וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ חווה תסמיני קורונה קלים, ביידן נמצא שלילי לנגיף

עודכן לאחרונה: 2.10.2020 / 21:30

כלל האירועים המערבים את הנשיא המבודד בבית הלבן יידחו או יתבצעו באופן מקוון, והוא הפסיק לפרסם בטוויטר מאז קבלת הבשורה. יריבו הדמוקרטי איחל לו החלמה מהירה. פנס, פומפאו וקושנר אובחנו כשליליים. לאחר ההודעה, בוול סטריט ובשווקים אחרים בעולם נרשמו ירידות שערים

בווידאו: דונלד טראמפ מספר כי עבר בדיקת קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הידבקותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנגיף הקורונה, חודש בלבד לפני הבחירות לנשיאות, משנה לחלוטין את תכניותיו וככל הנראה גם את הקמפיין של יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, שאיחל לו היום (שישי) החלמה מהירה. לפי ראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז, טראמפ חווה "תסמינים קלים" של המגיפה. בעקבות ההתפתחות הדרמטית, בוול סטריט ובשווקים אחרים בעולם נרשמו ירידות שערים.

כשבוע אחרי שהנשיא הרפובליקני אמר לאזרחי ארצות הברית שאין להם מה לחשוש מהווירוס משום "שהוא לא פוגע למעשה באף אחד", פרט למבוגרים ולבעלי בעיות רפואיות, הוא ייאלץ להישאר בבידוד בזמן הקרוב. משמעות הדבר היא שעצרות הבחירות, שאותן המשיך לקיים בהשתתפות אלפים מתומכיו למרות התנגדות מומחי הבריאות, יורדות מהפרק. עבור טראמפ זו מכה קשה, מאחר שבאירועים הללו הוא נוהג להלהיב את בסיס בוחריו.

אחרי שלעג לביידן במהלך העימות הראשון והסוער ביניהם על הקפדתו לעטות מסיכות, קיומם של שני העימותים הבאים שתוכננו עד 3 בנובמבר מוטלים בספק. 32 יום לבחירות, וכשהוא מפגר בסקרים אחרי סגן הנשיא לשעבר, ההקפאה המעשית של הקמפיין עשויה להיות מכה קשה עבורו.

בעקבות מצבו הוא ביטל ביקור מתוכנן להיום בפלורידה, אחת המדינות שיכריעו את המרוץ, וכן שיחת טלפון עם אזרחים ותיקים במדינה. קמפיין טראמפ הודיע כי כלל האירועים המערבים אותו או את משפחתו יידחו או יתבצעו באופן מקוון. גם בחשבון הטוויטר שלו לא נרשמה פעילות מאז ההודעה, על אף שבשגרה הוא נוהג להעלות ציוצים בתדירות גבוהה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ עולים על מטוס האייר פורס 1, 11 בספטמבר 2020. רויטרס
מכה קשה לפני נובמבר. דונלד ומלניה טראמפ/רויטרס

במסמך רשמי עליו חתום רופאו של טראמפ, שון קונלי, שפרסמה רשת ABC, נכתב כי השניים חשים בטוב נכון לעכשיו. "אני מצפה מהנשיא להמשיך למלא את חובותיו ללא הפרעה במהלך תקופת ההחלמה", נכתב. ראש הסגל בבית הלבן הודיע כי הנשיא חווה תסמינים קלים בלבד, וצפוי להמשיך בתפקידו. "האזרחים האמריקנים יכולים להיות בטוחים שיש לנו נשיא שלא רק נמצא בתפקיד אלא גם ימשיך בו, ואני מאמין שתהיה לו החלמה מהירה מאוד".

הנשיא האמריקני, בן 74, נמצא בקבוצת הסיכון הן בשל גילו והן מפני שהוא סובל מעודף משקל. לא ברור היכן טראמפ והיועצת שלו הופ היקס נדבקו, אך הנשיא אמר כי ייתכן שהוא הועבר להם דרך מישהו מהצבא או רשויות אכיפת החוק. לפי שני גורמים שהיו בקשר עם הנשיא, וצוטטו ברשת CNN, טראמפ נראה עייף אתמול עוד לפני הבדיקה, שעל תוצאותיה החיוביות הכריז בסביבות השעה 1:00, לפי שעון ארצות הברית.

בכיר בבית הלבן אמר כי טראמפ מתכנן לעבוד ממעונו בבית הלבן. הוא עשוי למסור הודעה לאומה היום, אך טרם התקבלה החלטה סופית בנושא. "הנשיא לא במצב של נבצרות", אמר גורם בכיר בבית הלבן ברויטרס. "הוא עובד ממעונו".

מלניה סיפרה כי היא חווה תסמינים קלים, בדומה לנשיא, והודתה למאחלים. "תודה על האהבה שאתם שולחים אלינו. יש לי תסמינים קלים, אבל בסך הכול אני חשה בטוב. אני מצפה להחלמה מהירה".

עוד בוואלה!

מה יקרה אם טראמפ לא יוכל לתפקד? כך ימונה פנס לנשיא זמני

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן נוחת בקליבלנד, שם ייערך העימות הראשון נגד טראמפ - 29 לספטמבר 2020. אי-פי, AP
זכה ללעג על עטיית מסיכה - ונמצא שלילי לנגיף. ביידן/AP, אי-פי

בכירים בממשל עברו בדיקות קורונה אחרי שנודע כי הנשיא והגברת הראשונה מלניה טראמפ אובחנו כחיוביים. תוצאות הבדיקות של סגן הנשיא מייק פנס - שבמקרה שמצבו הרפואי של טראמפ ידרדר יקבל את סמכויותיו, וכבר מילא את מקומו בשיחת הטלפון עם האזרחים הוותיקים - ורעייתו קארן חזרו שליליות, כמו גם של שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שר החוץ מייק פומפאו ושל ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, ואשתו, איוונקה.

ביידן, שחלק עם טראמפ את הבמה בעימות שהתקיים השבוע בקליבלנד, עבר אף הוא בדיקה והוא נמצא שלילי.

ביידן מאחל לטראמפ החלמה מהירה

דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני הודיעה כי החלה חקירה אפידמיולוגית לאיתור המגעים של טראמפ והיועצת שלו. "אפשר להגיד בבטחה שאתם תראו ותשמעו מהנשיא, שממשיך בתכניות העבודה שלו", הוסיפה. "אנחנו בוחנים כמה דרכים לעשות זאת, אבל הוא מעוניין לדבר אל האזרחים האמריקנים".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי התכניות להעברת סמכויות הממשלה נותרו בעינן. פלוסי היא השנייה בתור להחלפת טראמפ, אחרי פנס, ואחריה נמצא הנשיא הזמני של הסנאט צ'אק גרסלי הרפובליקני.

פלוסי הודיעה כי היא נבדקה, ותקבל בקרוב את התוצאות. "זה טרגי, זה מאוד עצוב", אמרה על אבחונו של טראמפ. "ללכת לתוך התקהלויות ללא מסיכה וכל היתר היה סוג של הזמנה בוטה להתרחשות דבר שכזה".

עם זאת, אמרה כי היא מתפללת עבור החלמתם של טראמפ ומלניה. "אולי עכשיו האזרחים שרואים שנשיא ארצות הברית, עם כל ההגנה שיש לו, והגברת הראשונה, עדיין נחשפים לנגיף.. זו יכולה להיות חוויה מלמדת". היא הוסיפה כי היא מקווה שזה יוביל למעבר "לגישה שפויה יותר" בהתמודדות עם הנגיף.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, 11 בספטמבר 2020. רויטרס
יחליף את טראמפ אם מצבו ידרדר. פנס/רויטרס

מאז התפרצות המחלה בארצות הברית לפני כשבעה חודשים, גורמים רבים בבית הלבן כבר אובחנו חיוביים לנגיף, בראשם, עד הלילה, היועץ לביטחון לאומי לשעבר רוברט אובריאן והדוברת של סגן הנשיא. מאז, הבית הלבן העביר בדיקות קפדניות ליועציו של הנשיא ושל סגנו, ולכל מי שבא עמם במגע, כולל לכתבים.

למרות זאת, טראמפ התייחס בביטול לחששות מפני הידבקות בווירוס, וסירב לציית לתקנות שמירת הבריאות הבסיסיים, כולל אלו שהוציא ממשלו, כמו עטיית מסיכות בציבור ושמירה על מרחק. במקום זאת, הוא המשיך ללחוץ ידיים לאנשים, והמשיך לקיים עצרות המוניות עם אלפים מתומכיו.

שאלות רבות צפויות לעלות עתה לגבי התנהלות הבית הלבן, ומדוע עבר זמן כה רב עד שטראמפ נבדק לאור האספקה הבלתי-נדלית של בדיקות קורונה מהירות שברשות הממשל. זאת בזמן שארצות הברית עדיין מתקשה לגבש תכנית לפתיחה בטוחה של הכלכלה שלה לפני שהושגה שליטה על המגיפה ופותח חיסון יעיל.

עקיצה מסין

בדומה לביידן, מדינות רבות ברחבי העולם שלחו איחולי החלמה לטראמפ ולרעייתו. ממשלת בריטניה הביעה תקווה שהנשיא האמריקני יחלים במהירות. "כולנו רוצים לשלוח את מיטב איחולינו לנשיא טראמפ, לגברת הראשונה ולמשפחת טראמפ, ולאחל להם החלמה מהירה", מסר שר השיכון הבריטי רוברט ג'נריק לרשת סקיי. "פוליטיקה בצד, כולנו רוצים לראות אותו ואת אשתו מבריאים בהקדם".

הקרמלין אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאחל לטראמפ להבריא במהירות, ומסרים דומים נשמעו מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
איחל "הבראה מהירה". פוטין/רויטרס

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר דברים ברוח דומה. "כמו מיליוני ישראלים, שרה ואני חושבים על הנשיא דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ, ומאחלים לחברינו החלמה מהירה ומלאה".

בסין, שאותה מאשים טראמפ בהתפשטות המגיפה לרחבי העולם, עקצו את הנשיא. "הוא משלם את המחיר של ההימור שלו", צייץ חו שיג'ין, העורך הראשי של העיתון הממשלתי "גלובל טיימס", על כך שטראמפ בחר להמעיט במכוון בחומרת הקורונה. לדברי עורך העיתון, המוביל קו נצי, זה עשוי "להשפיע בצורה שלילית" על הקמפיין של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully