וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שחלה בקורונה: טראמפ פונה לבית חולים לצורך השגחה

עודכן לאחרונה: 3.10.2020 / 12:25

נשיא ארה"ב, שסובל משיעול, תשישות וחום, פונה למרכז רפואי צבאי ליד וושינגטון לקבלת טיפול. בסרטון שפרסם אמר: "תודה על התמיכה, מצבי די טוב". לפי הבית הלבן. הוא מטופל בתרופה רמדסיביר ואינו נזקק לאספקת חמצן. במהלך האשפוז סמכויותיו לא יועברו לסגנו פנס

בווידאו: טראמפ פונה לבית חולים להשגחה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פונה הלילה (שבת) לבית חולים לצורך השגחה בימים הקרובים, בעקבות תסמינים שפיתח אחרי שנדבק בנגיף הקורונה. זאת התפתחות דרמטית נוספת בתוך פחות מיממה מאז שאובחן חיובי לווירוס, חודש בלבד לפני הבחירות לנשיאות. במהלך הלילה אובחנו חיוביים לנגיף עוד גורמים המקורבים לנשיא, ולא ברור כיצד יתנהל המשך הקמפיין.

גורם המעורה במצבו של טראמפ מסר כי הנשיא סובל מחום קל. "הוא סובל מתסמינים קלים ועבד לאורך כל היום", אמרה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני בהצהרה. לדבריה, ההחלטה התקבלה "מתוך זהירות, ובהמלצת רופאיו", ועל מנת שניתן יהיה להעניק לו טיפול מידי במקרה של החמרה במצבו. בבית הלבן הדגישו כי טראמפ ממשיך לקיים את סמכויותיו ולא העביר אותן לסגנו.

עוד נמסר מהבית הלבן, כי טראמפ נושם בכוחות עצמו ואינו נדרש לאספקת חמצן חיצונית. הוא מטופל בתרופה רמדסיביר, שאושרה זה מכבר על ידי מנהל התרופות האמריקני לטיפול בחולי קורונה קשים. מוקדם יותר הודיע רופא הבית הלבן כי הוא נוטל קוקטייל נוגדנים נסיוני לטיפול בנגיף. לדבריו, "הנשיא תשוש, אך מצבו רוחו מרומם".

טראמפ, בן ה-74, נמצא בסיכון גבוה בשל גילו ומשקלו. מצבו הבריאותי היה טוב לכאורה בתקופת כהונתו. עם זאת, לא ידוע שהנשיא מבצע פעילות גופנית באופן קבוע או מקפיד על תזונה בריאה. הבוקר, צייץ הנשיא כי הוא חש בטוב והודה לעוקביו על התמיכה. "נראה שהולך טוב", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "תודה לכולכם. אהבה". רעייתו, מלניה, שנדבקה אף היא בווירוס, נותרה בבידוד בבית הלבן.

דונלד טראמפ בדרכו למסוק שמפנה אותו לבית חולים צבאי לצורך השגחה, 3 באוקטובר 2020. AP
"מצבי די טוב". טראמפ עם הגעתו לבית החולים/AP

לאחר הודעת הבית הלבן כי טראמפ יפונה לבית החולים, המתין לו כשעה המסוק הנשיאותי במדשאות הבית הלבן. הפעם האחרונה שבה מצבו הבריאותי של נשיא ארצות הברית היה בסימן שאלה כל כך גדול הייתה לאחר ניסיון ההתנקשות ברונלד רייגן ב-1981.

טראמפ נראה צועד במדשאות הבית הלבן לעבר המסוק הנשיאותי, מארין 1, כשהוא עוטה מסיכה. הוא נופף והרים את אגודלו, אבל לא אמר דבר לפני שהמריא לעבר בית החולים וולטר ריד הסמוך. הוא פונה לסוויטה הנשיאותית בבית החולים, שבו משתמשים נשיאי ארצות הברית לצורך בדיקותיהם השנתיות.

זמן קצר לאחר שהגיע לבית החולים, פרסם טראמפ סרטון בחשבון הטוויטר שלו, בו עדכן על המתרחש. "אני רוצה להודות לכולם על התמיכה האדירה", אמר בסרטון. "אני חושב שמצבי די טוב, אך אנו רוצים להיות בטוחים שדברים יסתדרו. גם מצבה של הגברת הראשונה טוב. תודה רבה, אני מעריך את זה ולעולם לא אשכח את זה".

טראמפ מצייץ מבית החולים

יתר בין המשפחה הנשיאותית שעברו בדיקות קורונה, כולל בארון, בנם המשותף של דונלד ומלניה, יצאו שליליים. רעייתו של הנשיא סיפרה כי היא חווה תסמינים קלים, בדומה לבעלה. "תודה על האהבה שאתם שולחים אלינו. יש לי תסמינים קלים, אבל בסך הכול אני חשה בטוב. אני מצפה להחלמה מהירה", צייצה מלניה.

המסוק שהעביר את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבית החולים הצבאי וולטר ריד לאחר שחלה בקורונה, 3 באוקטובר 2020. AP
המסוק שמפנה את טראמפ לבית החולים, היום/AP

אריק טראמפ, אחד מילדיו של הנשיא, אמר כי אביו הוא "לוחם אמיתי". בחשבון הטוויטר שלו צייץ כי טראמפ ילחם בקורונה "באותה עוצמה ונחישות בהן הוא משתמש כדי להילחם למען ארצות הברית בכל יום ויום". הוא הוסיף כי "מעולם לא הייתי גאה יותר במישהו ובמה שהוא היה צריך לשאת. הצטרפו אליי בתפילות להחלמתו".

קמפיין בהקפאה

כ-30 יום לפני הבחירות, צוות הקמפיין של טראמפ הודיע כי כל האירועים בהשתתפותו יידחו או לחלופין יתקיימו באופן מקווןהצוות אף עדכן כי גם אירועים שתוכננו בהשתתפות בני משפחת טראמפ יידחו, וכי כל אירוע ייבחן לגופו.

בניסיון להפגין אחדות, הקמפיין של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן אף הסיר את הפרסומים השליליים נגד טראמפ בשל ההידרדרות במצבו, כך לפי גורם המעורה בפרטים. במקביל, ביידן נאם באירוע בחירות במישיגן כשהוא עוטה מסכה על פניו, ואמר כי משעות הבוקר נערכו לו שתי בדיקות קורונה.

"אני שולח תפילות להחלמתו של הנשיא ורעייתו", אמר ביידן. "זה לא עניין של פוליטיקה, זו תזכורת לכולנו שעלינו לקחת את הנגיף הזה ברצינות. הוא לא יעלם באופן אוטומטי". הוא פנה לציבור האמריקני וביקש מהם להישמע להנחיות. "היו פטריוטים, עשו את החלק שלכם".

אחרי שטראמפ שלעג לו בעימות הראשון על הקפדתו לעטות מסיכות, קיומם של שני העימותים הבאים שתוכננו עד 3 בנובמבר מוטלים בספק. העימות שתוכנן בין סגן הנשיא לסגניתו המיועדת של ביידן, קאמלה האריס, יתקיים במועדו - ב-7 באוקטובר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עולה למסוק שמפנה אותו לבית החולים הצבאי לצורך השגחה, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
טראמפ עולה למסוק שפינה אותו לבית החולים, הלילה/רויטרס

דוברת הבית הלבן מסרה כי החלה חקירה אפידימיולוגית לבדיקת שרשרת ההדבקה, לאחר שעוזרתו של טראמפ, הופ היקס, הייתה הראשונה שאובחנה כחיובית. "החקירה החלה באופן מידי וביצענו את כל ההליכים הדרושים", אמרה מקנאני, מבלי לפרט מתי נודע להיקס כי היא חיובית לנגיף. היא ציינה כי טראמפ קיבל את תוצאת הבדיקות שלו ביום חמישי בערב "ובתוך שעה המידע פורסם לאומה".

טראמפ, שאמר לפני כשבוע לאזרחי ארצות הברית שאין להם מה לחשוש מהווירוס משום "שהוא לא פוגע למעשה באף אחד", פרט למבוגרים ולבעלי בעיות רפואיות, ייאלץ להישאר בבידוד בזמן הקרוב. כעת, הכרזת צוות הקמפיין שלו על דחיית האירועים עלולה להוות מכה קשה עבורו, שכן הוא נוהג לשלהב את בסיס בוחריו בעוד הוא מפגר בסקרים.

במהלך הלילה הודיעו כמה ממקורביו הנשיא הרפובליקני ובכירים במפלגה על כך שאובחנו בנגיף. אחד מהם הוא מנהל הקמפיין ביל סטפיין, שחווה תסמינים הדומים לשפעת, לפי דיווח בפוליטיקו. גם היועצת שלו לשעבר קליאן קונאווי הודיעה כי היא חיובית לקורונה.

"אני חווה סימפטומטים קלים, בהם שיעול קל, ואני מרגישה בסדר", צייצה קונאווי בחשבון הטוויטר שלה.

המרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד, אליו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פונה להשגחה, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
טראמפ ימשיך לעבוד מבית החולים. "וולטר ריד"/רויטרס
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה לאחר העימות הראשון במירץ לנשיאות, ארצות הברית, 29 בספטמבר 2020. AP
אירועי הקמפיין יידחו. הנשיא טראמפ ורעייתו מלניה/AP

נדבקים נוספים כוללים שני סנאטורים רפובליקנים - מייק לי וטום טיליס - שהיו בטקס ההכרזה על המועמדת של טראמפ לבית המשפט העליון, השופטת איימי קוני בארט, שהתקיים בשבת שעברה. השופטת אובחנה חיובית לנגיף מוקדם יותר השנה, אך לפי דיווחים בארצות הברית היא החלימה מאז.

לא ברור כיצד יתנהל הליך המינוי של השופטת בסנאט - הסנאטורים לי וטיליס חברים בוועדת המשפט בסנאט - אף שהרפובליקנים נחושים להמשיך בו עוד לפני הבחירות בנובמבר.

כבר במהלך היממה האחרונה טראמפ ביטל ביקור מתוכנן בפלורידה, אחת המדינות שיכריעו את המרוץ, וכן שיחת טלפון עם אזרחים ותיקים במדינה. גם בחשבון הטוויטר שלו לא נרשמה פעילות מאז ההודעה, על אף שבשגרה הוא נוהג להעלות ציוצים בתדירות גבוהה, עד אשר הוא פונה לבית החולים ופרסם את הסרטון.

בדומה לביידן, גם בכירים נוספים בממשל שבאו במגע עם הנשיא ביצעו בדיקות קורונה. תוצאות הבדיקות של סגן הנשיא פנס - שבמקרה שמצבו הרפואי של טראמפ ידרדר יקבל את סמכויותיו - ורעייתו קארן חזרו שליליות, כמו גם של שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שר החוץ מייק פומפאו ושל ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, ואשתו, איוונקה.

צוות הבית הלבן מחכה להמראת הנשיא מהבית הלבן לבית החולים הצבאי וולטר ריד, 3 באוקטובר 2020. רויטרס
צוות הבית הלבן ממתין לנחיתתו של טראמפ בבית החולים הצבאי, היום/רויטרס
עצרת של קמפיין טראמפ שבוטלה בעקבות אבחונו בקורונה, פלורידה, ארצות הברית, 2 בספטמבר 2020. רויטרס
העצרת שתוכננה בפלורידה ונדחתה, היום/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי התכניות להעברת סמכויות הממשלה נותרו בעינן במקרה הצורך. על פי התיקון ה-25 לחוקה האמריקנית, פלוסי, חברת הקונגרס הדמוקרטית הבכירה ביותר, היא השנייה בתור להחלפת טראמפ, אחרי פנס. גם היא יצאה שלילית לנגיף.

"זה טרגי, זה מאוד עצוב", אמרה על אבחונו של טראמפ. "ללכת לתוך התקהלויות ללא מסיכה וכל היתר היה סוג של הזמנה בוטה להתרחשות דבר שכזה". עם זאת, אמרה כי היא מתפללת עבור החלמתם של טראמפ ומלניה. "אולי עכשיו האזרחים שרואים שנשיא ארצות הברית, עם כל ההגנה שיש לו, והגברת הראשונה, עדיין נחשפים לנגיף. זו יכולה להיות חוויה מלמדת". היא הוסיפה כי היא מקווה שזה יוביל למעבר "לגישה שפויה יותר" בהתמודדות עם הנגיף.

קים מודאג

לאורך היממה האחרונה, שלחו מנהיגים מרחבי העולם איחולים לטראמפ ולרעייתו. שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שלח לטראמפ מכתב ואיחל לו החלמה מהירה, כך לפי סוכנות הידיעות הרשמית במדינה KCNA. קים מסר כי הוא "מקווה בכנות" שטראמפ ואשתו מלניה יחלימו מהנגיף בהקדם האפשרי.

גם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, שלח איחולי החלמה מהירה לטראמפ ולמלניה. "עם אמונה באלוהים, הם יתאוששו במהרה, ועבודת ניהול המדינה ומערכת הבחירות לא יושפעו מכך", כתב בולסונארו בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully