וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאי איתן הבר, שכיהן כראש לשכת רבין, הלך לעולמו בגיל 80

עודכן לאחרונה: 7.10.2020 / 20:02

הבר חשף לפני כשנה כי הוא חולה בסרטן הלבלב ובפרקינסון. עקב מצבו הבריאותי, הוא פרש מעבודתו ב"ידיעות אחרונות". בתקופתו לצד ראש הממשלה רבין, בישר לציבור על הירצחו. ריבלין ספד לו: "איתן היה מעיין של יוזמה למען המדינה". נתניהו: "קנה לו שם כאיש-עט יסודי ואמין"

בווידאו: איתן הבר מודיע על מותו של רבין/באדיבות כאן 11, תאגיד השידור הישראלי

העיתונאי איתן הבר הלך לעולמו היום (רביעי) בגיל 80, לאחר שחלה במחלת הסרטן ובפרקינסון. הבר כיהן כראש לשכתו של ראש הממשלה יצחק רבין בתקופת ממשלתו השנייה, והיה זה שבישר על הירצחו ב-1995.

ביום שחרורו מצה"ל בשנת 1960, הצטרף הבר ל"ידיעות אחרונות" ומאז ועד 1985, היה הכתב הצבאי של העיתון. כעבור שנים בעיתון פנה לתחום הפוליטי, וכיהן כיועצו המיוחד וכיועץ לענייני תקשורת של רבין כשר הביטחון, בממשלת ישראל ה-21. עם פרישתו מלשכת ראש הממשלה בשנת 1995, המשיך הבר בכתיבת מאמרים בעיתון, הכנת תכניות טלוויזיה ותכניות רדיו בגלי צה"ל.

איתן הבר, 9 ביוני 2013. יעקב נחומי, פלאש 90
קריירה עיתונאית רבת שנים. איתן הבר/פלאש 90, יעקב נחומי

הבר ליווה את רבין מקרוב בפעילותו במשך כחמש שנים, גם בימי האינתיפאדה הראשונה, הנחשבת לאחת התקופות הסוערות במדינה. טרם הרצח, ב-1990 הוא פרש מתפקידו עם רבין בעקבות כישלון "התרגיל המסריח" והקמת ממשלת שמיר, ולאחר מכן חזר ללוות את רבין.

הוא נמנה עם האחראים לארגון האירועים לחתימת ההסכמים עם ירדן ועם הפלסטינים, בארצות הברית ובערבה, הסכם אוסלו, הענקת פרס נובל לשלום ופרס אונסק"ו.

עוד בוואלה!

על ארץ מוותרים רק בלב: כך דחף הדרג הצבאי לכיבוש ירושלים בששת הימים

לכתבה המלאה

איתן הבר מודיע על מותו של רבין

בליל הרצח, ב-4 בנובמבר 1995 שהה הבר ליד מיטתו של רבין, ועם מותו הקריא בשם הממשלה את ההודעה על מותו: "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה, בצער רב וביגון עמוק, על מותו של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין, אשר נרצח בידי מתנקש הערב בתל אביב".

בתפקידו האחרון בלשכת ראש הממשלה, היה ממארגני מסע הלוויה של רבין אל הר הרצל בירושלים.

איתן הבר, עצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין, 31 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
קריירה עיתונאית רבת שנים. איתן הבר/ראובן קסטרו
שר הביטחון רא"ל (מיל') יצחק רבין מבקר בפיקוד הצפון במבצע "חוק וסדר". מימין לשמאל: מוסתר- תא"ל אלקנה בר-נוף מזכיר צבאי לשר הביטחון, אלוף יוסי פלד מפקד פיקוד צפון ואיתן הבר ראש לשכת שר הביטחון.. נתן אלפרט 'במחנה', באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
הבר ורבין כשר ביטחון בפיקוד צפון/אתר רשמי, נתן אלפרט 'במחנה', באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד להבר. "אני מצר על פטירתו של הבר, שהיה מעמודי התווך של העיתונות הישראלית במשך עשרות שנים. הבר קנה לו שם כאיש עט יסודי ואמין. ביטחון ישראל עמד בראש מעייניו, והוא כתב עליו בלשון בהירה, מקורית ומרתקת". נתניהו הוסיף כי "ספריו הרבים, שמעשירים את מדף הספרות הצבאית, הם בעלי ערך היסטורי".

"איתן הבר סייע לכמה ממנהיגי המדינה, ובראשם יצחק רבין", הוסיף נתניהו. "לעולם לא נשכח את הודעתו הנרגשת והדרמטית על הרצח המזעזע. כמנהל לשכת ראש הממשלה הוא היה חדור שליחות ומסירות לתפקידו. בין היתר נמנה עם הצוות שסלל את הדרך להסכם השלום עם ירדן. אני זוכר את שיחותיי הרבות איתו לאורך השנים, ואת התובנות שדליתי מתבונתו ומניסיונו".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד אף הוא להבר, ואמר: "קיבלתי בצער גדול את ההודעה על פטירתו של איתן הבר. אביר המילה הכתובה והמדויקת. איתן הפך היסטוריה למילים והעניק לרגעים בלתי נשכחים, תיאורי מופת שעיצבו את הזכרון הלאומי".

נשיא ארה"ב ביל קלינטון  ואיתן הבר מסדרים את חליפתו של ראש הממשלה יצחק רבין, טרם תחילת ארוע בוושינגטון, 24 באוקטובר 1995. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ליווה אותו מקרוב. הבר, רבין, והנשיא קלינטון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון
איתן הבר, יצחק רבין ויעקב אחימאיר בגל"צ, 4 בפברואר 1990. ראובן קסטרו
הבר, רבין ויעקב אחימאיר בריאיון בתחנת גל"צ. 1990/ראובן קסטרו

"איתן היה מעיין נובע של יוזמה וכשרון, למען המדינה ולמען העקרונות שעל בסיסם הוקמה ועוצבה", הוסיף הנשיא. "הוא ליווה את העשייה הציבורית כעיתונאי וכמשרת ציבור כשמול עיניו עמדה מעל הכל טובת המדינה אותה אהב כל כך, בכל תפקיד אותו מילא. הוא כתב את דברי ימינו בתקופות של מלחמה ושלום, תמיד בחדות, במבט מפוכח, ביד סופר שמילותיו יחסרו לי כל כך. יהי זכרו ברוך".

משפחת רבין, מרכז יצחק רבין והעמותה להקמת המרכז הביעו את השתתפותם בצער משפחת הבר על פטירתו של איתן. "איתן היה מהאנשים המקורבים ביותר ליצחק רבין. בשורת האיוב שהשמיע איתן לעם ישראל על הירצחו של ראש הממשלה תיזכר לעד", נמסר מהמשפחה.

  • עוד באותו נושא:
  • איתן הבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully