וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוגע ביכולת להתגונן מהמגיפה": הריסות בתי מגורים יוקפאו בזמן הסגר

משרד המשפטים הודיע כי הצווים לא ימומשו כלפי בנייה קיימת, כפי שהיה בגל הראשון של הנגיף. זאת בעקבות עלייה בהריסות במזרח ירושלים ופנייה של ארגון עדאלה, שהתריע כי הפעולה פוגעת בזכותם של התושבים לקורת גג ומונעת מהם למלא אחר הנחיות משרד הבריאות

בווידאו: במאה שערים נערכים לחג הסוכות בהשתתפות אלפים/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

משרד המשפטים הודיע היום (ראשון) כי יקפיא הריסות מבנים למגורים בזמן הסגר, כפי שנעשה בחודש מרץ. זאת, במענה לפנייה של ארגון עדאלה בבקשה לעצור את ההריסות במזרח ירושלים, שלטענתם חושפות את התושבים להידבקות בקורונה ומונעות מהם למלא אחר הנחיות משרד הבריאות.

"לאחר בחינה מחודשת של הדברים, ובהינתן המגבלות שהוטלו על ידי הממשלה לאחרונה בעקבות המשך התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט בשלב זה, להתאים את מדיניות האכיפה של עבירות התכנון והבנייה למצב החירום, זאת בדומה למדיניות עליה הוחלט במהלך חודש מרץ", כתב עו"ד רוסלאן עותמאן מהמחלקה למשפט אזרחי.

על פי מדיניות האכיפה עליה הוחלט בסגר הקודם, לא ימומשו צווי הריסה של מבנים המשמשים למגורים. כמו כן, נקבע כי ככלל, צווי הריסה מנהליים יצומצמו, כך שיינתנו צווים רק ביחס לבנייה בלתי חוקית חדשה, ובמיוחד כזו שבוצעה תוך ניצול מצב החירום. עוד נקבע כי מתן ההתראות יצומצם למינימום האפשרי.

הריסת מבנים במזרח ירושלים, 22.07.2019. רויטרס
"מדיניות קשה בימים של מגיפה". הריסת מבנה במזרח ירושלים, 2019/רויטרס

חרף העלייה בתחלואה במזרח העיר, בחודשים האחרונים הגבירה העירייה את הריסות הבתים שנבנו ללא היתר. בעקבות זאת, פנתה לפני כחודשיים עו"ד סוהאד בשארה ממרכז עדאלה למשנה ליועמ"ש בנושא. "מדיניות הריסת הבתים קשה היא בימים כתיקונם, אך קשה היא עוד יותר בימים אלה של מגיפה. במצב הקיים, הריסת הבתים לא רק פוגעת בזכותם של התושבים לקורת גג אלא היא פוגעת ביכולתם להתגונן בפני המגפה שהולכת ומתפשטת באופן מדאיג ביותר, כאמור, בקרב האוכלוסייה הפלסטינית במזרח ירושלים, מה גם שמרבית החולים המאומתים נמצאים בבתיהם", כתבה והוסיפה כי "הריסה תמנע גם ממי שאיבד את ביתו, לקיים את הוראות משרד הבריאות בעניין".

עוד בוואלה!

הקורונה מתפשטת במזרח ירושלים, אך התושבים מוטרדים יותר מהריסות הבתים

לכתבה המלאה
חנויות סגורות במזרח ירושלים, 1 באוקטובר 2020. רוני כנפו
"צעד הכרחי ומתבקש". מזרח ירושלים, בשבוע שעבר/רוני כנפו

מנהלת היחידה לקרקע, תכנון ובנייה בעדאלה, עו"ד בשארה, טענה כי ההחלטה לא צריכה להיקבע לפי חומרת ההגבלות. "בלימת הריסת הבתים המואצת שהרשויות קידמו במהלך חודשי הקיץ במזרח ירושלים, היא צעד הכרחי ומתבקש שאינו צריך להיות מותנה בהיקף ההגבלות המוטלות בגין התפשטות המגיפה. כל עוד מצב החירום נמשך, על הוראה זו להישאר בתוקף, שכן עבור מי שבתיהם נהרסו משך התקופה האחרונה, אין כל חשיבות אם לא הוטל סגר דווקא בזמן שבו נהרסו מאות מבנים אלה", אמרה.

"ואולם, הסעד האמיתי למצוקה של תושבים אלה הוא כמובן לאפשר תכנון ובנייה, ולא לווסת את האכיפה נגד מי שנאלץ לבנות את ביתו ללא היתר. הדברים נכונים גם במקומות אחרים כולל בנגב, שם חולקו במהלך חודשי הקיץ התראות רבות לפני הריסה ונפתחו הליכים משפטיים רבים בהם נתבקשו הריסות", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully