וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

47 שנים אחרי: נחשפים תיעודים חדשים בצבע ממלחמת יום הכיפורים

6.10.2020 / 16:00

ארכיון צה"ל מפרסם שורה של סרטונים באיכות משופרת מימי המלחמה, שחלקם נחשפים לראשונה, בהם קטעים נדירים מתעלת סואץ, קרבות אוויר, תיעוד ההווי מגזרת סיני ועוד. הסרטונים אותרו כחלק מפרויקט דיגיטציה, במטרה לשמרם באופן מיטבי לדורות הבאים

בווידאו: תיעוד בצבע של כוחות צה"ל במלחמת יום הכיפורים/צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרסם היום (שלישי) שורה של סרטונים במלאות 47 שנים למלחמת יום הכיפורים. הסרטונים, שמרביתם מוצגים לראשונה לציבור, תועדו בצבע ובאיכות משופרת.

הסרטונים אותרו כחלק מפרויקט הדיגיטציה של ארכיון צה"ל, שבמסגרתו סרטים רבים ממלחמות ישראל שצולמו בפילם, עוברים המרה לפורמט דיגיטלי. השדרוג מאפשר לשמור את הסרטונים באיכות גבוהה יותר לדורות הבאים, תוך הבטחת שרידותם.

פרויקט מלחמת יום הכיפורים בצבע כולל קטעי וידאו רבים, בהם צילומים נדירים מתעלת סואץ, הווי חיילים מגזרת סיני, פעילות חיל האוויר במלחמה, ומקפלות מצנחים. בסרטונים תועד גם ביקור הרמטכ"ל ואלופי המטכ"ל בחזית הדרום, ואף הופעה של השחקן חיים טופול בפני חיילי מילואים במהלך ימי הלחימה הקשים.

צה"ל במלחמת יום הכיפורים. משרד הביטחון, אתר רשמי
שימור עבור הדורות הבאים. מתוך הסרטונים שנחשפו לראשונה/אתר רשמי, משרד הביטחון

לדברי אילנה אלון, מנהלת ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון במשרד הביטחון, בארכיון צה"ל יש 150 אלף שעות וידאו ואודיו. אלו מצטרפים ל-16 מיליון פריטי מידע המצויים בארכיון. במסגרת הפרויקט, נסרקו תיקי תיעוד שונים ואף הומרו סרטים ישנים לפורמט דיגיטלי. כמעט כל סרטי הארכיון צולמו על ידי חיילים ששירתו בחטיבת דובר צה"ל.

"מדובר באוצרות שהם נכסי צאן ברזל", אמרה אלון. "תהליך הדיגיטציה נמשך כבר עשר שנים. בעבר המירו סרטי 16 מילימטר ו-35 מילימטר לפורמטים של Beta ו-VHS, אבל הסרטים המקוריים נשמרו מתוך הבנה שהטכנולוגיה תלך ותשתפר".

עוד בוואלה!

מסמך סודי: ידיעת הזהב על פתיחת מלחמת יום כיפור עוכבה במשך שעות

לכתבה המלאה
צה"ל במלחמת יום הכיפורים. משרד הביטחון, אתר רשמי
תיעודים נדירים מהתעלה. מתוך הסרטונים שנחשפו/אתר רשמי, משרד הביטחון

לדבריה, "יש הבדל עצום באיכות כשעושים תהליך דיגיטציה ישירות מסרט המקור". היא הסבירה כי מדובר בתהליך ארוך ויקר, אך הוא בעל משמעות חשובה של שימור. היא אמרה כי "זה צריך להיעשות לפי שהסרטים יתיישנו ויתחילו להתפרק".

אלון הוסיפה כי מה שהבהיר עד כמה משמעותי תהליך ההמרה ישירות מצילומי המקור, היה השימוש בחומרי ארכיון אותנטיים שנעשו בסרטה של נטלי פורטמן על פי ספרו של עמוס עוז - "סיפור על אהבה וחושך". "אז הבנו עד כמה ניכר ההבדל בהעברה ישירות מהצילום המקורי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully