וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מהירות גבוהה, בפריסה מצומצמת: רשת ה-5G החלה לפעול בישראל

עודכן לאחרונה: 29.9.2020 / 13:19

משרד התקשורת העניק רישיונות להפעלת התדר לחברות פלאפון, הוט מובייל ופרטנר, והן יחלו להציע אותו לקהל הלקוחות. הרשת תביא עמה אמינות גבוהה ואפשרות לפריצות דרך רפואיות, אך מספר מועט של מכשירים סלולריים ואנטנות דרכם ייעשה השימוש - מעלים שאלות לגבי הביצוע בפועל

בריטניה אוסרת על שימוש בוואווי, יולי 2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

רשת ה-5G תחל היום (שלישי) לפעול בישראל, לאחר שמשרד התקשורת העניק רישיונות מתאימים לחברות הסלולר. הרשת תפעל דרך החברות פלאפון, הוט מובייל ופרטנר, היחידות שעמדו בתנאי קבלת הרישיון של המשרד וזכו במכרז שפרסם. עם זאת, ברחבי הארץ פרוסות מאות אנטנות בלבד של החברות, שיאפשרו כמות מועטה של משתמשים ברשת.

"זו מהפכה שתצעיד את מדינת ישראל קדימה ותהפוך חזון למציאות, וכל זה דרך תשתיות תקשורת", בירך שר התקשורת יועז הנדל, בטקס שנערך בזום בהשתתפות מנכ"לית משרדו לירן אבישר בן-חורין, חברי ועדת המכרז ומנכ"לי החברות. "טכנולוגיית הדור החמישי מסוגלת לדברים שלמרבית מאזרחי ישראל קשה לדמיין. אבל בימים האלו אזרחי ישראל מסתכלים על משרד התקשורת וחברות התקשורת, והם דורשים את הדברים הבסיסיים ביותר שיעברו להם להעביר את התקופה הקשה: כיסוי, אינטרנט מהיר ויציב".

אנטנת 5G בבריטניה. GettyImages
אנטנת 5G בבריטניה/GettyImages

מנכ"ל קבוצת פרטנר, איציק בנבנישתי, בירך גם הוא על תחילת הפעילות במהלך הטקס. "זאת דרך מרגשת לפתוח את השנה החדשה, עם בשורה כל כך משמעותית ללקוחות פרטנר, שמהיום מצטרפים למהפכה העולמית של הדור החמישי", אמר.

הבשורה המרכזית שהדור החמישי יביא עמו היא האמינות הגבוהה מבחינת יציבות ותפעול. "מדובר באמינות של 99.9%, והיא משלבת עמה גם זמן תגובה מאוד נמוך שעומד על מילי-שנייה", הסביר טל אלימלך, מנהל תחום בכיר במנהל כלכלה במשרד התקשורת ומרכז ועדת המכרז של הדור החמישי.

"הטכנולוגיה עשויה גם להציל חיים. אחד התרחישים שמדובר עליהם רבות הוא רובוטים שיופעלו על ידי רופאים מרחוק", הוסיף. "אם קיים רופא מנתח מומחה פורץ דרך שנמצא בארצות הברית, הוא יוכל לנתח במדינות אחרות מרחוק באמצעות אותו הרובוט. בזכות הטכנולוגיה, הניתוחים יוכלו להתבצע ללא שיהוי, וכשיזיז את היד, כך גם זרוע הרובוט תזוז בזמן אמת. הטכנולוגיה גם תעזור ברפואה בשטח, כשהמידע יגיע במהירות שיא".

יועז הנדל. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ייאלץ למצוא תמריצים לחברות. הנדל/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אולם הרשת דורשת חומרה תואמת, ובישראל ישנם סמארטפונים בודדים התומכים בטכנולוגיה המתקדמת. בעוד שבעולם יש היצע מגוון, בישראל הוא עדיין מצומצם - שלושה דגמים בלבד. חברת סמסונג למשל, מציעה במדינות אחרות את שירות ה-5G ובישראל היא טרם עשתה זאת, ייתכן שבעקבות מחירו הגבוה מעט יותר של המכשיר המתקדם. גם בטלפונים הסלולריים התואמים הרשת תפעל רק אם ישנו חיבור לאחת החברות הזוכות במכרז, ובהינתן שחבילת הגלישה מאפשרת זאת.

עד כה, חברות הסלולר התקדמו במהירות לקידום הפעלת התדרים, על מנת לזכות במענקים בסך עשרות עד מאות מיליוני שקלים מטעם משרד התקשורת. כעת, כשהתמריץ הסתיים, ישנו סיכוי ממשי שקצב פריסת האנטנות ירד משמעותית.

בשעה שחברות רבות מעודדות עבודה מהבית, ה-5G יאפשר מהירויות גבוהות שדומות לסיבים האופטיים שמגיעים לבתים. בכך, יהיה ניתן למעשה לעבוד מכל מקום ולבצע שיחות וידאו באיכות 4K, ובהמשך אף 8K. אולם הדבר תלוי בניצול הרשת באופן מיטבי. גם בדור הרביעי הייתה יכולת להורדה והעלאה במהירויות גבוהות שיכלו להגיע למאות מגה-ביט, אך הוא לא נוצל במלואו, ובפועל - הצרכנים הגיעו למהירות של עשרות מגה-ביט, במקרה הטוב.

המהירויות הנמוכות נבעו מהזנחת תשתיות מתמשכת, ואישור שנתן משרד התקשורת להסכמי חברות הסלולר, כגון גולן טלקום וסלקום, לאיחוד תשתיות. סלקום קיבלה מהמדינה מיליוני שקלים על פריסת תשתיות נרחבות, ופירקה אותן לאחר מכן. בשביל להביא בשורה אמיתית לצרכנים, בעיקר אלו הגרים בפריפריה ובמקומות מרוחקים ולא מחוברים לסיב אופטי, ולהביא לפריסה רחבה, המשרד ייאלץ למצוא תכנית להנעת חברות הסלולר למצוא עניין בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully