וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יישארו חלק מצרפת: איי קלדוניה הצביעו נגד עצמאות

4.10.2020 / 15:33

בפעם השנייה בתוך שנתיים, רוב תושבי הארכיפלג שבאוקיינוס השקט בחר להישאר שטח חסות צרפתי - אך בפער קטן יותר. הקולוניה לשעבר, שנכבשה ב-1853, נהנית מאוטונומיה ותוכל לקיים משאל עם נוסף בתוך שנתיים בהתאם להסכם שנחתם לאחר התקוממות בדלנית

צילום: רויטרס

תושבי איי קלדוניה החדשה הצביעו נגד עצמאות והתנתקות מצרפת - כך עולה מתוצאות חלקיות של משאל העם, שפורסמו היום (ראשון). שיעור המתנגדים היה 53.26%, נמוך יותר מהפער במשאל העם הקודם לפני שנתיים, אז 56.4% הצביעו בעד הישארות הארכיפלג שבדרום האוקיינוס השקט חלק מצרפת.

ההצבעה הייתה חלק מההסכם שנחתם ב-1998 בעקבות התקוממות אלימה של שבטי הקנאק הילידים נגד תושבים ממוצא צרפתי, שנותרו נאמנים לצרפת שהפכה את האיים למושבה ב-1853. כ-268 אלף איש חיים באיים, כ-39% מהם משתייכים לשבטים הילידים, אך גם בשורותיהם לא כולם תומכים בהתנתקות סופית מצרפת.

שיעור המצביעים היה גבוה, לפחות 86%, בהמשך למספר משתתפים גבוה מהצפוי במשאל העם הקודם. לפי הסכם נואמה, שנחתם ב-1998, האיים יכולים לקיים שלושה משאלי העם על עצמאותם. משאל נוסף יוכל להתקיים בתוך שנתיים, אם שליש מהאסיפה המקומית יתמוך בכך.

פתק "לא" ממשאל העם על עצמאות קלדוניה החדשה, 4 באוקטובר 2020. AP
שיעור המתנגדים היה 53.26%. פתק "לא" ממשאל העם, היום/AP
מפה של קלדוניה החדשה. -, אתר רשמי
מפת קלדוניה החדשה/אתר רשמי, -

תוצאות המשאל התקבלו באנחת רווחה אצל נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שבתקופה שקדמה להצבעה היה עסוק בעיקר בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. "המצביעים אמרו את דברם. הם הביעו את רצונם לשמור על קלדוניה החדשה כחלק מצרפת", אמר בהצהרה טלוויזיונית. "כראש מדינה, אני מצדיע למפגן האמון הזה ברפובליקה ומוקיר להם תודה עמוקה".

בקלדוניה החדשה יש מרבצים גדולים של ניקל, מרכיב חשוב בייצור מכשירים אלקטרוניים, וצרפת רואה בה נכס פוליטי וכלכלי חשוב באזור. אילו התשובה במשאל העם הייתה כן, זו הייתה הטריטוריה הראשונה שמתנתקת מצרפת מאז ונואטו ב-1980 וג'יבוטי ב-1977, ופריז הייתה מאבדת דריסת רגל באזור שבו סין מרחביה את השפעתה.

האיים, שרידים מהאימפריה הצרפתית שהשתרעה בעבר מדרום לסהרה ועד דרום-מזרח אסיה, הקריביים והאוקיינוס השקט, מיוצגים בפרלמנט בצרפת עם שני נציגים באסיפה הלאומית ועם שני סנאטורים. יש להם פרלמנט משלהם עם סמכויות מסוימות, במיוחד בתחום השיטור, החינוך והחוק המקומי, אך האיים מסתמכים על צרפת בסוגיות הגנה וחינוך.

תומכי עצמאות איי קלדוניה החדשה בבירה נואמה, 4 באוקטובר 2020. AP
בשנות ה-80 פרצו עימותים עם כוחות צרפתיים. תומכי עצמאות איי קלדוניה, היום/AP

בשנות ה-80 פרצו עימותים בין כוחות צרפתיים לבדלנים קנאקיים. לשיאו הגיעה הסכסוך כשהבדלנים הרגו ארבעה שוטרים צרפתים ושבו 23 נוספים בתוך מערה. במתקפת הנגד הצרפתית נהרגו 19 בדלנים ושני חיילים.

איי קלדוניה החדשה שוכנים 1,200 ק"מ ממזרח לאוסטרליה, וכ-20 אלף ק"מ מפריז. הם זוכים לכ-1.3 מיליארד אירו סיוע ממשלתי בשנה. הטריטוריה ניתקה את עצמה מהעולם כדי להתגונן מפני מגיפת הקורונה, ואובחנו בה רק 27 מקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully