וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הרשות לבטיחות בדרכים: היקף הנסיעה ירד, אך מספר ההרוגים נותר גבוה

12.10.2020 / 6:00

לפי נתוני הרשות, למרות התנועה הדלילה בכבישים במהלך הסגר הראשון והשני, נרשמה עלייה יחסית בכמות ההרוגים, מרביתם הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי. עוד עולה מהדוח כי החודשים אוגוסט-ספטמבר היו מהקטלניים בשנים האחרונות. "הקורונה גובה מחיר קשה, אך גם תאונות דרכים"

בווידאו: המשטרה נערכת לאכיפת הגבלות הסגר בסוכות/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: איתי עמרם

דוח שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קובע כי למרות הירידה הניכרת בתנועה בכבישים בשתי תקופות הסגר - נרשמה עלייה יחסית בתאונות הדרכים, כשעיקר הקורבנות הם הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי. עוד קובע הדוח, כי חודשים אוגוסט וספטמבר של השנה הם מהקטלניים ביותר בארבע השנים האחרונות.

הדוח בדק את הנתונים בזמן הסגר הראשון, בין התאריכים 15 במרץ עד ה-29 באפריל, וזה השני - בין 18 בספטמבר עד ה-11 באוקטובר. בעוד תקופת הסגר הראשון הפחיתה את היקף הנפגעים בכבישים, הירידה בתנועה הייתה גבוהה בהרבה ביחס לירידה בהרוגים. כלומר - למרות שהיו פחות הרוגים בסך הכל, כמות ההרוגים ביחס להיקף התנועה עלתה ב-40%. עיקר העלייה נרשמה בתאונות עצמיות וכן בתאונות הקשורות בעבירות מהירות ואי שמירת מרחק.

הממצאים הללו תואמים נתונים במדינות אחרות, בהן חלה גם ירידה בכמות ההרוגים - ללא מתאם עם הירידה בתנועה בכבישים שהייתה משמעותית יותר. במדינות בהן מבוצע ניטור קבוע של מהירות הנסיעה הממוצעת, נרשמה גם עלייה במהירות הנסיעה בכבישים.

זירת תאונת הדרכים בירושלים 11 במאי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
עלייה בהיפגעות של צעירים. תאונת דרכים בירושלים, השנה/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

ספטמבר-אוגוסט 2020 - מהקטלניים בשנים האחרונות

ברשות אומרים כי בהשוואת הנתונים בין הסגר הראשון לסגר השני, המאפיינים של שתי התקופות דומים: אין ירידה משמעותית בכמות הנפגעים, בעוד נרשמה הפחתה ניכרת של היקף הנסועה בכבישים.

ואולם, בעוד הסגרים לא הביאו לשינוי משמעותי בשיעור הנפגעים ביחס לתנועה, מהדוח עולה כי בתקופה שבין הסגרים - נרשמה דווקא עלייה בכמות ההרוגים. באוגוסט השנה, טרם התחיל הסגר השני, נרשמו שיאי קטלניות בכבישים ביחס לשנים קודמות.

בתקופה זו השנה, 39 בני אדם קיפחו את חייהם בכבישים. לשם ההשוואה - בשנים 2017 ו-2018 נהרגו 21 בני אדם בכבישים בתקופה במקבילה. ב-2019 נרשמו 31 הרוגים. בספטמבר השנה נרשמו 27 הרוגים, בעוד בשנים 2017, 2018 ו-2019 נרשמו 29, 17 ו-24 הרוגים בהתאמה. כלומר - ספטמבר 2020 היה מהקטלניים בשנים האחרונות.

תאונת דרכים קטלנית בכביש 4, סמוך ליישוב מגדים, 11 באוגוסט 2020. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
שיאי קטלניות בכבישים ביחס לשנים קודמות באוגוסט- ספטמבר. תאונה בכביש 4, אוגוסט/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

עיקר הנפגעים - צעירים ורוכבים

מפילוח של סוגי הנפגעים, עולה כי בתקופת הסגר הראשון נפגעו יותר צעירים בני 24-15 ופחות מבוגרים בני 65 ומעלה. מבוגרים מהווים את עיקר הנפגעים בקרב הולכי הרגל בשנים רגילות. את הירידה ניתן לזקוף להימנעות שלהם מחשיפה למרחבים הציבוריים בתקופת הסגר.

בקרב הולכי רגל ככלל, נרשמה ירידה בממוצע שיעור הנפגעים בתקופה המקבילה בשנים 2019-2015 לעומת תקופת הקורונה - מ-28% בשנים האחרונות ל-16% בזמן הקורונה. מנגד, בקרב נהגי הרכב הפרטי, נרשמה עלייה בשיעור הנפגעים - מ-30% ל-34%.

אולם הזינוק המשמעותי ביותר היה בקרב רוכבי הדו גלגלי: מנתון ממוצע של 25% מההרוגים והפצועים קשה בשנים 2019-2015, זינק שיעור הנפגעים ל-32% בתקופת הקורונה. עלייה זו בולטת עוד יותר לאור העובדה שרוכבי הדו גלגלי מהווים כ-2% בלבד מהנסועה הכללית.

זירת תאונת דרכים בה נהרג רוכב אופנוע, ליד בית שמש, 28 באוגוסט 2020. תיעוד מבצעי מד"א, אתר רשמי
הזינוק המשמעותי ביותר - בקרב רוכבי הדו גלגלי. תאונה במעורבות אופנוע ליד בית שמש/אתר רשמי, תיעוד מבצעי מד"א

מנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים, רחלי טבל ויזל, אמרה לאחר פרסום הדוח כי הירידה במספר התאונות שנרשמה בתקופות הסגרים אכן חלה בשל ההפחתה בנסועה. אולם, לדבריה, "ציפינו לירידה חדה יותר במספר ההרוגים ולצערנו לא כך הדבר".

היא הוסיפה כי ייתכן שהירידה בהיקף התנועה הביאה לחוסר עירנות מצד נהגים, ולנסיעה במהירויות מסוכנות יותר, "הכבישים הריקים, ככל הנראה גרמו לנסיעה במהירות גבוהה יותר, חוסר תשומת לב וביצוע עבירות מסכנות חיים, בעיקר בקרב אוכלוסיית רוכבי האופנוע והנהגים הצעירים", אמרה. "יתרה מכך, בחודשים אוגוסט וספטמבר נרשמה עלייה במספר ההרוגים לעומת שנה שעברה טרום הקורונה".

טבל ויזל קראה לציבור הנוסעים והולכי הרגל לנקוט בזהירות ולהקפיד על הוראות הבטיחות גם בימי הסגר. "אני קוראת לנהגים ולמשתמשי הדרך שלא להקל בנושא הבטיחות בדרכים גם בימים אלה וגם אם הכבישים ריקים - עדיין לנהוג על פי המהירות המותרת וכללי הזהירות. לצערנו, הקורונה גובה מאתנו מחיר יקר וקשה, אך אל לנו לשכוח שכך גם תאונות הדרכים בישראל", הבהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully