וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל הפיס הבטיח טאבלטים למבוגרים - והותיר את הרשויות בלי מענה לדרישה

12.10.2020 / 17:47

בקמפיין מפעל הפיס לחלוקת המכשירים לבני הגיל השלישי, התבקשו הדורשים לפנות למחלקות הרווחה המוניציפליות - מבלי ליידע אותן. בעקבות כך, נוצרו עומסי פניות לרשויות, שגילו לאחר בירור כי הן צפויות לקבל 20 מכשירים לכל היותר. הפיס: "מקווים להרחיב את הפרויקט בקרוב"

בווידאו: קמפיין מפעל הפיס לחלוקת טאבלטים לגיל השלישי/קרדיט: מפעל הפיס

מפעל הפיס השיק לפני כשבוע קמפיין לחלוקת טאבלטים לגיל השלישי, שבאמצעותו יוכלו מבוגרים, שרבים מהם שוהים בביתם בשל הסגר, לקבל שיחות ווידאו. בפרסום היוזמה קראו במפעל הפיס לפנות לרשויות המקומיות לצורך קבלת המכשירים אולם, לוואלה! NEWS נודע היום (שני) כי הרשויות כלל לא עודכנו על הנושא, ונותרו חסרי מענה מול עומס הפניות שנוצר בעקבות הפרסום.

רק לאחר לחצים ופניות של הרשויות לקבל מידע, התברר כי מפעל הפיס יחלק כ-7,000 מכשירים בלבד בכל הארץ. כלומר - מה שיביא לחלוקה של כ-20 טאבלטים לכל היותר בכל רשות. עוד התברר, כי חלוקת הטאבלטים תתבצע רק בדצמבר.

ברשויות המקומיות זעמו על הפרסום, שבעקבותיו מצאו את עצמן מוצפות בפניות של אזרחים לקבלת הטאבלטים - מבלי לדעת כלל במה מדובר. גורמים ברשויות אמרו כי מדובר במהלך יח"צני של מפעל הפיס שלא הביא לתועלת בשטח, צייר אותן באור שלילי, והותיר אותן חסרות אונים מול פניות האזרחים.

חלוקת טאבלטים לקשישים. מתוך קמפיין מפעל הפיס והרשויות המקומיות, צילום מסך
"החלוקה על ידי מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות", מתוך קמפיין מפעל הפיס/צילום מסך, מתוך קמפיין מפעל הפיס והרשויות המקומיות

מרכז השלטון המקומי שלח מכתב ליו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, בבקשה להסיר את הפרסום. "הכמות המיועדת לחלוקה - 7,000 מכשירים לכל הרשויות - אינה נותנת מענה ואינה משקפת ולו באחוזים בודדים את הדרישה והצרכים בפועל, קל וחומר בהתייחס לגודל האוכלוסיה, המונה כמיליון ומאה אלף אזרחים ותיקים".

לדבריו, הדבר "יאלץ את הרשויות לקיים בחירה בלתי אפשרית, אם בכלל, לקביעת הזכאים לקבלת מכשיר זה. כבר היום כמה ימים לאחר הפרסום, עומדות המחלקות לשירותים חברתיים חסרות אונים בפני הפונים אליהן לקבלת המכשיר".

עוד נכתב, כי עבור הרשויות המקומיות, "הפרסום מהווה פגיעה באמון בו זכו עד עתה מהאוכלוסיות האזרחים הוותיקים, שכה נזקקים לשירותיהם, על אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית". בעקבות זאת, נמסר במכתב, ברשויות ביקשו, בנוסף להסרת הפרסום, "שינוי מידי בהחלטה באשר לדרכי חלוקת המכשירים. אנו דורשים כי החלוקה תעשה ישירות על ידי מפעל הפיס בהגרלה או בכל שיטת זכיה אחרת".

מכתב ממרכז השלטון המקומי למפעל הפיב בדבר חלוקת טאבלטים לקשישים. ללא, צילום מסך
"הכמות אינה נותנת מענה". המכתב שנשלח מטעם מרכז השלטון המקומי/צילום מסך, ללא

מירי פרחי, מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים, סיפרה כי מאז הפרסום, המחלקה מוצפת בפניות בלי שום אפשרות לתת מענה, מה שמקשה על ביצוע העבודה השוטפת שלה בתקופת הקורונה. "הפרסום החל בטלוויזיה על פרויקט שלא ידענו עליו בכלל, זאת הייתה הפתעה בשבילנו, עוד לא יצא הקול הקורא וכבר מפרסמים אותו בטלוויזיה וקוראים לאזרח לפנות אלינו", אמרה. לדבריה, "בדרך כלל מפעל הפיס או הביטוח הלאומי מוציא קול קורא מיידע אותנו ואז אנחנו מוכנים אליו".

עוד סיפרה, כי הפרסום מטעה את הצופים, שכן המכשיר המדובר הוא דמוי טאבלט בלבד, "שמאפשר לאנשים מבוגרים לקבל שיחות וידיאו אליהם באמצעות שני לחצנים, כך שיהיה קל למבוגרים להשתמש בזה". היא הוסיפה כי "אנשים חושבים שזה טאבלט רגיל בגלל הפרסום אבל זה לא, זה אביזר התקשורת נטו. זה דבר מבורך, אבל לא מספיק זה יותר תעלול יחצני מאשר תועלת".

מירי פרחי מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים. באדיבות המצולמים
"זה דבר מבורך, אבל לא מספיק". פרחי/באדיבות המצולמים

גבי גאון, ראש מועצת מזכרת בתיה, סיפר כי המצב שנוצר בעקבות הפרסום הרע את יחסי המועצה עם האוכלוסיה המבוגרת, בתקופה רגישה בה מושקעים מאמצים רבים כדי לסייע לה. "מדובר ברעיון מבורך, מתחילת הקורונה כל האוכלוסיה המבוגרת מקבלת אצלנו טיפול ממוקד גם בשיחות יזומות, תקשורת ישירה של מערך הסיוע אליהם", סיפר.

לדבריו, "עלה הנושא שחלק מהתושבים אמרו שאין להם טלפונים, אין להם טאבלטים, לא יכולים להתקשר ולא רואים את הנכדים. תוך כדי שיח, שמעתי בהפתעה מוחלטת שמחלקים 5,000 טאבלטים לשיחות וידיאו, הייתי די בהלם, ישר הוצפנו בטלפונים במועצה, במחלקת הרווחה, ולא היה לנו מענה, אנחנו מנסים לברר עם השלטון המקומי ומגלים שיש 5,000 טאבלטים".

הוא אמר כי למרות הכוונות הטובות של הקמפיין, נראה כי "הנזק יותר גדול מהתועלת. זה בא מכוונה טובה, אבל בסוף שאתה נותן לשניים ולא נותן לאחרים זה נראה רע, לא הוגן ומפלה. עלול לייצג מצג של איפה ואיפה. אם הולכים על פרוייקט כזה, אז אפשר לתת לנו מידע דרך השלטון המקומי".

הבהרה שמועצה אזורית חבל אילות פרסמה בעקבות פרסום אודות חלוקת טאבלטים של מפעל הפיס ברשות, 12 באוקטובר 2020. צילום מסך, אתר רשמי
הבהרה שהוציאה המועצה בעקבות הפרסום. היום/אתר רשמי, צילום מסך

מפעל הפיס: לא התיימרנו לפתור את כל מצוקות התקופה

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס הוא מפעל של הרשויות המקומיות וככזה הוא משקיע משאבים רבים למען הרשויות המקומיות ורווחת תושביהן. מתחילת משבר הקורונה, מפעל הפיס והשלטון המקומי הובילו חבילת סיוע של יותר מ-130 מיליון שקלים למען הקהילה והחברה בישראל. כחלק מכך, מפעל הפיס תומך באוכלוסייה הוותיקה בישראל במסגרת התכנית הלאומית להפגת הבדידות, כאשר לצד הפעילות השוטפת והסבת שעות התנדבות המלגאים לצורך מערך סיוע לאזרחים הוותיקים, נרכשו לאחרונה אלפי מערכות טאבלט ייעודיות בסך כולל של כעשרה מיליון שקלים במסגרת מיזם 'מתחברים', אשר נועד להפיג את הבדידות ולהפיח שמחה בקרב האוכלוסייה הוותיקה ברשויות המקומיות. המהלך זכה לתהודה ולחיבוק חם, אשר יצרו בשטח ביקוש עצום, מעבר להיצע.

עוד נמסר, כי "אנו מקווים כי בעתיד הקרוב נוכל להרחיב את היקף הפרויקט ולתת מענה רחב יותר. החלק הראשוני של הפרוייקט כולל 7,000 מכשירי טאבלט ייעודיים ובשלב השני הפרוייקט יורחב למספרים גבוהים יותר, כאשר הדבר תלוי בעיקר ביכולת הייצור. מעולם לא התיימרנו לפתור את כל מצוקות התקופה, אבל בהחלט נמשיך להירתם ככל יכולתנו על מנת לסייע, תוך שיתוף פעולה הדוק והערכה עמוקה למרכז השלטון המקומי ולכלל הרשויות המקומיות".

מועצה אזורית חבל איילות פרסמו הבהרה: "לאור מספר פניות של אזרחים ותיקים בחבל, אנו מוצאים לנכון להדגיש כי הפרסום אטרקטיבי ונראה מוצלח מאד, אך עשוי להטעות, הזמינות של המכשירים אינה מיידית ואינה ודאית. חשוב לנו להביא לידיעת הציבור שמדובר בכמות מוגבלת מאוד של טאבלטים הצפויים להתחלק בין כלל הרשויות והעיריות בכל רחבי הארץ, וכי החלוקה תחל רק בחודש דצמבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully