וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים תוקפים את החזרי המס של טראמפ: "שאלה של ביטחון לאומי"

28.9.2020 / 22:10

יו"ר בית הנבחרים הביעה דאגה מהדיווח לפיו נשיא ארה"ב לא שילם מס הכנסה ב-10 השנים האחרונות, וכי יש לו חובות בסך מאות מיליוני דולרים. לדבריה, לציבור מגיע לדעת למי הוא חייב סכומים כה גבוהים. בתוך כך, עימות הבחירות הראשון בין ביידן לטראמפ ייערך הלילה באוהיו

בווידאו: טראמפ לא שילם מס הכנסה ב-10 מ-15 השנים האחרונות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, יצאה אתמול (שני) נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, בעקבות הדיווח שחשף כי טראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי בעשר מתוך 15 השנים האחרונות, וכי יש לו חובות והלוואות בסך של מאות מיליוני דולרים. "בעיניי זו שאלה של ביטחון לאומי", אמרה פלוסי בריאיון לרשת MSNBC.

לדבריה של פלוסי, לציבור מגיע לדעת למי טראמפ חייב סכומי כסף כה גבוהים. היא אף הוסיפה כי מדובר בנושא מדאיג במיוחד, משום שייתכן והחובות הם למדינות שונות, שיכולות לנצל זאת ולהשפיע על הנשיא האמריקני.

הדיווח על החזרי המס של טראמפ פורסם הלילה בניו יורק טיימס. לפי העיתון, טראמפ שילם מסים בסך 750 דולר בלבד בשנה בה נבחר לנשיאות, 2016, וכן בזו שאחריה. הדוח מצייר תמונה לפיה חלק מעסקיו של איל הנדל"ן ספגו הפסדים של מיליונים, בעוד בקמפיין הבחירות טראמפ התהדר בשגשוג חברותיו.

יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית, ננסי פלוסי, במסיבת עיתונאים בוושינגטון. 24 בספטמבר 2020. AP
הביעה דאגה מחובותיו של טראמפ. פלוסי/AP

הניו יורק טיימס חשף כי טראמפ, שהרוויח 427.4 מיליון דולר ב-2018 מתכנית הריאליטי שלו "המתמחה", עשה שימוש בכסף כדי לממן עסקים אחרים שבבעלותו, בעיקר מגרשי גולף. בנוסף, הוא השקיע יותר כסף מזומן בחברותיו מאשר הכניס.

מהתחקיר עלה כי טראמפ הצליח לצמצם את התשלומים הנדרשים בכך שדיווח על הפסדים כבדים בעסקיו. העיתון העלה כי טראמפ הצהיר על הפסדים של 47.4 מיליון דולר ב-2018, אולם הצהיר על הכנסות של לפחות 434.9 מיליון בסיכום אותה שנה.

עוד בוואלה!

דיווח: טראמפ לא שילם מס הכנסה ב-10 מ-15 השנים האחרונות

לכתבה המלאה

בעיתון הדגישו כי המסמכים מראים רק את הדברים שטראמפ סיפר לממשל אודות עסקיו, והם אינם מסגירים את עושרו האמיתי. הם העלו בנוסף כי הנשיא נמצא כעת בעיצומה של ביקורת מצד רשות המסים האמריקנית, IRS, שנמשכת בעשור האחרון, זאת בעקבות החזר מס של 72.9 מיליון דולר שקיבל לאחר שהצהיר על הפסדים גדולים. אם רשות המסים תפסוק כי נפל פגם במעשיו, ייתכן שהוא ייאלץ לשלם יותר ממאה מיליון דולר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 27 בספטמבר 2020. AP
"פייק ניוז מוחלט". טראמפ/AP

במסיבת עיתונאים בבית הלבן, טראמפ כינה את הדוח "פייק ניוז". הוא טען כי שילם מסים, הרבה מהם ברמת המדינה (בשונה מהרמה הפדרלית והמקומית). עורך דין העובד עבור ארגון טראמפ, אלן גארטן, טען כי "רוב, אם לא כל, העובדות - אינן מדויקות". לדבריו, הנשיא "שילם עשרות מיליוני דולרים של מסים לממשלה, מיליונים מהם מאז שהכריז על מועמדותו לנשיאות ב-2015".

בהמשך צייץ הנשיא כי שילם מסים בסך "מיליוני דולרים רבים", אך הוסיף כי היה זכאי לפחת וזיכויי מס. "אני בתת-מינוף קיצוני - יש לי מעט מאוד חובות בהשוואה לשווי הנכסים", כתב.

ג'ארד ברנשטיין, מבכירי היועצים הכלכליים של ביידן, אמר כי הדוח מדגיש את הצורך לפשט את אופן חישוב המס ולגרום לאנשים דוגמת טראמפ לשלם כהוגן את חלקם.

"הרוב המכריע מאיתנו משלם מיסים וממשיך בחיים. אבל ככל שאתה עשיר יותר, ככל שאתה מעסיק יותר עורכי דין, כך אתה יכול להפוך את אחזקותיך למורכבות יותר - כל זה יכול, כפי שמראה הקטע, להפחית את חובת המס שלך לאפס", כתב בעמוד הטוויטר שלו.

"שילמתי מיליוני דולרים רבים"; הציוץ של טראמפ

כמה שעות לאחר הדיווח, פרסם מטה הבחירות של ביידן סרטון המפרט את המס על הכנסה שמשלמים לרוב מורה בבית ספר יסודי, כבאי, מנהל בנייה ואחות מוסמכת - בשווי אלפי דולרים, שמועמדים בסרטון מול הדיווח של טראמפ מ-2017 על תשלום בסך 750 דולרים בלבד. הקמפיין של ביידן החל גם במכירת מדבקות שעליהן נכתב "שילמתי יותר מיסים מדונלד טראמפ".

העימות הראשון בין טראמפ לביידן ייערך הלילה

דיווח זה מגיע ברקע עימות הבחירות הטלוויזיוני הראשון בין ביידן וטראמפ, אליו צפויים שני המועמדים להתייצב היום. הוא ייערך הלילה (בין שלישי לרביעי) - חמישה שבועות בדיוק לפני הבחירות - בקליבלנד, אוהיו, וצפוי לארוך כ-90 דקות. לעת עתה, הסקרים מראים כי ביידן מוביל במירוץ, ברמה הלאומית וכן במספר מדינות "מתנדנדות" מרכזיות.

במסיבת העיתונאים אמש בבית הלבן, התייחס נשיא ארצות הברית לאירוע הקרב. "אני מצפה מאוד לעימות", אמר.

העימות צפוי להתמקד בחלקו של טראמפ בהתמודדות עם מגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של יותר מ-200 אלף אמריקנים, וכן בדחיפה של הנשיא למלא במהרה את מקומה בבית המשפט העליון של השופטת רות ביידר גינסבורג, שמתה לפני פחות משבועיים.

זוהי אינה הפעם שתשלום המס של טראמפ הופך לנושא בחירות. ב-2016 הוא שבר מסורת בת עשרות שנים של מועמדים לנשיאות, שנהגו לפרסם את פירוט החזרי המס שלהם במהלך המרוץ לבית הלבן - מה שעשוי לשמש את ביידן בעימות.

ג'ו ביידן, דונלד טראמפ. רויטרס
עימות טלוויזיוני ראשון ביניהם. ביידן וטראמפ/רויטרס

ביידן ינסה להפנות את מוקד תשומת הלב לטראמפ, שהתמודד בבחירות הקודמות בהצלחה, תוך שהוא משתמש תכופות בסוגיות כלכליות, ונחשב בעיני כמה משקיפים כבעל יתרון בקרב המצביעים בסוגיית ניהול הכלכלה.

בימים האחרונים, מנסה ביידן לאפיין את המירוץ לבית הלבן כהתנגשות בין סקרנטון, עיר הפועלים בפנסילבניה, בה התגורר בילדותו, לבין מגדל טראמפ, מושבו של תאגיד טראמפ, הממוקם סמוך לשדרת טוני במנהטן.

טראמפ נוהג לצייר את הישגיו הכלכליים במונחים זוהרים, ואמר בעבר כי המדיניות שלו הביאה להתגברות הצמיחה הכלכלית, וכן להפחתת שיעור האבטלה בארצות הברית לשפל של 50 שנה עד פרוץ מגיפת הקורונה.

המסר הזה נדחה כעת בשל המיתון שנגרם בעקבות התפרצות הקורונה, שהביא לאובדן עבודה של מיליוני אמריקנים. הדמוקרטים טוענים שתגובתו של טראמפ למגיפה הייתה שגוייה, וכי הוא ואימץ מדיניות שמתעדפת תאגידים ועשירים.

מגדל טראמפ, ניו יורק. AP
מגדל טראמפ, ניו יורק/AP

ביידן מציע להגדיל את מס ההכנסה של חברות ולהעלות מיסים על מי שהכנסתו גבוהה מ-400 אלף דולרים, אם ייבחר.

לעומתו, טראמפ, שחתם בסוף 2017 על הפחתות מס בשווי 1.5 טריליון דולרים, מאשים את יריבו בדחיפת סדר יום שמאל קיצוני שיהרוס את הכלכלה.

טראמפ אומר מאז 2016 כי סירובו לפרסם את החזרי המס שלו נובע מכך שהוא נמצא תחת ביקורת של שירות הכנסות הפנים, אך מהסוכנות נמסר כי אין שום מניעה עבור טראמפ לפרסם את דוחות המס שלו גם בעת ביקורת.

יושב ראש ועדת הכספים של הסנאט, הסנטור הרפובליקני צ'אק גראסלי מאיווה, אמר לעיתונאים בגבעת הקפיטול כי הדבר מראה שביקורות המס בארצות הברית אורכות זמן רב מדי. "אני רוצה לחכות עד שמס הכנסה יסיים, אז אני אדע כמה הוא (טראמפ) חייב", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully