וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות תיעודים על הפרות: קנס אחד ניתן בי-ם על "תפילה בניגוד להנחיות"

עודכן לאחרונה: 12.10.2020 / 15:43

לפי נתונים שהוצגו לוועדות הפנים וביקורת המדינה בכנסת, 91 דוחות על "תפילה בניגוד לתקנות" חולקו במחוז ת"א בסגר, וכן 165 על הימצאות בסוכה של אדם אחר - פי 4 מבבירה. המשטרה סירבה לשלוח נציג בכיר לדיון. יו"ר ועדת הפנים: "אנחנו במשבר אמון בין האזרחים למדינה"

בווידאו: נתוני האכיפה המשטרתית נחשפים בדיון בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הפנים של הכנסת והוועדה לביקורת המדינה קייימו הבוקר (שני) דיון משותף על התנהלות המשטרה בהפגנות ואכיפת תקנות הקורונה. המשטרה סירבה לשלוח נציג בכיר לדיון, ובמקום זה שלחה את סגן ראש אגף המבצעים בארגון אילן פרץ.

על פי הנתונים שהציגה המשטרה בדיון, 91 קנסות ניתנו במחוז תל אביב - הכולל את העיר בני ברק - בגין "תפילה בניגוד להנחיות", וכן 165 בשל "הימצאות בסוכה של אחר", בעוד על אותן עבירות במחוז ירושלים ניתנו (בהתאמה) קנס אחד ו-40 דוחות.

עוד עולה מן הנתונים, כי 5,516 קנסות בגין "יציאה למרחב הציבורי" הוטלו על אזרחים במחוז תל אביב, כשבגין אותה עבירה חולקו 7,888 דוחות במחוז ירושלים, 7,849 במחוז מרכז ו-6,156 במחוז דרום. עוד מסרה המשטרה, כי באותם מחוזות הוטלו על אזרחים 401 (בתל אביב) ו-293 (בירושלים) קנסות עבור "סירוב לפיזור התקהלות".

לקריאה של הנתונים המלאים שהציגה המשטרה

הפגנת הדגלים השחורים בתל אביב 10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
חלוקת קנסות בהפגנה בתל אביב, שלשום/ראובן קסטרו

כמות דוחות שחולקו על יציאה למרחב הציבורי מאז ה-18 בספטמבר

  • מחוז צפון - 10,684
  • מחוז חוף - 7,715
  • מחוז מרכז - 7,849
  • מחוז תל אביב - 7,849
  • מחוז ירושלים - 7,888
  • מחוז ש"י - 1,665
  • מחוז דרום - 6,156
  • מג"ב - 3,518
  • את"ן - 2,523
  • סה"כ ארצי - 53,514

במחוז ירושלים חולקו הכי הרבה דוחות בגין אי עטיית מסיכה - 4,660. אחריו נמצא מרכז עם 4,589 קנסות ובמקום השלישי מחוז צפון עם 3,746. בהמשך הרשימה מחוז תל אביב עם 3,387 דוחות; מחוז חוף - 3,215, ובמחוז דרום חולקו 2,503 קנסות. בגין "שהייה במקום אסור", חולקו 460 קנסות במחוז תל אביב, 375 במחוז דרום, 175 במחוז חוף, 141 במחוז צפון ו-118 במחוז ירושלים.

יו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ', אמרה בפתח הדיון כי "זה הדיון החמישי במספר של הוועדה בראשותי מאז החלה בעבודתה בנוגע לממשק שבין המשטרה לאזרחים במדינה, ובפתח הדיון הזה, אני רוצה להגיד שאני מוטרדת מאוד". לדבריה, "אנחנו בעיצומו של משבר אמון קריטי בין האזרחים לבין רשויות המדינה, והמשבר הזה מייצר סיטואציות בלתי אפשריות לכל הצדדים". היא התייחסה לשורת טענות שעלו לאחרונה כלפי המשטרה, בהן מעצרים של פעילים, אכיפה בררנית והפצת מידע כוזב.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד) טען כי המשטרה נתונה ללחץ פוליטי מצד הממשלה. "לא עומד להיות פה בית דין שדה של המשטרה מפני שזו לא הפוזיציה של הכנסת אל מול המשטרה שעושה בימים אלה את העבודה הכי קשה בתנאים בלתי אפשריים", אמר. "ברור לי לחלוטין שהסירוב של הפיקוד הבכיר של המשטרה להופיע בפני הועדה נובע מעוצמת הלחץ הפוליטי שמרגישה היום צמרת המשטרה - אי אפשר לנתק את זה מהסיטואציה שאין מפכ"ל קבוע למשטרה כבר שנתיים".

דיון בנהלי עבודת משטרת ישראל במהלך הפגנות בהשתתפות השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה בועדת הפנים והגנת הסביבה, 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"משבר אמון קריטי". חיימוביץ' בדיון הוועדה בספטמבר/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

נציג המשטרה בדיון, סגן ראש אגף המבצעים אילן פרץ, הביע חשש מפני השחיקה באמון הציבור. "אחד הדברים החשובים זה שיתוף הפעולה של הציבור, מידת הצייתנות ביחד עם התקנות הם המידה שבה אנחנו יכולים כמדינה להצליח ולעמוד בהורדת התחלואה" ,אמר. "ברור שאיפה שאין שיתוף פעולה של הציבור אנחנו נדרשים לעשות אכיפה".

עוד אמר, כי "לנו כמשטרת ישראל יש את היום שלמחרת. ובנימה אישית, היום שלמחרת הוא לא יום שהייתי רוצה לקום אליו ולראות שאמון הציבור נפגע בצורה שלא נוכל לשקם אותו, כי המשימה שקיבלנו בתוך העומס הזה היא משימה שפגעה באמון". לדבריו, יש "גם פה וגם ברחובות ובתקשורת, התבטאויות שמאוד קשה לי לשמוע גם כשוטר וגם כאזרח. איפה שאין לגיטימיות יותר קשר לאכוף".

פרץ התייחס גם לטענה בדבר אכיפה בררנית. "אנחנו יודעים שאנחנו חייבים להיות שוויוניים והגיוניים", אמר. "קורים אירועים שצריך להתייחס אליהם. וכל מפגין שנרמסה הזכות שלו כפי שהוא מפרש אותה - שהאירועים האלה ייבדקו ויטופלו".

כמות הדוחות שניתנו בגין אי עטיית מסיכה מאז ה-18 בספטמבר

  • מחוז צפון - 3,746
  • מחוז חוף - 3,215
  • מחוז מרכז - 4,589
  • מחוז תל אביב - 3,387
  • מחוז ירושלים - 4,660
  • מחוז ש"י - 492
  • מחוז דרום - 2,503
  • מג"ב - 1,341
  • את"ן - 294
  • סה"כ ארצי - 24,227

לגבי גידור המפגינים במחאות, (שיטת ה"קטלינג"), אמר פרץ כי "בסופו של דבר בחודש האחרון כמעט 3,000 איש הפרו בידוד - חולים ומבודדים". לדבריו, "האחריות שלנו, החובה שלנו, היא לעשות בידוק של האנשים. אנחנו אפשרנו פתחי יציאה עם בדיקה".

פרץ התייחס גם להפגנה שלשום בתל אביב. "בשבת היינו בלי שוטרים בחזית והכלנו את הצעדה. שוטרים מפעילים שיקול דעת, לא על כל הפרה הם נותנים דוח", אמר. |לא יודע להיכנס לכל אירוע ולכל החלטה ספציפית, אם יש ספק לגבי חוקיות התהלוכה אפשר לפתוח את זה".

הוא הוסיף כי "יש מקומות שמותחים את גבולות החוק, מפרים את הסדר בבוטות ומאלצים את המשטרה להשתמש בסמכויות שניתנו לה על פי חוק ועל פי הדין".

ח"כ עפר שלח במהלך הפגנת הדגלים השחורים ברחבת בהבימה
10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
"המשטרה עושה עבודה קשה בתנאים בלתי אפשריים". ח"כ שלח בהפגנה בשבת/ראובן קסטרו

כמות דוחות שחולקו על תפילה בניגוד לתקנות מאז ה-18 בספטמבר

  • מחוז צפון - 2
  • מחוז חוף - 3
  • מחוז מרכז - 6
  • מחוז תל אביב - 91
  • מחוז ירושלים - 1
  • מחוז ש"י - 28
  • מחוז דרום - 38
  • מג"ב - 2
  • סה"כ ארצי - 171

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) טענה כי המשטרה מסלימה את המפגש עם מפגינים באופן יזום. "בשעה 17:00 - 18:00 זה הפגנה של משפחות, ואז המשטרה פתאום שולחת שוטרים, תופסת מישהי אחת עם מסיכה שהיתה לה עד פה או פה, גוררת אותה. זו כניסה אלימה". ח"כ משה ארבל (ש"ס) חיזק את דבריה. "אני חוויתי את אותה התפרצות במאה שערים, של יס"מניקים בלי תג שם לאף אחד", אמר. "אם לא הייתי צועק שאני ח"כ הייתי עכשיו עם עצמות שבורות".

ח"כ זנדברג תמכה בדבריו, ואמרה כי "הכניסה האגרסיבית לקהל חוזרת על עצמה, ויוצרת את הבעייתיות, וזה קורה בכל המגזרים. עוד טענה, כי המשטרה נוקטת באמצעים כמו "הרחקת המפגינים וקביעת תנאים מגבילים לא הגיוניים", וכי "חלוקת הדוחות שרירותית".

נציג המשטרה אמר בתגובה כי "העדויות שעלו לגבי שוטרים ללא מצלמות ותגי שם זה תקלה", והוסיף כי "כל אירוע שאתם מציגים, כל סרטון כל תמונה, מבחינתנו זו נקודה שבה אנחנו מפיקים לקחים ומשייפים איפה שצריך את המדיניות וההכנה".

בנוגע לטענות על חיכוכים שיזמה המשטרה במחאה בתל אביב, אמר פרץ: "הצועדים בחרו להמשיך וללכת לכיוון השוטרים, הם יצרו את החיכוך. לא המשטרה,שעמדה באותו המקום מ-18:00 בערב".

מהומות בכיכר השבת בירושלים, בעקבות כניסת כוחות משטרה למאה שערים לצורך אכיפת תקנות הסגר. 4 באוקטובר 2020. מחאות החרדים הקיצוניים, אתר רשמי
"אם לא הייתי ח"כ הייתי עם עצמות שבורות". עימותים בי-ם, בשבוע שעבר/אתר רשמי, מחאות החרדים הקיצוניים

לדברי פרץ, "קצת קשה לי להבין את הסיטואציה. שוטרים שעומדים בצומת, מחכים שיגיעו אליהם מפגינים - מואשמים שהם יצרו את החיכוך. ואז כשרוצים לבדוק את הקהל - שיש יסוד סביר להניח שהם מפרים את הסדר - אנחנו נדרשים לתת את ההסבר למה הנוכחות שלנו מחממת את הקהל".

מפגין שהוזמן לדיון אמר כי ההפגנות מהוות עבור רבים מוצא אחרון. "הצעדות בעיניי זה דרך סופר לגיטימית של הציבור למחות ולהפגין" אמר. "זה המעט שנותר לנו. אנשים יוצאים לרחוב כי הם לחוצים, לא יכולים לראות את המשפחה, כי אין פרנסה. כל מה שנשאר זה הזכות להפגין".

הוא הוסיף כי "כל מפגין שנעצר המשטרה מנסה להרחיק אותו ל-15 יום ממוקדי ההפגנות. אני הורחקתי מכיכר רבין, מהבימה, מכל הרחובות, ואני גר בתל אביב. איך אני יכול 15 יום להסתובב בתל אביב. בסך הכל הפגנתי".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי "אני מגינה כל אלימות כלפי מפגינים, חרדים או כל ציבור אחר שמבקש להפגין, אבל מגנה גם אלימות כלפי שוטרים שמבצעים את עבודתם". לדבריה, "אף אחד לא צריך לחזור מושפל ומוכה ומעבודתו".

חגיגות שמחת תורה ברחבת הבימה, ת"א 10 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
חגיגות שמחת תורה ברקע ההפגנה נגד נתניהו בתל אביב, שלשום/ראובן קסטרו

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) התייחס לזהות המפגינים שבאו בפני הוועדה. "למה אין איזון? למה פותחים עם שלושה שמאלנים ואין אף חרדי".

חברתו למפלגה, ח"כ אסנת מארק, תקפה את יו"ר הוועדה. "אני הייתי מצפה שכשאנחנו עדיין בסגר, ומדינת ישראל עם נתוני תחלואה גבוהים, הייתי מצפה שבמקום לעסוק בהפגנות, הייתי מצפה שאת יו"ר הוועדה תקראי לראשי הערים", אמרה. "נמאס כבר שכל היום טוחנים את זה - הפגנות, הפגנות, הפגנות".

בעקבות דבריה, פרץ עימות בינה לבין ח"כ ארבל מש"ס. "אם היית באה איתי למאה שערים, ורואה בעיניים את האש באותם לוחמי יס"מ ששברו עצמו לילדים קטנים", מחה. "חובתנו להיות פה, נדון גם בראשי ערים וגם באלימות משטרתית".

המשטרה לא שלחה נציג בכיר; חיימוביץ': "שקלתי לפוצץ את הדיון"

במשטרה החליטו אמש שלא לשלוח נציג בכיר לדיון, ובמקום זה התייצב בפני הוועדה סגן ראש אגף המבצעים אילן פרץ. ח"כ חיימוביץ' התייחסה אתמול להחלטת המשטרה וקראה לה לשלוח נציג "שיכבד את הכנסת ואת הציבור, על מנת שנוכל לקבל תמונה מלאה על המתרחש בשטח בשלל המוקדים בארץ".

בפתח הדיון, היא הוסיפה כי "כאשר הבנתי שאף קצין בכיר לא יגיע אל הדיון, ובעצם לא ישב כאן היום אף אחד שיכול לענות לשאלות מהותיות, שקלתי לפוצץ את הדיון. רציתי לפתוח אותו, להגיד שזה לא ראוי לבזות ועדה בכנסת, ולנעול את הועדה".

ממשטרת מחוז ירושלים נמסר כי 293 הדוחות שניתנו על פיזור התקהלות כוללים גם דוחות שניתנו למתפללים שלא על פי התקנות. עוד מסרה המשטרה כי "מזה תקופה ממושכת המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה בכל מקום בו מתגלות הפרות. אכיפה זו כוללת, בין היתר: אזהרות, סגירת בתי עסק ובתי תפילה, דוחות ופיזור התקהלויות".

"בהמשך לנתונים המתפרסמים בקשר לאכיפה המבוצעת בקשר לתפילות, נבהיר כי פעילות האכיפה בבתי תפילה כוללת מגוון רחב של דוחות בהתאם להפרות המבוצעות ושיקול דעת השוטר בשטח", הוסיפו. "בפועל, בתקופה האחרונה מדי שבוע ניתנו על ידי המשטרה במחוז ירושלים עשרות דוחות בגין מגוון הפרות המתגלות בבתי תפילה, מחוץ ובסמוך להם, בדרך אליהם, ובסוכות במחוז ירושלים. נדגיש כי האכיפה מתבצעת הן באופן יזום והן בעקבות דיווחים המתקבלים בגין הפרות, אולם לעולם לא ניתן יהיה להציב בכל היממה שוטר שיפעל ויאכוף בכל קרן רחוב, בכל בית תפילה ובכל בית עסק ומצופה מהציבור כולו וממנהיגי הקהילה לפעול לקיומן של התקנות למען הבריאות של כולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully