וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל בבריטניה: נתוני 16 אלף חולי קורונה אבדו, והחשש מאיבוד שליטה גובר

6.10.2020 / 8:15

הממשלה פתחה בחקירת הכשל שבעקבותיו לא דווחו לרשויות אלפי מקרי הדבקה חדשים בקורונה. באופוזיציה טענו כי התקלה, "שמגיעה באחת הנקודות המכריעות במגיפה", מעידה כי התכנית של הממשלה נגד הנגיף מביכה. "זה נושא רציני שנחקר באופן מקיף", אמר שר הבריאות

בווידאו: נאום ג'ונסון בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה/צילום: רויטרס

ממשלת בריטניה פתחה בחקירה בניסיון למצוא כיצד כמעט 16 אלף מקרי הדבקה חדשים בנגיף הקורונה במדינה לא דווחו לרשויות, כתוצאה מתקלה טכנית. מדובר בכשל שיכול היה להתריע מפני התפרצות חדשה, שלדברי גורמים במדינה יכולה לצאת כעת מכלל שליטה. שר הבריאות של בריטניה, מאט הנקוק, אמר אמש (שני) למחוקקים בפרלמנט כי הבעיה קשורה ל"העברה אוטומטית של קבצים" עם נתוני תחלואה, ולמעשה נובעת ממגבלות גודל הקבצים בגיליונות האקסל המשמשים בתכנית הבדיקה והמעקב.

"זה נושא רציני שנחקר באופן מקיף", אמר הנקוק. "עכשיו זה קריטי שאנחנו נעבוד ביחד כדי לתקן את זה ולוודא שזה לא יקרה שוב", הוסיף. הופעתו של הנקוק בבית הנבחרים הגיעה לאחר איתורם של 15,841 מקרים חדשים של הדבקה, שאובחנו מ-25 בספטמבר ועד 2 באוקטובר, ולא הוזנו בטבלאות הנתונים.

למרות שלאותם מאובחנים חדשים נמסר כי הם נמצאו חיוביים לנגיף, אנשי הקשר שעמם באו במגע - כמות פוטנציאלית של כ-50 אלף איש - לא אותרו על ידי הרשויות. לדברי השר הבריטי, רק 51% מאלה שנמצאו כחיוביים לנגיף יצרו קשר עם הרשויות, ואנשי הקשר של אותם חולים הוזהרו.

תושבים במנצ'סטר, בריטניה, עם מסיכות, 5 אקטובר 2020. רויטרס
50 אלף נחשפים בפוטנציה. תושבים עם מסיכות במנצ'סטר, אתמול/רויטרס

למרות הנתון שהתגלה ומבשר על תחלואה גבוהה יותר ממה שנודע לגורמי הרפואה במדינה קודם לכן, הנקוק אמר כי קצין הרפואה הראשי של הממשלה "לא שינה באופן מהותי" את דעתו לגבי התנהגות המגיפה בבריטניה, שכמו מדינות אחרות באירופה חווה גל שני של הנגיף.

ג'ונתן אשוורת', מקבילו של הנקוק בממשלת הצללים מטעם מפלגת הלייבור, אמר כי הכשל שהתגלה מעיד עד כמה מביכה תכנית המאבק במגיפה של הממשלה בראשות השמרנים, וכי התקלה הזו היא "מסכנת חיים". אשוורת' הוסיף כי הכישלון האחרון מגיע "באחת הנקודות המכריעות ביותר במגיפה". הוא אמר כי "זה לא סתם בלגן, אלא הרבה יותר גרוע - זה מסכן חיים".

מעבר לביקורת באופוזיציה, מחוקקים מכל המפלגות מתחו ביקורת על התנהלות ממשלתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בעניין המחסור בבדיקות בממלכה. פירושו של המחסור הוא שאנשים התבקשו לנסוע מאות קילומטרים לצורך בדיקה, ותוצאות של בדיקות רבות הגיעו לנבדקים בעיכוב של כמה ימים.

שר הבריאות של בריטניה, מאט הנקוק, בפרלמנט, 5 אוקטובר 2020. רויטרס
בממלכה מתריעים מהתפרצות. שר הבריאות מאט הנקוק, אתמול/רויטרס

מסתמן כי התקלה האחרונה נגרמה בשל תהליך אוטומטי בקובץ אקסל שהפסיק להזין נתונים עם גמר המקום בו. למרות שהתכנה פופולרית בקרב מי שעוסק בניהול נתונים, מומחים אומרים שיש לה מספר מגבלות לשימוש בפרויקטים בסדרי גודל רחבים.

"אם זה היה קובץ אקסל כפי שדווח, המגבלות של אקסל, שהיא בדרך כלל תוכנה מאוד טובה, מבחינת ביג דאטה ידועות היטב", אמר ג'ון קרוקרופט, פרופסור למערכות תקשורת באוניברסיטת קיימברידג'.

פול האנטר, פרופסור לרפואה באוניברסיטת מזרח אנגליה אמר כי מדובר בתקלה "מאכזבת מאוד", והבהיר כי "כדי שלמערכת הבדיקה, המסלול והעקיבה תהיה השפעה אמיתית על צמצום ההידבקות, חיוני כי תוצאות הבדיקה יועברו במהירות", אמר.

סינוורלד. Dan Kitwood, GettyImages
אנשים במסיכות בכיכר לסטר בלונדון, השבוע/GettyImages, Dan Kitwood

כמו מדינות אחרות באירופה, בריטניה ראתה בשבועות האחרונים עלייה משמעותית בתחלואה בנגיף הקורונה, מה שגרם לממשלה להודיע ​​על שורה של מגבלות ארצית ומקומית, כדי לשמור על המגיפה בשליטה. הכללים החדשים כוללים הגבלה על התכנסויות וסגירת הפאבים במדינה.

בבריטניה מספר המתים במגיפה הוא הגבוה ביותר באירופה כ-4,400. היועצים המדעיים של הממשלה הזהירו לפני שבועיים כי אם לא יינקטו הגבלות נוספות, המדינה עלולה להגיע לכ-50 אלף מקרים חדשים ביום עד אמצע אוקטובר, מה שיוביל למאות מקרי מוות ביום, כחודש לאחר מכן. הבלבול סביב מספרי הבדיקות היומי רק מוסיף לאי הוודאות אם המגבלות פועלות לדיכוי הנגיף.

סטודנטים עוטים מסיכות באוניברסיטת לונדון. 6 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
סטודנטים עוטים מסיכות באוניברסיטת לונדון, השבוע/AP, אי-פי

המקרים הלא מדווחים התווספו לנתוני התחלואה של הממשלה מסוף השבוע, והגדילו את מספר החולים שאובחנו בשבת ל-12,872 מקרים, ואת אלה שאובחנו ביום ראשון ל-22,961. זאת לעומת 7,000 מקרים חדשים בממוצע ביממה בארבעת הימים שקדמו להם. מספר המקרים החדשים שדווחו ביום שני ירד ל-12,594, אך לאור ההתאמות הקשורות למקרים החסרים, לא ניתן היה לקבוע מה היא המגמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully