וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בניגריה מסלימה: עוצר על לאגוס, חיילים הרגו מפגינים

21.10.2020 / 15:19

עדי ראיה סיפרו כי חיילים פתחו באש לעבר מפגינים בעיר הגדולה ביותר במדינה, לאחר הסלמה במחאה למען רפורמות במשטרה. לפי אמנסט 12 נהרגו ביממה החולפת, ו-56 מאז תחילת ההפגנות. הצבא סירב להגיב. הנשיא קרא לרגיעה, המושל סיפר על הצתות ומעשי הרס ברחבי העיר

בווידאו: מהומות בניגריה/צילום: רויטרס

לאגוס, העיר השנייה בגודלה בניגריה, נמצאת בעוצר מסביב לשעון והמשטרה פרסה מחסומים בכבישים, בזמן שעדי ראיה סיפרו כי עשן עלה ממוקד של עימותים. לפי דיווחים, חיילים פתחו באש לעבר מפגינים אתמול בערב.

ארגון זכויות האדם אמנסטי אמר כי לפחות 12 מפגינים שלווים נהרגו מירי הצבא והמשטרה בלקי ובאזור נוסף בלאגוס אתמול. לפי אמנסטי, 56 בני אדם נהרגו ברחבי ניגריה מאז פרוץ ההפגנות, 38 מהם רק אתמול.

מושל מדינת לאגוס, בבג'ידה סאנוו-אולו, אמר כי 30 איש נפצעו מירי באזור של שער אגרה במחוז לקי, שבו מתנהלים בשבועיים האחרונים הפגנות נגד אלימות המשטרה. ארבעה עדי ראיה אמרו כי חיילים פתחו באש וכי לפחות שני אנשים נפגעו. שניים מהם אמרו כי האורות בשער כובו זמן קצר לפני תחילת הירי. אחד סיפר שראה חיילים מפנים גופות.

בהודעה בטוויטר, צבא ניגריה אמר כי לא היו חיילים בזירה. המושל אמר כי אדם אחד מת בבית החולים אחרי שספג מכה בראשו, אך לא ברור אם הוא היה מפגין. הרשויות הטילו עוצר אתמול אחרי שהמושל אמר כי ההפגנות הפכו לאלימות.

עשן מתיימר בלאגוס, ניגריה 21 באוקטובר 2020. רויטרס
באפריקה קוראים לכוחות הניגריים לנהוג באיפוק. עשן מיתמר בלאגוס, היום/רויטרס

הנשיא מוחמדו בוהארי, שקרא ל"הבנות ולרגיעה", אמר כי הוא מחויב לעשות צדק עם קורבנות אלימות המשטרה, וכי הרפורמות שאותן דורשים המפגינים צוברות תאוצה. בהצהרתו, שמסר הדובר שלה, לא הוזכר הירי במפגינים בלקי.

עדי ראיה אמרו כי המשטרה לא אפשרה היום לכלי רכב לעבור דרך מחסומים בלאגוס, אף שעדי ראיה אמרו כי היו כמה מכוניות ואנשים הסתובבו ברחובות. חלקם אמרו כי השוטרים היו חמושים ועם אפודים, ורבים היו בבגדים אזרחיים. תושבים דיווחו על קולות ירי בשני אזורים שונים בעיר.

נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, אמרה כי "אין ספק שהיה שימוש מופרז של כוח, שהוביל להרג לא חוקי בידי אש חיה, מצד הכוחות המזוינים של ניגריה".

יו"ר נציבות האיחוד האפריקני אמר כי הוא "מגנה בתוקף את האלימות", וגוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) קרא לכוחות הביטחון הניגריים לפעול באיפוק ולנהוג במקצועיות.

הפגנה בעיר לאגוס, ניגריה, נגד אלימות המשטרה, 20 באוקטובר 2020. רויטרס
דורשים רפורמות רחבות במשטרה. הפגנה בלאגוס, אתמול/רויטרס

המחאה בניגריה החלה בדרישה לפרק את היחידה המיוחדת למאבק בשוד (SARS), שבמשך שנים הואשמה על ידי ארגוני זכויות אדם בסחיטה, רדיפה, עינויים ורצח. היא פורקה לפני עשרה ימים, אך המפגינים דורשים לרפורמות נוספות.

המושל הבטיח לחקור את "התקרית המצערת" ולהביא ליציבות "פעולות הביטחון כדי לשמור על חייהם של תושבינו". הוא אמר כי נרשמו הצתות ומעשי "הרס" בעיר בשעות הבוקר, וקרא לנשיא להתערב כדי לחקור במה שקרה באזור לקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully