וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי עסקים מאיימים לפתוח מחר במחאה על מדיניות הממשלה: "אנשים קורסים"

10.10.2020 / 15:00

קבוצת "לא יהיה בסגר" פנתה לנתניהו בבקשה להסיר את המגבלות על העסקים הקטנים, והתריעה כי ללא מענה - יפתחו את שעריהם בניגוד להנחיות. "הסגר שנכפה על אזרחי ישראל פוגע בכולם, ובעסקים הקטנים עוד יותר", כתב יוזם המחאה. עצמאית מחתה: "מונעים ממני להביא אוכל לילדים"

בווידאו: חנויות שנסגרו בתל אביב בעקבות משבר הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בעלי עסקים קטנים ועצמאים הודיעו כי ישובו מחר (ראשון) לפעילות, אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יאשר את בקשת משרד האוצר להתיר את פתיחתם של עסקים עד עשרה עובדים ללא קבלת קהל. קבוצת "לא יהיה בסגר" הסבירה כי מדובר במחאה על המשך הסגר, שמתנהל ללא מתווה יציאה ברור וסיוע כלכלי הולם.

תמיר ברליקו, מסעדן ויוזם מחאת "לא יהיה סגר", שלח מכתב לנתניהו בו הודיע כי עסקים קטנים ייפתחו את שעריהם בתחילת השבוע. "הסגר שנכפה על אזרחי ישראל פוגע בכולם, ובעסקים הקטנים עוד יותר", כתב ברליקו במכתבו. "אחרי שבסגר הקודם הם נאבקו על הישרדותם הכלכלית, בסגר הזה למרות הזמן שעבר, התברר שהמדינה לא השכילה למצוא פתרון למצוקה. אם המדינה לא תיעתר לבקשתנו ותסיר את הסגר - ביום ראשון הקרוב נפתח את העסקים הקטנים".

מכתב "לא יהיה בסגר" לראש הממשלה בנימין נתניהו. ללא, אתר רשמי
"הסגר שנכפה על אזרחי ישראל פוגע בכולם, ובעסקים הקטנים עוד יותר"/אתר רשמי, ללא

ברליקו הקים עמוד פייסבוק תחת הכותרת "לא יהיה סגר", שצבר עד כה כ-62 אלף משתתפים ותומכים. בשיחה עם וואלה! NEWS הוא הסביר מדוע פתח במחאה. "בעברי הייתי איש צוות אוויר, כל החברים מהטייסת אוהבים מאוד את המדינה. אבא שלי היה בשבי, נכה צה"ל, כולם אנשים שהמדינה חשובה להם", תיאר. "לפני שבוע וחצי בער בי לפתוח במחאה כי אין תכניות יציאה ואין אמון. הכול פה פוליטי, וכולם מתוסכלים".

"למה לא נותנים למישהו מקצועי כמו הפרויקטור רוני גמזו לנהל את זה, ולמה במשך שבעה חודשים לא עשו שום דבר?", הוא מחה. "העסקים המסכנים האלה הם לא חברות ענק עם לובי. בואו נלחץ על מנת שיהיה מי שיידאג לעסקים הקטנים האלה של מבוגרים שיש להם מספרה קטנה, רפדיה או דוכן פלאפל". ברליקו ציין כי לא קיבל מענה למכתב ששלח לראש הממשלה.

עוד בוואלה!

מתווה האוצר: התשלום לעצמאים יוקדם, מענקים למובטלים

לכתבה המלאה
תמיר ברליקו. באדיבות המצולמים
"אין תכניות יציאה ואין אמון". ברליקו/באדיבות המצולמים

מחר צפוי ברליקו לפגוש את בעלי העסקים שייקחו חלק במחאה, אך הוא מדגיש כי עוד לפני כן יש כאלו שהחליטו לפתוח. "אתמול הייתי בבאר יעקב, חנות צעצועים נפתחה ופתאום היא מוכר מוצרי קיוסק", סיפר. "המדינה גורמת לאנשים להיות קומבינטורים. אין הרגשה של מנהיג שיגיד 'אני איתכם'. הכול במילים גבוהות, נעביר כספים ותכנית א' ותכנית ב', אבל כלום לא קורה. הכול דיבורים ואנשים קורסים".

חלי מוחוני. באדיבות המצולמים
"בקצב הזה אני מגיעה לפת לחם". מוחוני/באדיבות המצולמים

חלי מוחוני, קוסמטיקאית בכפר סבא, מתכננת לפתוח מחר את העסק. "אני אימא לשתי ילדות. עם המענקים שנותנים לי אני לא יכולה להגיע לשום מקום, אני לא מסוגלת אפילו לשלם שכירות", אמרה. "אם אני ממשיכה לסגור את העסק ולחכות לממשלה בקצב הזה אני מגיעה לפת לחם, ולתת לעצמאים פחות משכר מינימום זה נראה לי מצחיק".

מוחוני הביעה חשש מהפרת ההנחיות, אך הסבירה כי "אנחנו במצב של לשרוד. לא רק אני, כל העצמאים הקטנים. למה אני צריכה לחשוש לקבל את הלקוחות שלי, אם אנחנו שומרות על הכללים ונמצאות עם מסיכות? חוץ מסגר הממשלה לא עושה שום דבר, ולא משדרגת את מערכת הבריאות. ברגע שייפתחו את הסגר רמת התחלואה תעלה, אז לכמה זמן אני אמורה לסגור? אין תשובות".

"עוצרים אותי מלתת אוכל לילדים שלי"

גם קרן פורטה, בעלי "אורבן רטרו גארדן" למכירת ציוד לגינות, תשוב מחר לפעילות. "אני הולכת לפתוח דף נחיתה עם המוצרים של האדניות בחצר, מי שירצה יוכל להגיע. היום מי שרוצה לבוא לא יכול כי הוא מסתכן בקנס", הסבירה. "זכות החופש הכי בסיסית מהאדם נגזלת ממנו, אני לא יכולה להביא לקוחות בגלל ההנחיות הלא הגיוניות האלה. אני רוצה לנסוע להראות להם אדנית, עוצר אותי שוטר, נותן לי קנס ושולח אותי הביתה".

"ההנחיות הן על סף פקודה בלתי חוקית", המשיכה. "אני רוצה לעבוד. את הזכות הבסיסית להתפרנס ולנוע מצד לצד אין לי. אנשים מתים מפחד לפתוח מחשש שהשכנה תלשין. עוצרים אותי מלעשות את הדבר הכי בסיסי - לתת אוכל לילדים שלי. אין לי דרך אחרת להתפרנס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully