וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדת של טראמפ לעליון הייתה בעבר "שפחה" בארגון קתולי שמרני

עודכן לאחרונה: 13.10.2020 / 1:50

השופטת איימי קוני בארט הייתה חברה בקהילה בעלת דעות אולטרה-שמרניות ביחס לנשים, אך לפני תחילת השימועים בסנאט, היא מתעקשת שהיא תפריד בין האמונה להחלטותיה. בעבר אמרה לסטודנטים: "הקריירה המשפטית היא אמצעי למטרה הסופית - בניית מלכות האל"

בווידאו: שימוע לאישור מינויה של השופטת בארט לבית המשפט העליון/צילום: רויטרס

הסנאט בארצות הברית החל היום (שני) בשימועים על מינוי השופטת איימי קוני בארט לבית המשפט העליון, בעוד שתשומת הלב ניתנת בימים האחרונים לחברותה בארגון קתולי שבו החזיקה לפי הדיווחים בתואר "שפחה".

בארט בת ה-48 אמורה להחליף את רות ביידר גינסבורג, שופטת העליון הליברלית שמתה בחודש שעבר מסרטן בגיל 86. המינוי של השופטת השמרנית, שאותה מקדם הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ עוד לפני הבחירות ב-3 בנובמבר, יגדיל את הרוב השמרני בעליון לשישה מול שלושה שופטים ליברלים.

לרפובליקנים יש רוב בסנאט, ומספיק סנאטורים הבהירו כי יתמכו במינוי שלה למרות קריאות הדמוקרטים והמועמד לנשיאות ג'ו ביידן להמתין לתוצאות הבחירות.

שימוע לאישור מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון בארה"ב 12 באוקטובר 2020. רויטרס
אמורה להחליף את רות ביידר גינסבורג. בארט בשימוע, היום/רויטרס

בארט זוכה לתמיכה רבה מצד נוצרים מאמינים, החולקים עמה את ההתנגדות להפלות ולנישואים חד-מיניים. היא אם לשבעה ילדים, בהם שני ילדים מאומצים ואחד עם תסמונת דאון, ובעבר אמרה לקבוצת סטודנטים כי "הקריירה המשפטית שלכם היא אמצעי להגשמת מטרה, והמטרה היא בניית מלכות האל".

היא הייתה חברה בקהילה הקתולית "אנשי השבח", שלפי חברים לשעבר ומשקיפים מבחוץ מחזיקה בעמדות אולטרה-שמרניות ביחס לנשים. התואר "שפחה" שימש לתאר נשים בכירות בקהילה, אך המונח שונה מאז ל"מנהיגה".

עם זאת, השופטת, הידועה בזכות טיעוניה המשפטיים המושחזים, מתעקשת כי היא יכולה להפריד בין האמונה שלה לכושר שיפוטה.

"אמלא את תפקידי בבית המשפט בנאמנות וללא משוא פנים"

ביום הראשון לדיוני השימוע נציגים מטעם שתי המפלגות עסקו בין היתר בנושאים פוליטיים שנמצאים על סדר היום בארצות הברית. הדמוקרטים התמקדו בדיון בחוק להגנת החולה וטיפול בר השגה, ובתמיכת טראמפ בתביעה שתבטל את החוק. הרפובליקנים הגנו על ההחלטה לאשר את מינויה של בארט במועד סמוך לבחירות, וניסו לסכל כל תהייה לגבי הקתולית שלה.

כל הסנאטורים הדמוקרטים העבירו מסר אחיד, לפיו אישור מינויה של בארט עשוי לאיים על עתידו של החוק לטיפול רופאי בר השגה. כל הדמוקרטים דבקו בעמדת מועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן, בציפייה שגם אם המהלך לא יפסול את מועמדותה לפחות יביא לרווח פוליטי לקראת הבחירות המתקרבות.

קמלה האריס, המועמדת לסגניתו של ביידן, אמרה כי הרפובליקנים הבינו ש"אובמה-קר" פופולרית מידי בציבור בכדי לבטל אותה בקונגרס, "אז עכשיו הם מנסים לעקוף את רצון הבוחרים ולתת לבית המשפט העליון לבצע את עבודתם המלוכלכת". היא הוסיפה כי "אם הרפובליקנים יצליחו לסגור את התכנית, חברות הביטוח יוכלו למנוע סיוע לילדים במצב בריאותי חמור".

המועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא קמלה האריס מדברת מרחוק בשימוע לאישור מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון בארה"ב 12 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
המועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא קמלה האריס מדברת מרחוק בשימוע, היום/רויטרס, רויטרס

כל אחד מהדמוקרטים בוועדה הביא אתו תצלום וסיפור של לפחות ילד אחד שהתכנית עשתה עבורו שינוי משמעותי. "ילדים כמו מייקה", אמרה האריס והראתה תמונה של ילדה בת 11 מדרום קליפורניה.

מעבר לכך, האריס הוסיפה כי ההליך לאישור המינוי של בארט לפני הבחירות "אינו לגיטימי". היא חזרה על העמדה הדמוקרטית, לפיה יש להמתין לתוצאות הבחירות ורק אז לאשר מינוי של שופט חדש לעליון. לדבריה, השימוע הוא ניסיון לאשר את מועמדותה לעליון של שופטת "שתגזול את ביטוח הבריאות ממיליוני אנשים בזמן מגיפה קטלנית, שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-200 אלף אמריקנים".

הסנאטור הרפובליקני מייק לי הגיע לסנאט למרות שחלפו רק תשעה ימים מאז שאובחן כחולה בנגיף הקורונה. הוא הגיע עם מסיכה והוריד אותה בזמן שנאם. "אני מרגיש נהדר", אמר. סנאטור רפובליקני אחר שחבר בוועדה ונדבק בקורונה, תום טיליס, השתתף בשימוע מרחוק.

סנאטורים דמוקרטים עם תמונות שניצלו הודות ל"אובמה-קר" במהלך שימוע לאישור מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון בארה"ב 12 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
סנאטורים דמוקרטים עם תמונות ילדים שניצלו הודות ל"אובמה-קר"/AP, אי-פי

במהלך השימוע בארט נשאה דברים, אותם חתמה בהתחייבות "למלא את תפקידי בנאמנות וללא משוא פנים לעם האמריקני", כשופטת בית המשפט העליון.

"כהערה אחרונה, אדוני היושב ראש", פנתה לסנאטור לינדזי גראהם, "אני רוצה להודות לאמריקנים הרבים מכל שכבות האוכלוסין שהביעו תמיכה במינוי שלי. אני מאמינה בכוחה של התפילה, וזה היה מרומם לשמוע שכל כך הרבה אנשים מתפללים עבורי".

היא הוסיפה כי היא מצפה להשיב על שאלות הוועדה בימים הקרובים. "ואם אהיה מספיק ברת מזל לאישור המינוי - אני מתחייבת למלא את תפקידי בנאמנות ובלא משוא פנים לעם האמריקני כשופטת של בית המשפט העליון", הבהירה.

הרפובליקנים ותומכיה טוענים שהיא נפלה קורבן לעוינות הכללית של השמאל ביחס לדת. "אנחנו מקווים שהיא תזכה לשימוע הוגן", אמר סגן הנשיא מיק פנס במהלך העימות שקיים בשבוע שעבר עם המועמדת לסגנית של ביידן, הסנאטורית קמלה האריס. "ואנחנו מקווים במיוחד שלא נראה את סוג ההתקפות על אמונתה הנוצרית כפי שראינו בעבר".

עם זאת, האריס, החברה בוועדת המשפט שעורכת את השימוע של בארט, תקפה בחזרה. "אני וג'ו ביידן אנשים מאמינים", היא תקפה. "וזה עלבון לטעון שאנחנו נפסול מישהו בשל האמונה שלו".

פעילים המתנגדים לאישור המועמדת לבית המשפט העליון של הנשיא דונלד טראמפ, השופטת איימי קוני בארט, לבושים כדמויות מתוך "סיפורה של שפחה", בית המשפט העליון וושינגטון,1 באוקטובר 2020.. J. Scott Applewhite, AP
מחאה בכנסיה לבית המשפט העליון נגד מינוי בארט, החודש/AP, J. Scott Applewhite

הדמוקרטים מזהירים כי היא תאפשר את פסילת אובמה-קר, רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם, בשיאה של מגיפת הקורונה. עם זאת, אין להם כלים רבים לעצור את השימוע שלה. הרפובליקנים מחזיקים ב-53 מתוך מאה המושבים בסנאט, והם נחושים להמשיך בקידום המועמדות שלה, למרות התנגדותן של שתי סנאטוריות רפובליקניות.

רק הקורונה עצמה עלולה לסכל את המהלך, אחרי ששלושה סנאטורים רפובליקנים נדבקו בווירוס ונכנסו לבידוד. שניים מהם - מייק לי ותום טיליס - הם חברי ועדת המשפט. בעוד שבשימועים הם יכולים להשתתף מרחוק, בעת הצבעה על מועמדותה הם חייבים להיות נוכחים באולם, וכך לסכן סנאטורים אחרים.

רון ג'ונסון, הסנאטור הרפובליקני השלישי שאובחן חיובי לווירוס, אמר שהוא ילבש "חליפת חלל" אם יידרש כדי להשתתף בהצבעה שצפויה עד סוף החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully