וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באזרבייג'ן לוואלה! NEWS: משתמשים במל"טים "מתאבדים" ישראליים נגד ארמניה

30.9.2020 / 14:31

יועץ הנשיא הודה כי הצבא האזרי משתמש במל"טים תוקפים תוצרת ישראל בקרבות בנגורנו-קרבאך. הוא שיבח את כלי הטיס והזהיר: "אם הארמנים פוחדים מהם עליהם להפסיק את הכיבוש". בימים האחרונים נחתה בבסיס עובדה רכבת אווירית של מטוסי תובלה השייכים למשרד ההגנה האזרי

בווידאו: ריאיון מיוחד עם יועצו של נשיא אזרבייג'ן/צילום: ברק רביד, עריכה: עמית שמחה

יועצו המדיני של נשיא אזרבייג'ן, חיכמת חאג'ייב, אמר היום (רביעי) בריאיון לוואלה! NEWS כי הצבא האזרי משתמש במל"טים תוקפים מתוצרת ישראל, כולל מל"טים "מתאבדים", בקרבות שהוא מנהל בימים האחרונים מול הצבא הארמני בחבל המחלוקת נגורנו-קרבאך. "אם הארמנים פוחדים מהמל"טים האלה עליהם להפסיק את הכיבוש", קרא חאג'ייב.

הריאיון נערך ברקע התחדשות הקרבות בין ארמניה לאזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך. בחילופי האש בימים האחרונים נהרגו עשרות חיילים משני הצדדים. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אתמול לדיון דחוף וקראה לצדדים להגיע להפסקת אש.

ישראל נמנעת במכוון מלהתייחס פומבית להסלמה בין אזרבייג'ן לארמניה. דובר משרד החוץ ליאור חייט סירב להגיב.

טיל משוטט הארופ. יח"ץ התעשייה האווירית, מערכת וואלה! NEWS
"אם הארמנים פוחדים, עליהם להפסיק את הכיבוש". מל"ט ישראלי מדגם "הארופ"/מערכת וואלה! NEWS, יח"ץ התעשייה האווירית

בין ישראל לאזרבייג'ן יש שיתוף פעולה ביטחוני אסטרטגי. לפי ההערכות ישראל מספקת יותר מ-60% מהנשק של הצבא האזרי. מנגד, ישראל רוכשת מאזרבייג'ן חלק גדול מאספקת הנפט שלה. בדצמבר 2016 במהלך ביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבאקו אמר נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב כי ארצו חתמה על חוזים ארוכי טווח עם ישראל לרכישת נשק בהיקף של חמישה מיליארד דולר.

"אנחנו מעריכים מאוד את שיתוף הפעולה עם ישראל - במיוחד שיתוף הפעולה הביטחוני", אמר חאג'ייב. "המטרה היא לחזק את יכולות ההגנה של אזרבייג'ן. אנחנו במצב של מגננה והטכנולוגיה הזו (הישראלית) מאפשר לאזרבייג'ן להגן על ביטחון אזרחיה".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אזרבייג'אן  24 בינואר 2018. עמוס בן גרשום,  לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
שיתוף פעולה ביטחוני. נתניהו ואלייב בבאקו, 2018/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

ארמניה מחתה כמה פעמים בפני ישראל על אספקת הנשק לאזרבייג'ן - במיוחד בכל הנוגע למכירת מל"טים "מתאבדים" מדגם "הארופ". חאג'ייב התגאה בשימוש שצבא אזרבייג'ן עושה במל"טים הישראליים בקרבות עם ארמניה. "אנחנו משתמשים במל"טים ישראליים לאיסוף מודיעין ולתקיפה. כולל מל"טי 'קמיקזה' מדגם 'הארופ'", ציין. "המל"טים מדגם 'הארופ' יעילים מאוד ומגיע שאפו למהנדסים הישראלים שתכננו אותם. אם הארמנים כל כך מפחדים מהמל"טים בהם משתמשת אזרבייג'ן עליהם להפסיק את הכיבוש של נגורנו-קרבאך".

רכבת אווירית לישראל

בשבוע האחרון המריאה לישראל "רכבת אווירית" של מטוסי תובלה שמזוהים עם משרד ההגנה של אזרבייג'ן. לפי אפליקציות גלויות למעקב אחרי מטוסים, מטוסי התובלה האזריים נחתו בשדה התעופה עובדה שבדרום הארץ והמריאו חזרה לאזרבייג'ן אחרי כמה שעות. גם תוך כדי הריאיון נחת מטוס תובלה אזרי גדול מדגם איליושין 76 בעובדה. לפי ההערכות, המטוסים מעבירים משלוחי נשק מישראל לאזרבייג'ן.

"אני לא יודע את הפרטים המדויקים (לגבי מה יש במטוסים) אבל זה לא סוד שיש בינינו שיתוף פעולה ביטחוני", אמר חאג'ייב כאשר נשאל לגבי מטוס המטען של משרד ההגנה האזרי שעשה את דרכו לישראל. "אבל אני לא חושב שהטיסה הזו קשורה בהכרח לקרבות הנוכחיים. יש לנו גם יחסי מסחר ויש הרבה מטען שעובר מצד לצד כמו פירות וירקות. אלה לא בהכרח טיסות עם ציוד צבאי".

כאשר יועצו המדיני של נשיא אזרבייג'ן נשאל שוב מדוע המטוסים נוחתים בשדה תעופה צבאי ולא אזרחי הוא השיב: "אוקיי, יכול להיות. ייתכן שיש על המטוסים האלה גם ציוד צבאי. זה חלק משיתוף פעולה ארוך טווח עם ישראל. אני לא חושב שהטיסות קשורות באופן ישיר למצב הנוכחי".

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בכיבוש הארמני ורואה בנגורנו-קרבאך כחלק מאזרבייג'ן/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

חבל נגורנו-קרבאך מהווה 20% משטחה של אזרבייג'ן, אך רוב אוכלוסייתו ארמנית. ב-1991, לאחר התפרקותה של ברית המועצות, הכריזו תושבי החבל הארמנים על עצמאות — דבר שהביא לפרוץ מלחמה שהסתיימה ב-1994 בה נהרגו עשרות אלפי אנשים משני הצדדים. הארמנים ניצחו במלחמה וכבשו את החבל כולו. למרות זאת הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בכיבוש הארמני ורואה בנגורנו-קרבאך כחלק מאזרבייג'ן. שורה של סבבי משא ומתן בתיווך של רוסיה, ארצות הברית וצרפת לא הצליחו להביא להסכם שלום ואחת לכמה שנים מתחדשים הקרבות בין ארמניה לאזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך.

במהלך הריאיון הזכיר חאג'ייב כי אחד הגיבורים הלאומיים של אזרבייג'ן הוא אלברט אגארונוב, מפקד טנק יהודי שבמהלך המלחמה עם ארמניה בנגורנו-קרבאך בתחילת שנות ה-90 השמיד 11 טנקים ארמניים. "המשפחה שלו חיה היום בישראל והוא אחד הסמלים של שיתוף הפעולה בין המדינות", אמר חאג'ייב. "אנחנו מצפים לקבל תמיכה פומבית מידידנו הישראלים, אבל אנחנו גם מבינים את המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully