וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקצוב, התייעלות ושירות: תכנית השלבים לחילוץ אל על מהמשבר

21.10.2020 / 22:41

הדירקטוריון החדש של חברת התעופה הלאומית לשעבר, הנמצאת בנקודת השפל המשמעותית ב-72 שנותיה, ניסח דרכי פעולה שבאמצעותן ינסו בחברה לשקם את הפעילות. לצורך כך, יושלם מתווה הסיוע, יושבו חובות, ויושקעו מאמצים כדי להחזיר את אמון הלקוחות ולשפר את השירות

בווידאו: חדר הישיבות של אל על לאחר ישיבת הנהלה עם נציגות הטייסים ויו”ר איגוד התחבורה/עריכה: ניר חן

בתוך המשבר הגדול ביותר שידע ענף התעופה, עם אופק מעורפל לחזרת הענף לפעילות - נמצאת חברת אל על בנקודת השפל המשמעותית ב-72 שנותיה. החברה הפסיקה את הפעילות הסדירה למשך שמונה חודשים, מתוכם כאלו שעברו בהדממה מוחלטת. כעת, בעקבות השתלטות חברת "כנפי נשרים" על חברת התעופה, נכנס לפעולה דירקטוריון חדש לחברה ובראשו דוד ברודט, ששימש בעבר בין השאר כמנכ"ל משרד האוצר, יו"ר חברת שידורי הלווין yes והבנקים המזרחי ולאומי.

בפעם הראשונה מאז מינויו הוא מפרט את שלושת השלבים העיקריים בדרך ליציאה של החברה מהמשבר והאתגרים שממתינים לה מעבר לו - תקצוב, התייעלות ושירות.

מבחינת החברה, שנכנסה למשבר עם חובות אדירים ומינוף הלוואות עצום, הצעד הראשון צריך להיות התייצבות מבחינת תזרים המזומנים ותקציב החברה. הדרך לעשות זאת, היא על ידי מתווה הסיוע שבו נמצאת החברה. במסגרת המתווה הזה, יועמדו לרשות החברה הלוואות בערבות המדינה בסכום של 250 מיליון דולר, כש-150 מיליון דולר נוספים יגויסו באמצעות הנפקה של מניות החברה לציבור. החברה עדיין לא הגיעה לסיכומים סופיים עם הבנקים המלווים.

מטוס אל על ירושלים של זהב. עופר חג'יוב,
שלושה שלבים עיקריים בדרך ליציאה מהמשבר. מטוס אל על ממריא/עופר חג'יוב

משימה נוספת שניצבת בפני החברה היא עמידה בתכנית ההתייעלות של החברה. לדברי ברודט, יישום התכנית הזו היא המפתח להתמודדות בעסקי התעופה המודרניים מול חברות ענק עולמיות.

צעדי התייעלות אלו נוגעים בין השאר להסכמי העבודה החדשים שנחתמו עם שלושה מתוך ארבעת הוועדים הגדולים בחברה (דיילים, תחזוקה ומנהלה), כשהסכם מול הטייסים נחתם שלא בנוכחות נציגיהם בין החברה להסתדרות, ועתירתם נגד המהלך נדחתה אתמול על ידי בית המשפט. בשורה התחתונה, מבחינת העובדים מדובר בקיצוץ של כשליש ממצבת העובדים, שעמדה על כ-6,300 לפני המשבר.

אמון הלקוחות ושיפור השירות הם גם סעיפים שבדירקטוריון החדש מבינים כי החברה חייבת להשתפר בו. לפי אתר Skytrax הנחשב, שמפרסם דירוגי חברות תעופה בעולם, אל על זוכה לציון 5 מתוך 10, לצד חברות כמו Egyptair המצרית, LOT הפולנית, איתיחאד מאיחוד האמירויות, אליטליה ואחרות.

לצורך ההשוואה, לופטהנזה וסוויס עם ציון זהה של 6 וקוריאן אייר עם ציון 8. לפחות ברמת ההצהרות הרשמיות, בדירקטוריון החדש מצפים מהחברה לעמוד בצורה מיטבית בזמני המראה והגעה. לדברי ברודט, שירות "מוקפד ואיכותי" כולל בטיחות, ביטחון (סעיף בו החברה מובילה בפער משמעותי) ובהתאם למציאות הנוכחית - גם בריאות.

סיכוי של 1 ל-27 מיליון בלבד להידבקות בקורונה

אלו אינם האתגרים היחידים שניצבים בפני החברה. גם עם החזרה החלקית לפעילות, כמויות הנוסעים שהיו מוכרות לפני חודש מרץ לא צפויות בקרוב, ועד ההגעה לשם ישנו תהליך ארוך של התגברות על הנגיף. אולם גם עד חזרת המצב לקדמותו, בחברה מבינים כי יש לבנות מתווים בינלאומיים מוסכמים לתנועת נוסעים בין מדינות ללא בידוד - אבל עם שימוש במערכי בדיקה מהירים.

במכתב לעובדי החברה ציין יו"ר הדירקטוריון הנכנס את נתוני ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), לפיהם בתקופת הקורונה נדבקו במהלך טיסות 44 בני אדם בלבד (יחס של אחד ל-27 מיליון נוסעים).

נמל התעופה בן גוריון 18 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
בונים על חזרה הדרגתית. נוסעים בנמל התעופה בן גוריון, בקיץ האחרון/ראובן קסטרו

בין בדיקות מהירות להתייעלות והזרמת כספים נוספים, החברה נמצאת גם בהתמודדות לא פשוטה, כשהיא נדרשת להשיב סכום של יותר ממיליארד שקלים ללקוחות שטיסתם בוטלה. בחברה הודו בפני ועדת המשנה לצרכנות שהם מתקשים לעשות כן בטרם יוזרם לחברה סיוע כספי.

החזרה ההדרגתית בשבועות האחרונים לטיסות ליעדים "ירוקים", וההתרחבות שנראה בפעילות זו בשבועות הקרובים עם פתיחתם חזרה של עוד ועוד קווי טיסות, מביאים לתחושת "עסקים כרגיל", אבל הם רחוקים מלספר על חזרה מלאה לשגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully