וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגר בערים האדומות יימשך עד יום רביעי, אך הגנים ייפתחו בראשון

עודכן לאחרונה: 16.10.2020 / 18:56

ועדת השרים לאזורים מוגבלים הכריעה כי ההגבלות יימשכו בבני ברק, בביתר עילית, אלעד, מודיעין עילית רכסים ושכונות בירושלים. עם זאת, מוסדות החינוך לגיל הרך יפתחו בשבוע הבא. אלוף (מיל') נומה לשרים: חושש ממהומות אם הגנים ותלמודי התורה לא ייפתחו

בווידאו: נתניהו אומר אם מספר החולים יעלה הסגר יהודק שוב/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה היום (שישי) את המשך הסגר בערים האדומות עד ליום רביעי הקרוב, עם החרגת מוסדות החינוך לגיל הרך, שייפתחו בראשון בדומה לשאר חלקי המדינה. הוועדה התכנסה לדיון בהמשך הסגר על היישובים האדומים בהם יש תחלואה גבוהה מקורונה, ולאשר את רשימת הרשויות הסופית.

הערים האדומות שאושרו על ידי הוועדה הן בני ברק, ביתר עילית, אלעד, מודיעין עילית רכסים וכמה שכונות בירושלים. בדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבהיר כי היציאה מהסגר תהיה איטית והדרגתית. "לא נצא מהר מהר מהסגר", אמר בישיבה. הוא אף הדגיש כי "אני אתעקש על זה". עם אישור ההחלטה הוסיף נתניהו: "אני מעריך מאוד את המאמץ שהתושבים עשו להורדת התחלואה ומקווה שבמאמץ נוסף נוכל להוציא גם את האזורים הללו מרשימת הערים האדומות בהקדם. זוהי המלצת גורמי הרפואה במשרד הבריאות וטוב שוועדת השרים לאזור מוגבל קיבלה המלצה זו פה אחד".

ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הורה בעקבות ההחלטה למערכת הביטחון להגביר את מאמצי הסיוע וההסברה ביישובים האדומים. "הנחיתי את משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף להגביר את המאמצים בערים שיישארו תחת מגבלות, לסייע בהסברה, בבדיקות ובהרחבת הסיוע לאוכלוסייה, בכדי שנוכל להוריד את התחלואה ואת המגבלות בהקדם", מסר.

אלעד תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 12 באפריל 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
גמזו המליץ להגביל את המשך הסגר עד רביעי. אלעד, אפריל (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

רשימת הערים האדומות:

  • בני ברק
  • רכסים
  • אלעד
  • שכונות בירושלים
  • מודיעין עילית
  • ביתר עילית

בדיון השתתף גם ממונה הקורונה לענייני החברה החרדית, האלוף (מיל') רוני נומה, שהביע חשש ממהומות בערים החרדיות "האדומות" אם לא ייפתחו תלמודי התורה והגנים - כך לפי מקורות שהשתתפו בשיחה. לדבריהם, נומה אמר כי יש "סיר לחץ מסוכן" ביישובים החרדים "האדומים" וכי הוא חושש שמוסדות החינוך ייפתחו "באופן פיראטי".

לגבי תלמודי התורה לילדים, נומה ציין כי מדובר ב-80-60 אלף ילדים בגילאים 13-6 שילכו ללימודים. בעקבות דבריו, פרץ ויכוח בין ממונה הקורונה למגזר החרדי ובכירי מערכת הבריאות שהשתתפו בישיבה. "זה יהיה חמור מאוד. זה עלול למוטט את כל בלימת המגיפה. זה סיפור דרמטי", אמרו.

בהקשר זה אמר גנץ: "אנחנו מצפים לאכיפה אחידה של ההוראות בכל מקום במדינה". שר הבריאות יולי אדלשטיין הצטרף לדבריו. "צריך לאכוף ולוודא שתלמודי התורה לא נפתחים", אמר.

שר הביטחון, בני גנץ, ביקר בבני ברק  עם ממונה הקורונה בחברה החרדית, אלוף במיל' רוני נומה, ואלוף במיל' מיקי אדלשטיין,  29 בספטמבר 2020. אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון, אתר רשמי
נומה וגנץ בסיור בבני ברק, בספטמבר (צילום: אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון)/אתר רשמי, אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון

לאור מגמת הירידה בתחלואה, ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המליץ להוריד מהרשימה של הערים האדומות בהן ימשך הסגר את בית שמש וקרית מלאכי, וכן כמה שכונות בירושלים. עם אישור הרשימה, הביע גמזו שביעות רצון מההחלטה. לצד נומה, הוא ציין בסיפוק רב את השינוי המשמעותי שחל בערים ובמיוחד את התנהגות התושבים וראשי הערים הללו.

גמזו ונומה הוסיפו כי לצד ההישגים בהורדת התחלואה, "חשבנו שנכון לאפשר לערים האדומות לנצל את אפקטיביות הסגר כדי להביא לירידה נוספת ברמת התחלואה והבאתם לציון של ערים כתומות, עם כל הקושי הכרוך בכך לרבות התחשבות בצרכים המיוחדים של הגיל הרך בערים אלה. אנחנו קוראים לתושבים ולמנהיגים להמשיך להקפיד על מניעת מפגשים והתקהלויות בימים הקרובים ובמקביל ללכת ולהיבדק על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה ולהוריד את רמת התחלואה".

בעיריית בית שמש בירכו על ההמלצה שלא להמשיך את הסגר בעיר. "ראשת העיר בית שמש עליזה בלוך ומנכ"ל העירייה איתמר ברטוב נמצאים בשיח אינטנסיבי במשך כל הימים האחרונים עם בכירי מערכת הבריאות", מסרו. בלוך דרשה לחשב בשקלול הנתונים את מספר התושבים העדכני, הגבוה ב-11 אלף מהנתון בלמ"ס, מה שמשליך באופן ישיר על מודל הרמזור.

בנוסף, ראשת העיר טענה כי בשבוע האחרון גרף התחלואה נמצא במגמת ירידה, והדגישה כי מניסיון העבר "הוכח באופן חד משמעי כי סגר על שכונות אינו מוריד את התחלואה וצפוי לגרום דווקא לתוצאה הפוכה".

בית שמש 17 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
בעירייה בירכו על ההמלצה שלא להמשיך את המגבלות. בית שמש (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

לפי בכירים, מוקדם יותר גמזו אף הציע לבצע הקלות במגבלות בערים אדומות, בטענה כי חלה ירידה גדולה בתחלואה ומספר הנדבקים בערים החרדיות פחת באופן משמעותי. זאת, בניגוד למדיניות קבינט הקורונה, לפיה יימשכו הגבלות הסגר בערים האדומות גם אחרי אישור ההקלות ברחבי הארץ.

רק אתמול אמר פרופ' גמזו כי יש להמשיך בהטלת הסגר לפי המתכונת הנוכחית בערים האדומות, כולל הפעלת הגבלות כניסה ויציאה מהיישובים האלה.

פרויקטור הקורונה, רוני גמזו במהלך דיון בעיריית ירושלים 13 באוקטבור 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מציע לבצע הקלות בסגר בערים אדומות. פרופ' גמזו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף את ממונה הקורונה על התייחסותו הספציפית לתחלואה בערים החרדיות. "אצל רוני גמזו לא קובע מספר החולים - אלא רק אם מדובר בחרדים", אמר. "כל המאמצים שנעשו והורידו את מספר החולים בערים החרדיות ובשכונות החרדיות בירושלים הביאו אותו לעשות תרגילים מספריים באישון ליל כדי להכניס את החרדים לסגר".

גפני קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "להפסיק את הפעילות של האיש הזה לאלתר". הוא הוסיף כי "כולנו שמחים על הירידה בתחלואה, וקוראים לכולם לשמור על ההנחיות בהקפדה. אבל אסור לנצל את זה כדי לפגוע בציבורים גדולים שנאבקים זמן רב כדי להוריד את מספר הנדבקים ומצליחים בכך".

שר הבריאות יולי אדלשטיין גיבה פרופ' גמזו. "במשך חודשים הוא פועל לילות כימים למען בריאותם של כל אזרחי ישראל - ללא הבדל בין מגזר זה או אחר", מסר.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני בדרכו לישיבת בלוק הימן בכנסת 3 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
"גמזו עשה תרגילים מספריים כדי להכניס את החרדים לסגר". גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 14,896 בני אדם אובחנו בקורונה בשבוע החולף - נתון הנמוך ב-51.35% מהשבוע שקדם לו, אז אובחנו 30,622 כחולים בנגיף. כמו כן, 264 בני אדם מתו השבוע, ומספרם הכללי עומד על 2,128 בני אדם. ביממה האחרונה אובחנו 1,608 בני אדם כנשאי קורונה, ושיעור החיוביים ירד ל-4.5% מתוך 37,487 בדיקות.

בנוסף, מספר המונשמים הוא 247, כשבשבוע הקודם הנתון עמד על 241 - עלייה של שישה בני אדם בלבד. לשם השוואה, בשבוע שעבר מספר המונשמים עלה ב-45. מספר החולים שמצבם קשה ירד באופן משמעותי בשבוע החולף. לעומת 852 חולים קשים בשבוע הקודם, כעת ישנם 713 - ירידה של 139. לשם השוואה, בשבוע הקודם מספר החולים הקשים עלה ב-45.

כמו כן, מספר החולים הפעילים הוא 38,355, ירידה של 20,992 מהשבוע שעבר אז עמד הנתון עד 59,327. כמו כן, בבתי החולים מאושפזים 1,259 חולים - ירידה של 304 מהשבוע הקודם.

ההקלות בסגר שייכנסו לתוקף ביום ראשון:

  • מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ייפתחו
  • מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש ייפתחו
  • תתאפשר רכישת מזון ממסעדות בטייק אווי
  • תוסר מגבלת אלף המטרים מהבית
  • תוסר המגבלה שאוסרת ביקור בבתים של אנשים אחרים
  • חופי הים ושמורות הטבע ייפתחו
  • התקהלויות בשטח פתוח: עד 20 איש, בשטח סגור: עד 10
  • פתיחת הר הבית, רחבת הכותל המערבי, וכנסיית הקבר לתפילות במתווה ייעודי

בעקבות הירידה בתחלואה, קבינט הקורונה אישר אתמול את השלב הראשון של ההקלות בסגר הכללי. החל מיום ראשון מוסדות החינוך לילדים עד גיל שש ישובו לפעילות, כמו גם עסקים שאינם מקבלי קהל. בנוסף לכך, תוסר המגבלה לפיה מותר להתרחק רק עד אלף מטרים ממקום המגורים, וניתן יהיה לבקר בבתים של אנשים אחרים.

כמו כן, יתאפשרו שירותי טייק אווי במסעדות בנוסף למשלוחים, חופי הים ושמורות הטבע ייפתחו לקהל הרחב, התקהלויות יותרו עד 20 איש בשטח פתוח, ועד עשרה בחלל סגור. כמו כן, הר הבית, רחבת הכותל המערבי, וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילות בקפסולות ובהתאם למתווה שייקבע על ידי משרדי הבריאות וביטחון הפנים יחד עם המל"ל.

עוד החליט הקבינט כי תנאי הסף לאישור ההקלות הוא ממוצע שבועי של 2,000 חולים חדשים ביום, ומקדם הדבקה של 0.8. בהחלטה צוין כי אם בעקבות ההקלות תהיה עלייה בתחלואה - יישום ההקלות ייעצר ויינקטו צעדים להגבלה מחדש.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully