבם ביציעים השונים, וזאת להבדיל מימי שגרה בהם כולם נוכחים באולם המליאה עצמו", סיכמה.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אי אפשר לבטל הצבעה בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן". ח"כ זנדברג, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג, יוזמת ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, יצאה נגד ההחלטה. "בבוקר נעתור לבג"ץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת", מסרה. "ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת".

לדבריה, "ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח, בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

ח"כ אמטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר כי חברו למפלגה, ח"כ עבאס - טעה. "מה שקרה היום בכנסת הוא תקלה חמורה ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה", מסר. "לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד. חברי ח"כ עבאס טעה. הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".

תוצאות ההבצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות 21 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
תוצאות ההצבעה המקורית בכנסת, היום/אתר רשמי, -

מליאת הכנסת אישרה מוקדם יותר היום הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, אך דחתה את ההצעה בהצבעה חוזרת. בקואליציה דרשו לפסול את ההצבעה הראשונה בטענה כי לא הייתה התייחסות לדרישה לקיימה באופן שמי - ויו"ר הכנסת יריב לוין קיבל את בקשתם ופסל אותה. בהצבעה החוזרת דחתה מליאת הכנסת את הקמת ועדת החקירה ברוב של 44 מתנגדים, ללא תומכים או נמנעים.

עם ההכרזה על תחילת ההצבעה החוזרת, ראש הממשלה בנימין נתניהו עצר את ישיבת קבינט הקורונה ושיגר את שרי הליכוד להצביע במליאה נגד ההצעה. אנשי כחול לבן נעדרו מההצבעה הראשונה בטענה כי הודיעו מראש שייעדרו, למרות שהייתה זו הבטחת הבחירות של המפלגה. חברי הכנסת מהאופוזיציה יצאו מהמליאה במחאה על ביטול ההצבעה ולא השתתפו בהצבעה השנייה.

לוואלה! NEWS נודע כי זמן קצר לפני ההצבעה החוזרת בכנסת, נתניהו ניסה לסכל את ההצעה. ראש הממשלה התקשר לאחד מיועציו, ובמהלך השיחה בין השניים וידא שיש לו רוב נגד הקמת הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully