וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם באיי קלדוניה: התושבים דחו עצמאות מצרפת

בהתאם לתחזיות הסקרים, אך בתוצאות יחסית צמודות, תושבי הארכיפלג שממזרח לאוסטרליה בחרו להישאר תחת שלטון צרפת. בכך, דחו את הפיכתם למדינה ה-194 בעולם. מקרון בירך על ההחלטה שמציגה "ביטחון ברפובליקה הצרפתית"

צילום: רויטרס

תושבי איי קלדוניה החדשה שבאוקיינוס השקט הצביעו היום (ראשון) במשאל עם כי יישארו שטח חסות צרפתי. בכך דחו את הפיכתם למדינה עצמאית. התוצאות הסופיות היו יחסית צמודות - 56.4% מהתושבים בחרו להישאר תחת שלטון צרפת, בעוד 43.6% הצביעו בעד עצמאות. ההצבעה הייתה חלק מההסכם שנחתם לפני כשני עשורים בעקבות התקוממות אלימה של שבטי הקנאק הילידים.

הארגונים הבדלניים דחקו באנשי הקנאק לבחור בעצמאות ולהשליך את "שלשלאות השלטונות הקולוניאליים" בפריז, אך הסקרים חזו כי רוב התושבים ידחו את הפרישה. אחוז ההצבעה היה גבוה במיוחד - 81% - בהשוואה ל-58.1% שהשתתפו בבחירות המקומיות ב-2014.

לקריאה נוספת בנושא
קורסיקה מאסה בצרפת: הבדלנים מרימים ראש במולדתו של נפוליאון

נומאה, בירת קלדוניה החדשה, מאי 2018. AP
האיים שימשו בעבר מושבת עונשין צרפתית. בירת קלדוניה החדשה/AP

אם ארכיפלג האיים שממזרח לאוסטרליה היה בוחר בעצמאות, הוא היה הופך למדינה ה-194 בעולם. צרפת השתלטה על האזור ב-1853 והשתמשה בו בעבר כמושבת עונשין. בהתאם להסכם מ-1998, על אף שרוב המצביעים במשאל העם דחו את הפרישה מצרפת, ניתן יהיה לקיים עוד שתי הצבעות על משאל עם עד 2022.

כ-268 אלף איש חיים באיים, כ-39% מהם משתייכים לשבטים הילידים, אך גם בשורותיהם לא כולם תומכים בהתנתקות סופית מצרפת. כ-27% מהתושבים הם אירופים, שתומכים בשלטון הצרפתי, וגם השליש שנותר מתנגד ברובו לעצמאות.

מצביעים בבחירות בקלדוניה
קבוצת איים בדרום מערב האוקיינוס השקטה 4 בנובמבר 2018. AP
אחוז ההצבעה היה גבוה. קלפי בבירת קלדוניה החדשה, היום/AP

בקלדוניה החדשה יש מרבצים גדולים של ניקל, מרכיב חשוב בייצור מכשירים אלקטרוניים, וצרפת רואה בה נכס פוליטי וכלכלי חשוב באזור. במאי, בעת ביקורו בבירת האיים, אמר מקרון כי צרפת תהיה "פחות יפה ללא קלדוניה החדשה". לאחר פרסום התוצאות אמר נשיא צרפת כי הן הראו "ביטחון ברפובליקה הצרפתית". מקרון פנה לתושבים: "אני חייב להגיד לכם כמה אני גאה בכך שסוף סוף עברנו את הצעד ההיסטורי הזה ביחד".

על פתקי ההצבעה הופיעה השאלה: "האם אתם תומכים בכך שקלדוניה החדשה תקבל ריבונות מלאה ותהיה עצמית?". אם התשובה הייתה כן, זו הייתה הטריטוריה הראשונה שמתנתקת מצרפת מאז ונואטו ב-1980 וג'יבוטי ב-1977. האיים מיוצגים בפרלמנט בצרפת עם שני נציגים באסיפה הלאומית ועם שני סנאטורים ויש להם פרלמנט משלהם עם סמכויות מסוימות, במיוחד בתחום השיטור, החינוך והחוק המקומי.

בשנות ה-80 פרצו עימותים בין כוחות צרפתיים לבדלנים קנאקיים. לשיאו הגיעה הסכסוך כשהבדלנים הרגו ארבעה שוטרים צרפתים ושבו 23 נוספים בתוך מערה. במתקפת הנגד הצרפתית נהרגו 19 בדלנים ושני חיילים.

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully