וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתראות למלכה: ברבדוס רוצה להתנתק מהכתר הבריטי

ראש המדינה באי שבקריביים היא עדיין אליזבת, אך הממשלה במושבה הבריטית לשעבר רוצה להפוך לרפובליקה. "הגיע הזמן להשאיר מאחור את העבר הקולוניאלי שלנו". בריטניה: ההחלטה היא של ברבדוס

בגיל מאה: קפטן טום זוכה לתואר אבירות של המלכה אליזבת/צילום: רויטרס

ברבדוס רוצה להפוך לרפובליקה ולהסיר את המלכה אליזבת מתפקידה הסמלי של ראשת המדינה. "הגיע הזמן להשאיר מאחור את העבר הקולוניאלי שלנו", אמרה ראשת הממשלה, מיה מוטליי, שמתכננת להשלים את התהליך עד יום העצמאות ה-55 שלה, בנובמבר 2021.

"זאת הצהרת התמיכה האולטימטיבית במי שאנחנו ובמה שאנחנו יכולים להשיג", נאמר בנאום של מוטליי, שאמרה כי תושבי האי שבקריביים רוצים ראש מדינה מקומי. ההצהרה היא חלק מ"נאום הכס", שמפרט את מדיניות ותכניות הממשלה לקראת מושב הפרלמנט החדש.

בעוד שהיא הוקראה על ידי המושל הכללי, הממונה על ידי המלכה, היא נכתבה על ידי ראשת הממשלה, שאינה הראשונה במדינה הקוראת להתנתקות מהממלכה הבריטית: ועדת בדיקה מלכותית מ-1998 המליצה כבר לברבדוס להפוך לרפובליקה.

המלכה אליזבת בביקור באי ברבדוס, בו שלטה בריטניה עד שנת 1966. 1 בנובמבר 1977. GettyImages
המלכה אליזבת בביקור באי ברבדוס, 1977/GettyImages

ארמון בקינגהאם ומשרד החוץ של בריטניה אמרו כי ההחלטה היא של אזרחי ברבדוס וכי המדינות ימשיכו בשיתוף הפעולה ההדוק, לאור "ההיסטוריה, התרבות, השפה ודברים משותפים רבים אחרים". אנגליה כבשה את ברבדוס ב-1625 ואל האי הובאו עבדים רבים מאפריקה שהכניסו הון רב לאליטה הלבנה.

כמה מושבות בריטיות לשעבר בקריביים כבר התנתקו בעבר מהכתר והפכו לרפובליקות. גיאנה עשתה זאת ב-1970, פחות מארבע שנים אחרי שקיבלה עצמאות.

אחריה הלכו בדרך דומה טרינידד וטובגו, ב-1976, ודומיניקה, ב-1978 - כל השלוש נותרו בחבר העמים, ארגון רופף יותר של מושבות שעבר ושטחי חסות בהווה, לצד כמה מדינות שלהן אין קשרים היסטוריים לבריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully