וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לביקורת המדינה: הפערים בנתונים פוגעים בקבלת החלטות בסוגיית המובטלים

עודכן לאחרונה: 13.10.2020 / 13:11

במהלך הדיון סביב דוח העוסק בסיוע למובטלים ולעובדים בחל"ת, התריע יו"ר הוועדה עפר שלח כי השוני באופן שבו כלל הגופים מציגים נתונים בנושא, מקשה על קביעת מדיניות. "חייבים לבחון דרכים חדשות כל הזמן כדי לסייע לצאת מהמשבר"

בווידאו: דיון בוועדה לביקורת המדינה על פערים בנתוני המובטלים/צילום: ערוץ הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (שלישי) כדי לדון בטיפול הממשלה במובטלים ובדורשי העבודה במהלך משבר הקורונה. הדיון עסק, בין השאר, בדוח הנוגע לתכנית הסיוע לעובדים בחופשה ללא תשלום (חל"ת) ולעובדים שפוטרו. "לצערנו עד שהמשק יחזור לתעסוקה מלאה יקח עוד הרבה מאוד זמן", פתח יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תלם) את הדיון.

במהלך הכינוס, הציג נציג משרד מבקר המדינה את נתוני הביטוח הלאומי לחודשים מרץ-יולי, לפיהם הצטברו יותר ממיליון פניות הנוגעות לאבטלה. הוא הסביר כי קיים שוני בין הנתונים שמציגים הגופים השונים - הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. "למ"ס עובד על פי סקרים ואילו הביטוח הלאומי לפי נתונים מנהליים", הסביר.

"המידע מצד המעסיקים לא נמצא אצל המדינה ברמה החודשית, וזה לא מאפשר לעשות כל מיני תכניות, משום שהכל נשען על הנתונים האלה", הוסיף. "ביטוח לאומי יודע על שינוי סטטוס כמה חודשים אחרי, ולא ברמה החודשית, מה שיכול לפגוע בקבלת החלטות מיטיבית". בשלב זה, הדגיש שלח כי "הנזק הוא לא לעובד עצמו - אלא ביכולת לקבל החלטות". לדברי נציג המבקר, הפתרון לכך הוא שביטוח לאומי יחייב את המעסיקים לדווח חודשית באופן מקוון על מצב המועסקים - ולא מדי כחצי שנה.

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
דיון במצב המובטלים. לשכת התעסוקה/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

נציג הביטוח הלאומי בדיון אמר כי במהלך הסגר דווח על 17 אלף חזרות לעבודה. "אנחנו עושים את הכול כדי לייעל את התהליכים ולשבור את הבירוקרטיה", אמר. "חשוב לנו שכל מודל שנבחר - ניישם אותו באופן מיטבי כלפי העובדים והמעסיקים". מנגד, נציג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא הציג בדיון נתונים על היקף האבטלה המעודכן.

ח"כ עפר שלח בדיון בועדה לביקורת המדינה, 03 באוגוסט 202. עדינה ולמן דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ייקח זמן עד שהמשק יחזור לתעסוקה מלאה". ח"כ שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן דוברות הכנסת

הדיון בוועדה בא על רקע הנתונים הקשים בנוגע למצב הכלכלי ושוק התעסוקה, שהולך ומידרדר בעקבות משבר הקורונה וההכרזה על הסגר לפני החגים. לפני כשבוע עדכן שירות התעסוקה כי 207,191 דורשי עבודה חדשים נרשמו מאז 17 בספטמבר, יום לפני ערב ראש השנה וכניסת ההגבלות. 186,958 מהם הוצאו לחל"ת ו-20,233 הגישו את הבקשה מסיבות אחרות.

בין הנרשמים 151,436 בני אדם, כ-75% מהמספר הכולל, שלהם זו הפעם השנייה או יותר מאז פרוץ המגיפה.

בתוך כך, באוצר התקיימו בשבוע שעבר דיונים פנימיים בנוגע למתווה הסיוע הכלכלי לעצמאים ולמובטלים. במסגרת המתווה, מסתמן כי מתן המקדמות והתשלומים לעצמאים יוקדמו לתחילת נובמבר. בנוסף, הוחלט כי אזרחים שהיו מובטלים לפחות מאה יום עד לחודשים ספטמבר-אוקטובר, והשתכרו עד 8,000 שקלים לחודש לפני כן, יהיו זכאים למענק. מובטלים ששבו לעבודתם יזכו למענק מוגדל, שיתקבל בארבעה תשלומים בנוסף לשכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully