וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהנה מהטכנולוגיה וכמה זה יעלה: מדריך לדור חמש בישראל

3.10.2020 / 13:30

המהפכה בתחום התשתיות והטלפונים החכמים של הרשת המהירה 5G הגיעה לארץ, ואנטנות נפרסו במאות מוקדים. אילו טלפונים סלולריים תומכים בטכנולוגיה, באיזו מידה היא ישפיע על מהירויות האינטרנט, וכיצד דור חמש יסייע בתחום הרפואה?

בריטניה אוסרת על שימוש בוואווי, יולי 2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חברות הסלולר בישראל ציינו בשלישי האחרון יום מיוחד, עם חלוקת הרישיונות להפעלת רשתות דור חמש לגופי התקשורת על ידי משרד התקשורת. בכך, לראשונה במדינה פועלת טכנולוגיית הרשת המהירה G5. מה המחיר להתקנתה על המכשירים, מי יוכל ליהנות ממנה, וכיצד תשמש את התעשייה?

הטכנולוגיה המהירה הושקה לראשונה באוקטובר 2018 בקוריאה הדרומית, ולאחר שנתיים הגיעה גם לישראל. הפעלתה בארץ מבשרת על מהפכה בתחום התשתיות והטלפונים החכמים. ההשפעה החיובית ביותר שתספק דור חמש בטווח הקצר, היא הפעלתה תחילה באזורי הפריפריה, שחלקם סובלים מתשתיות אינטרנט איטיות וחוסר השקעה.

התקנת תשתית 5G ביוטה, ארצו תהברית. GettyImages
מהפכה בתחום התשתיות והטלפונים החכמים. התקנת 5G בארה"ב/GettyImages

המהפכה שיוצרת דור חמש מצטרפת לטכנולוגיית תשתיות נוספת ומשמעותית שנפרסת בישראל - הסיבים האופטיים - שרפורמות בעניינה מקודמות על ידי משרד התקשורת. אלה מאפשרים מהירות אינטרנט גבוהה, נתון טכני שמאפשר המשך עבודה מהבית ללא שיהוי ובצורה רציפה וישירה. אך כעת, טכנולוגיית דור חמש תביא את בשורת האינטרנט המהיר לכל בית, וללא הצורך בסיב אופטי.

עם זאת, חרף יתרונותיה והשפעתה על תחום התשתיות, דור חמש לא תחליף את הסיב האופטי שנחשב לאמין, מהיר ויציב יותר מתשתית הדור החמישי, אך זו עדיין בשורה.

מי יכול ליהנות מהטכנולוגיה?

בשלב זה חברות הסלולר פרסו את האנטנות בכ-500 אתרים בסך הכל. מדובר בפריסה מאוד מצומצמת, כשמשרד התקשורת מעודד את החברות בתמריצים כספיים לפי קצב הפריסה. מדובר בתמריצים בסך של עד עשרות מיליוני שקלים, בהתאם לקצב חברת הסלולר. עם זאת, הטכנולוגיה החדשה זמינה רק בסמארטפונים תומכים, וכיום נמכרים בישראל שלושה כאלו בלבד: שניים של חברת שיאומי, ואחד של חברת Realme.

אם רכשתם סמארטפון תומך דור חמש מארצות הברית, ייתכן שלא תוכלו ליהנות מהטכנולוגיה בשל אי תמיכה בתדרים (התדר בישראל הינו 3500Mhz, או בשפה הטכנית N78). לאור הפריסה המצומצמת במיוחד, והמספר המועט של הסמארטפונים שתומכים בטכנולוגיה, נראה כי אולי עשרות בודדות של אנשים יוכלו ליהנות היום מהאינטרנט המהיר, כשתמיכה מלאה ב-5G בכל ישראל תהיה בתוך שנים בודדות.

האותיות הקטנות: בשורה ללא מספיק תשתיות

למרות הפעלת התשתיות של חברות הסלולר, מדובר בפריסה יחסית מצומצמת של כ-500 אנטנות תומכות, כשכל אחת מהן מספיקה לטווח של מאות מטרים. נראה כי עדיין ישנה עבודה רבה בהצבת האנטנות שתימשך לאורך שנים, עד שנהנה מפריסה מלאה של דור חמש. עם זאת, ספק רב כי התשתיות בישראל באמת יאפשרו את המהירויות הגבוהות שהרשת מאפשרת.

גם בתשתית הדור הרביעי, המשתמשים קיבלו מהירויות גלישה נמוכות מאוד, שלא מגיעות לניצול מלא של הטכנולוגיה, בשל "הרעבת" התשתיות הסלולריות. כך לדוגמה, בעבר, כל רשת סלולרית הייתה מחוייבת בפריסת תשתיות. אך כשהחברות החלו להתמזג, הן פירקו תשתיות, וכתוצאה מכך היו פחות אנטנות ביחס למספר המנויים.

הגדולה מכולם שעשתה את המהלך, שעבר בשקט יחסי במשרד התקשורת, זוהי חברת גולן טלקום שנכנסה לישראל עם בשורה במחירים, ואף זו שהייתה אחראית על הירידה המשמעותית במחירי הסלולר. זמן קצר אחר כך, החברה הודיעה על פירוק האנטנות, במהלך שיחסוך לה 1.6 מיליארד שקל בשנה, ובמקביל חתמה על הסכם שימוש בתשתיות של סלקום. זאת, גם אחרי שקיבלה תמריץ כספי ממשרד התקשורת בסך עשרות מיליוני שקלים, ששימש אותה למטרת הקמת אנטנות שבסופו של דבר פורקו.

אנטנת 5G בבריטניה. GettyImages
תקשורת בין רכבים אוטונומיים ושיפור הרפואה. אנטנת 5G בבריטניה/GettyImages

כיום יש בסך הכל שלוש חברות שפורסות אנטנות, כשהן פועלות על חמישה רישיונות ממשרד התקשורת. זה מאפשר להן לפעול כרשת סלולר עצמאית ולא וירטואלית, הבדל שבא לידי ביטוי בניהול ליבת הרשת. בין שלוש החברות, פלאפון שמפעילה גם את הרשת הווירטואלית של רמי לוי, סלקום עם גולן טלקום ואקספון (WE4G), ופרטנר ביחד עם הוט מובייל.

מעבר לרווחיות הענק שהייתה נהוגה בחברות התקשורת, הייתה להן יכולת כלכלית גבוהה יותר להשקיע בתשתיות. עם ההוזלה המשמעותית במחירי הסלולר, הצרכנים מצד אחד חוסכים, אך מהצד השני מקבלים תשתיות איטיות, כשהאיזון המושלם בין שני הצדדים טרם נמצא.

למרות כל המסרים השיווקיים של חברות הסלולר, נראה כי גם מבחינת מהירות ה-5G בישראל - כלל לא בטוח שתהיה בשורה. עניין זה תלוי באיכות התשתיות, שעד כה לא היו כל כך טובות בישראל.

השימושים האמיתיים: רפואה, תעשיות ורכבים אוטונומיים

מלבד העובדה שבעלי הסמארטפונים התומכים יוכלו ליהנות ממהירויות גלישה גבוהות, מדובר בטכנולוגיה שפותחת דלת חדשה לאינספור יישומים חדשים בתעשיות שלמות כמו רפואה, מפעלים, כבישים חכמים ועוד. הדור החמישי מאפשר מהירויות גבוהות, אמינות גבוהה של הרשת ושיהוי של מילי-שניה. כך לדוגמה, ניתן לבצע ניתוחים באמצעות רובוטים שמופעלים על ידי רופאים שנמצאים בקצה השני של העולם, או אפילו ניתוחי שדה עם שידור חי רציף באיכות גבוהה ישירות לרופא שיכול לכוון את הפרמדיק בזמן אמת.

תעשיות שלמות יכולות להעצים את השירותים שלהן הודות לדור החמש: החל מערים חכמות ועד למפעלים ורובוטים. הטכנולוגיה יכולה לעשות שינוי של ממש בכל הנוגע לרכבים אוטונומיים, שיוכלו לתקשר אחד עם השני ולהעביר כמויות מידע אדירות במהירות מאוד גבוהה וללא שיהוי. הרכבים אף יוכלו לתקשר עם הרמזורים, כשבכביש כל מאית השנייה היא קריטית במיוחד.

ומה לגבי המחיר?

חבילות הסלולר לא התייקרו בצורה משמעותית, ופרטנר מציעה חבילה של 500 ג'יגה-בייט גלישה במחיר של 59 שקלים. זאת, יחד עם פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, ווייז ויוטיוב ללא הגבלה, לצד 350 דקות ליעדים ב-42 מדינות וכן 5,000 דקות והודעות סמס. חבילה נוספת כוללת אלף גי'גה-בייט גלישה במחיר של 69.9 שקלים. בפרטנר מסרו כי גם המנויים לחבילות הקיימות יוכלו ליהנות מה-5G, ללא דרישה להצטרף לאחת מהחבילות הללו.

בהוט מציעים תכנית בסיסית, זהה לשל פרטנר, במחיר של 59.90 שקלים. החבילה היקרה יותר שכוללת אלף ג'יגה-בייט גלישה, 500 הודעות ושיחות, כוללת גם 500 דקות שיחה ליעדים נבחרים בחו"ל ושירות NEXTTV בחינם. מחיר החבילה עומד על 69.90 שקלים לחודש למשך חמש שנים. בהוט לעומת זאת, הדור החמישי יעבוד רק באחת מחבילות אלו.

חברת פלאפון מאפשרת את ה-5G בכל החבילות, ללא תלות בחבילות החדשות. היא מציעה כעת חבילת של 200 ג'יגה-בייט עם גלישה חופשית באפליקציות משחקים נבחרות כמו: Fortnite, PUBG ו-Minecraft ב-49.9 שקלים לחודש. חבילה נוספת היא ה-5G MAX, בעלת נפח גלישה של 500 ג'יגה-בייט ב-59.9 שקלים לחודש, וחבילת StingTV הכוללת 200 ג'יגה-בייט גלישה, וחבילת סדרות של שירות הטלוויזיה Sting ב-69.9 שקלים בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully