וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני שאושרו, סין מאיצה את השימוש בחיסונים לקורונה

27.9.2020 / 22:09

מאות אלפי בני אדם במדינה קיבלו חיסון לנגיף תחת האישור לשימוש חירום, לפני סיומו של השלב השלישי לבדיקת הבטיחות והיעילות. הרשויות מבטיחות כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות, אך מומחים מטילים ספק, וטוענים כי אין לסין "זכות מדעית" לכך

בווידאו: נשיא סין מחלק מדליות לגיבורי הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

לאחר הזריקה הראשונה לא הייתה אף תגובה, אך קאן צ'אי הרגיש מסוחרר בעקבות המנה השנייה של החיסון לנגיף הקורונה שאושר לשימוש חירום בסין. "כשנהגתי בכביש, פתאום הרגשתי קצת סחרחורת, כאילו אני שיכור", כתב הסופר וכותב הטורים הפופולארי בתחילת החודש ברשת החברתית. "אז מצאתי מקום לעצור את הרכב, נחתי קצת ואז הרגשתי טוב יותר".

זהו תיאור נדיר של מאות אלפי בני אדם שקיבלו חיסון לקורונה בסין, לפני שהתקבל אישור רגולטורי סופי לשימוש כללי. המהלך יוצא דופן ומעלה שאלות אתיות ובטיחותיות, כשחברות וממשלות ברחבי העולם נמצאות במירוץ לפיתוח חיסון שיעצור את התפשטות הנגיף.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
מאות אלפים קיבלו את החיסון. מעבדת חברת Sinovac בבייג'ינג, החודש/AP

חברות סיניות משכו תשומת לב בשל מתן החיסון לצמרת הבכירים והחוקרים המובילים, לפני שבכלל החלו ניסויים בבני אדם לבדיקת בטיחותם ויעילותם. בחודשים האחרונים הם הזריקו מספר גבוה של חיסונים בעקבות השימוש בחירום שאושר בחודש יוני, ונראה כי מספר זה רק יעלה.

גורם בריאות במדינה אמר כי סין, שייצבה במידה רבה את התפשטות המגיפה, צריכה לנקוט בצעדים כדי למנוע גל נוסף. עם זאת, ישנם מומחים המטילים ספק בצורך בשימוש חירום כזה, כשהנגיף אינו מתפשט עוד במדינה שבה התגלה לראשונה.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
"ניתן להבטיח את בטיחות החיסונים, אך טרם נקבעה מידת יעילותם". מעבדת Sinovac/AP

עדיין לא ידועה הכמות המדויקת של חיסונים שניתנו עד כה בסין, אך מנתוני החברות שמייצרות אותם ניתן לקבל הערכה לגביהם. Sinopharm, חברת הבת של CNBG, שבבעלות המדינה, חיסנה בסך הכול כמעט 400 אלף בני אדם. גורם בכיר ב-CNBG אמר לאחרונה כי החברה חיסנה כ-350 אלף בני אדם מחוץ לניסויים הקליניים שלה, שבמהלכם חוסנו 40 אלף איש.

חברה אחרת בשם Sinovac Biotech חיסנה 90% מעובדיה ובני משפחותיהם - כ-3,000 בני אדם - רובם תחת אישור השימוש בחירום, כך לפי המנכ"ל יין וויידונג. היא אף סיפקה עשרות אלפי מנות חיסון לרשויות בייג'ינג.

במקביל, צבא סין אישר לעשות שימוש בחיסון שפיתח עם חברת CanSino Biologics. זאת, לאנשי הצבא בלבד.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
חיסנה כ-3,000 עובדים ובני משפחותיהם. חברת Sinovac בבייג'ינג, החודש/AP

"הראשונים שקיבלו עדיפות לחיסון לאחר האישור לשימוש בחירום הם החוקרים והיצרנים", אמר יין. "זאת משום שאם אנשים אלו יידבקו בנגיף - לא תהיה דרך לייצר את החיסון".

כעת, חברות סיניות גדולות, ובהן ענקית התקשורת Huawei ורשת הטלוויזיה Phoenix TV, הודיעו כי הן עובדות עם Sinopharm על מנת לקבל את החיסון לעובדיהן.

בנוסף לכך, אנשים שטוענים כי הם עובדים שנמצאים בחזית בהתמודדות עם המגיפה, כתבו ברשתות החברתיות שמקומות העבודה שלהם הציעו להם חיסונים בעלות של כ-150 דולרים. הם סירבו להגיב על טענות אלו, ואמרו שיצטרכו לקבל אישור לכך מהארגונים שלהם.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
"הראשונים שקיבלו עדיפות לחיסון הם החוקרים והיצרנים". מעבדת Sinovac, החודש/AP

התרופות הניסיוניות אושרו לשימוש במדינה כשהן עדיין בשלב השלישי והאחרון של ניסויים בבני אדם. לחברות בסין יש ארבעה חיסונים בשלב השלישי: שניים של חברת Sinopharm, אחד ל-Sinovac ואחד נוסף ל-CanSino.

ממשלת סין התייחסה לעקרונות השימוש בחירום של ארגון הבריאות העולמי, על מנת ליצור עקרונות דומים משלהם באמצעות הליך קפדני, כך אמר גורם בנציבות הבריאות במדינה.

לדבריו, לא נרשמו תופעות לוואי חמורות בניסויים הקליניים. "הבהרנו לחלוטין שהחיסון לקורונה שאנו מכניסים לשימוש חירום - הוא בטוח", אמר הגורם. "ניתן להבטיח את בטיחות החיסונים, אך טרם נקבעה מידת יעילותם".

הגורם הוסיף כי על פי האישור לשימוש חירום, אנשים בסיכון גבוהה כמו עובדי רפואה או אלו שעובדים מחוץ למדינה, הם שמקבלים עדיפות לחיסון. עם זאת, הוא סירב לספק מספרים מדויקים. "במקרה של סין, הלחץ למנוע זיהומים מיובאים והתפרצות מקומית עדיין עצום", אמר, והוסיף כי מתבצע מעקב אחר ההשפעות הבריאותיות השליליות של כל מי שמתחסן.

החיסון לנגיף הקורונה שפיתחה חברת SinoVac בתצוגה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. רויטרס
"החיסון לקורונה שאנו מכניסים לשימוש הוא בטוח"/רויטרס

עם זאת, דייגו סילבה, מרצה לביו-אתיקה באוניברסיטת סידני, אמר שלמתן חיסונים למאות אלפים מחוץ לניסויים הקליניים בסין אין "זכות מדעית". זאת, משום שיש כיום מעט מאוד מקרי הדבקה מקומיים במדינה, וכלל הנכנסים למדינה מועברים לבידוד.

"בארצות הברית, שבה המגיפה עדיין משתוללת, זה מעט שונה, אבל במדינה כמו סין - זה לא נראה לי הגיוני", אמר סילבה.

קאן צ'אי כתב במאמר שפורסם החודש כי למרות ההיסוס הראשוני, הוא החליט להירשם לקבל חיסון לאחר ששמע שחברה ממשלתית מחפשת מתנדבים. הוא לא אמר כי הוא ביצע את התהליך תחת אישור שימוש החירום, אך העיתוי מרמז שכן. את המנה הראשונה של החיסון קיבל בסוף חודש יולי.

"אני מוכן להיות עכבר לבן קטן, והסיבה היא שיש לי אמון בטכנולוגיית החיסונים של מדינתו", אמר. שמו האמיתי הוא לי יונג, אך 1.65 מיליון העוקבים שלו ב-Weibo, רשת חברתית הדומה לטוויטר, מכירים אותו טוב יותר בשם העט שלו.

מעבדה של חברת SinoVac בה מפתחים חיסון לנגיף הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
טרם נקבעה מידת יעילותם. מעבדה לפיתוח חיסון לקורונה בסין/AP

בעוד ששימוש החירום עשוי להיות הדרך הנכונה, חברות סיניות אינן שקופות בנושאים כמו הסכמה מודעת, אמרה פרופ' ג'וי שאנג, החוקרת את האתיקה של המדע המתפתח באוניברסיטת קנט בבריטניה.

שאנג הוסיפה כי היא לא מצליחה למצוא אף מידע רלוונטי באתר של חברת Sinopharm. לדבריה, מלבד דיווחים שפורסמו בכתבי עת רפואיים בינלאומיים, אין הרבה מידע שפורסם לציבור הרחב.

אנשים עוטים מסיכות להתמגנות מפני הקורונה בבייג'ינג, סין. 24 בספטמבר 2020. AP
החברות סיניות אינן שקופות בנושאים כמו הסכמה מודעת. אנשים עוטים מסיכות בבייג'ינג/AP

לסין עבר בעייתי עם חיסונים, עם שערוריות שונות בנושא בשני העשורים האחרונים. המקרה האחרון היה בשנת 2018, כשחברת Changsheng Biotechnology נחקרה בגין זיוף רשומות וביצוע חיסונים לא יעלים נגד כלבת בילדים.

בשנת 2017 אף נמצא כי מכון ווהאן למוצרים ביולוגיים, חברת בת של CNBG, ייצרה חיסונים פגומים לדיפתריה, שגם הם לא הראו יעילות.

הזעם הציבורי על מקרים אלו גרם לשינוי בחוק הענישה בכל הנוגע לחיסונים בשנת 2019. המדינה החמירה את הפיקוח על תהליך פיתוח החיסונים, והחמירה את העונשים על זיוף נתונים.

אך נראה כי חששות אלה הם נחלת העבר. ג'ואישן וו, המומחית הראשי לבטיחות ביולוגית במרכז לבקרת מחלות בסין, אמר כי חיסון לקורונה יכול להיות מוכן להפצה במדינה כבר בנובמבר. לדבריה, היא קיבלה חיסון ניסיוני עוד בחודש אפריל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully