וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה אם טראמפ לא יוכל לתפקד? כך ימונה פנס לנשיא זמני

2.10.2020 / 13:23

סעיף 25 בחוקה האמריקנית קובע הליך מסודר להעברת השלטון אם נבצר מהנשיא לתפקד, וזה עלה מחדש על הפרק אחרי שטראמפ נדבק בקורונה. רייגן ובוש הבן כבר העבירו זמנית את הסמכות לסגנם, אך יש אפשרות נוספת שמעולם לא יושמה - הסגן וחברי הקבינט קובעים כי הנשיא אינו כשיר

בווידאו: דונלד טראמפ מספר כי עבר בדיקת קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

אף שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טרם הפגין תסמינים לנגיף הקורונה, החוקה מפרטת הליך מסודר למקרה שבו הוא לא יוכל למלא את תפקידו.

כמו שני נשיאים רפובליקנים שקדמו לו, טראמפ יוכל להעביר באופן זמני את סמכויותיו לסגנו, מייק פנס, במקרה של נבצרות. תחת סעיף 3 לתיקון ה-25 לחוקת ארצות הברית, שאומץ בשנת 1967 בעקבות ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי, טראמפ יוכל להכריז בכתב כי אינו יכול למלא את למלא את מחויבויותיו.

במקרה כזה, סגן הנשיא יהפוך לנשיא בפועל, מבלי שטראמפ ייאלץ להתפטר מתפקידו. הנשיא יוכל לשוב לאחוז בסמכויותיו באמצעות הצהרה בכתב שהוא יכול לשוב ולעמוד בכך.

סעיף 4 בתיקון ה-25 מציע גם אפשרות לקחת מהנשיא את סמכויותיו, אם ממשלתו מאמינה שהוא הפך לחסר יכולת לאחוז בהן - אך מעולם לא נעשה שימוש בכלי זה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בתדרוך בבית הלבן, 13 באפריל 2020. רויטרס
עדיין לא ידוע אם פנס אובחן כחיובי גם כן. טראמפ וסגנו/רויטרס

בעבר, אירעו כמה מקרים שבהם העביר הנשיא המכהן את סמכויותיו לסגנו. ב-13 ביולי 1985, הנשיא רונלד רייגן עבר ניתוח להסרת גידול שהתגלה במהלך קולונוסקופיה. אף שלא הפעיל באופן ספציפי את סעיף 3, הוא חתם על מכתב המצהיר על מצבו. בעקבות זאת, סגן הנשיא ג'ורג' בוש שימש נשיא בפועל למשך כמעט שמונה שעות, עד שרייגן חתם על מכתב נוסף, ובו הצהיר ביכולתו לשוב ולמלא את מחויבויותיו.

מקרה נוסף אירע בתחילת המילניום. ב-29 ביוני 2002 הנשיא ג'ורג' בוש הבן השתמש במפורש בסעיף 3, והעביר את סמכויותיו לסגנו ד'יק צ'ייני לפני שעבר בעצמו ניתוח קולונוסקופיה. בעקבות זאת, צ'ייני כיהן כנשיא בפועל במשך פחות משעתיים וחצי.

בקדנציה השנייה שלו הפעיל בוש את הסעיף פעם נוספת, לצורך ניתוח קולונוסקופיה נוסף. צ'ייני שוב החליף אותו, למשך מעט יותר משעתיים.

עוד בוואלה!

כך מחליפים נשיא: הסעיף בחוקה שיכול להדיח את טראמפ

לכתבה המלאה
ג'ורג' בוש הבן ודיק צ'ייני, 16 בנובמבר 2010. AP
ויתר על סמכויותיו למשך כמה שעות. בוש הבן וצ'ייני/AP

תחת סעיף 4, סגן הנשיא ורוב של חברי הממשלה או של "גוף אחר שהקונגרס יכול להסמיך על פי חוק", יכולים לעדכן את הסנאט ובית הנבחרים שהנשיא "אינו מסוגל לאחוז בכוחו ולמלא את מחויבויותיו במסגרת תפקידו".

במקרה כזה, סגן הנשיא נוטל את תפקיד הנשיא בפועל. הנשיא יכול לשוב לתפקידו לאחר עדכון של מנהיגי שני בתי הקונגרס כי אין שום "חוסר יכולת" כלשהו, אלא אם כן הקבינט או גוף אחר טוען אחרת. על הקונגרס להתכנס בתוך 48 שעות כדי לקבל החלטה בנושא.

אם שני שלישים של המצביעים בבית הנבחרים או בסנאט מביעים תמיכה בעמדה שהנשיא אינו מסוגל למלא את מחויבויות התפקיד, סגנו יישאר כנשיא בפועל עד הבחירות הבאות לנשיאות. בכל מקרה אחר, הנשיא ישוב לתפקידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully