וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאשדוד לצפת בשעה וחצי: רחפנים יעבירו בדיקות קורונה בין בתי החולים

18.10.2020 / 16:11

במרכז הרפואי זיו חנכו פיילוט לשינוע מהיר של דגימות וציוד רפואי באמצעות כלי טיס זעירים שלא זקוקים לבקרת אדם. המיזם יוכל להוות פתרון גם לאירועים המוניים, חסימות כבישים ועיתות מלחמה. האפשרות לשיתוף פעולה עם צה"ל כבר עלתה. "כלי משמעותי ופורץ גבולות"

בווידאו: רחפנים להעברת בדיקות קורונה בין בתי החולים/צילום: אלי אשכנזי

פיילוט חדש לשינוע ציוד ובדיקות רפואיות על ידי רחפנים נחנך היום (ראשון) במרכז הרפואי זיו בצפת. מטרת המיזם היא לבדוק אם העברת בדיקות קורונה תיעשה בזמן קצר יותר באמצעות הרחפנים. החידוש העיקרי בשימוש ברחפנים הוא יכולת לטיסה, ללא צורך בקשר עין ובשליטה של מטיס הכלי, שנמצא על הקרקע.

בשלב הראשון בפיילוט, שהודגם הבוקר במרכז הרפואי, הרחפנים שפיתחה חברת "Simplex", יטוסו ליעדים במרחק של עד עשרה קילומטרים וישאו עליהם משקל של כחמישה קילוגרמים. הם יופעלו באמצעות GPS שינחה אותם להנחית את המשלוחים במיקום מדויק.

בשלב השני יפעלו גם טיסנים שישנעו מנות דם ממד"א חיפה - מרחק של כ-60 ק"מ, בטיסה שנמשכת כחצי שעה, ומתל השומר - 130 ק"מ בזמן טיסה של כ-70 דקות. במסגרת הפיילוט, יבוצעו בעשרת הימים הבאים יותר ממאה גיחות ליעדים שונים.

פיילוט הרחפנים - פרויקט שינוע בדיקות רפואיות (דם וקורונה) ותרופות באמצעות רחפנים אל המרכז הרפואי זיו וממנו, 18 באוקטובר 2020. אלי אשכנזי
יקצרו משמעותית את זמני העברת הבדיקות. הרחפן החדש/אלי אשכנזי

בשלב השני צפוי להתחיל שינוע אווירי של תרופות מיוחדות ויקרות מאשדוד לצפת - מרחק של 150 ק"מ - שיבוצע על ידי טיסנים גדולים יותר. בכך, יפחת משך הזמן הדרוש למעבר, משלוש וחצי שעות על כביש ריק ממכוניות לשעה וחצי בלבד. "מדובר לא אחת בתרופות מצילות חיים ועל כן כל דקה חשובה", אמרו בבית החולים זיו.

הפיילוט מתבצע במסגרת מיזם של משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עם רשות התעופה האזרחית, משרד הבריאות, וגופים נוספים. כמו כן, נשקלת האפשרות לשיתוף פעולה עם צה"ל, במהלכו יבוצעו גיחות של העברת ציוד רפואי, תרופות ובדיקות.

פיילוט הרחפנים - פרויקט שינוע בדיקות רפואיות (דם וקורונה) ותרופות באמצעות רחפנים אל המרכז הרפואי זיו וממנו, 18 באוקטובר 2020. אלי אשכנזי
"כל דקה חשובה".אחד הרחפנים/אלי אשכנזי

מנהל המרכז הרפואי זיו, פרופ' סלמאן זרקא, הסביר כי אם המיזם יצליח, הוא יכול להוות פתרון אידאלי ועוקף לסגירת צירי תנועה מרכזיים בתקופות של אירועים המוניים, כגון ההילולה במירון, וכן בחסימות כבישים בגלל שלג ובעיתות מלחמה. "מדובר בבשורה לצפון", אמר.

פרופ' זרקא הוסיף כי שינוע בדיקות קורונה באמצעות רחפנים יחשוף פחות אנשי צוות לזיהומים מיותרים וימנע הידבקויות. הוא הדגיש כי השינוע האווירי ייתן גם מענה לצה"ל, בייחוד בימי לחימה. "בעיתות שגרה וחירום נדרשת אספקה רציפה של תרופות וציוד לבתי החולים ולמתקנים החיוניים השונים", הסביר. "השימוש בכלי תעופה מאפשר למרכז הרפואי זיו אספקה מהירה ויעילה של ציוד, בייחוד בימי חירום".

טיפול בחולה במחלקת התפרצות לחולי קורונה במרכז הרפואי זיו. דוברות המרכז הרפואי זיו, אתר רשמי
"דרך לחבר את הפריפריה למרכז". מחלקת הקורונה במרכז הרפואי זיו/אתר רשמי, דוברות המרכז הרפואי זיו

מנהל המרכז הרפואי הביע תקווה כי הפיילוט יסלול את הדרך לחיבור הפריפריה למרכז. "אני בטוח שזו הדרך לחבר את הפריפריה למרכז ולספק לנו בזיו ולכל הצפון, כלי משמעותי פורץ גבולות ליכולת התפקוד שלנו בכל עת".

לדברי איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, "מדובר בשלב נוסף במיזם החשוב והחדשני לשינוע משלוחים באמצעות רחפנים לצרכים בריאותיים ומסחריים, שאף הופך למשמעותי יותר בימים אלה בהם מדינת ישראל מתמודדת עם מגיפת הקורונה. כעת ישנה חשיבות רבה לאפשרות להטיס משלוחים במהירות וביעילות, ובמיוחד ליכולת לצמצם ככל הניתן מגע אנושי בשינוע בדיקות".

לדבריו, "מדובר גם בצעד טכנולוגי-תחבורתי משמעותי במאמץ להצלת חיי אדם, שכן שינוע בדיקות ותרופות באמצעות הרחפנים יצמצם את זמן ההגעה אשר קריטי בהצלת חיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully