וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלק מחברי יהדות התורה נעדרו: הכנסת אישרה את הגבלות הסגר בקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 25.9.2020 / 8:23

המליאה הצביעה על השינויים בחוק הקורונה הגדול, שנדרשים כדי להטיל מגבלות חדשות. לפי ההצעה, הממשלה תוכל להכריז על "מצב חירום מיוחד" לשבוע, ללא חוות דעת מקצועית. ח"כ אמסלם, שהציג את השינויים: "המפגינים רוצים כאוס". חברי כחול לבן הצביעו נגד

בווידאו: השר דוד אמסלם בנאום במליאת הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה אמש (חמישי) בקריאה ראשונה את השינויים לחוק הקורונה הגדול, לאחר שהממשלה החליטה להטיל סגר כללי והגבלות על ההפגנות במרחב הציבורי. 36 חברי כנסת הצביעו בעד התיקונים, ו-32 התנגדו. ההצעה כוללת בעיקר הגבלות על הפגנות במרחב הציבורי במצב שבו יוטל סגר כללי. הדיונים במליאה נמשכו מאז הצהריים, ובין חברי הקואליציה שהתנגדו היו חברי כחול לבן ויהדות התורה, שהודיעו עוד קודם לכן כי יצביעו נגד או ייעדרו בהצבעה. החוק נידון בוועדת החוקה וצפוי לעלות בבוקר להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית. הוועדה יצאה להפסקה ותתכנס בשעה 08:30.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) פעל לתקן את נוסח החוק, כך שלא יהיה ניתן לבטל לגמרי תפילות או הפגנות. בנוסח שאושר בקריאה ראשונה נכלל סעיף ממנו ניתן היה להסיק כי קיימת אפשרות לבטל לחלוטין תפילה או הפגנה כדי להתמודד עם התחלואה וח"כ אשר ביקש לשנות זאת. בהצבעה בקריאה הראשונה, חלק מחברי יהדות התורה נעדרו או הצביעו נגד בשל סעיף זה.

אכיפת הגבלות התנועה ברחבי הארץ במסגרת מבצע "אחריות מנצחת" של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
הטלת הסגר הכללי מובאת לדיון הכנסת. סגר בתל אביב/דוברות משטרת ישראל

מגבלות הסגר הכללי:

  • מהיום ב-14:00 עד 11 באוקטובר:
  • מגבלת יציאה של עד קילומטר ממקום המגורים
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • איסור שהייה בחופי הים, למעט לצורך פעילות ספורט (כולל שחייה)
  • השבתת כלל מקומות העבודה, כולל שווקים, למעט עסקים חיוניים
  • מגבלת התקהלות של עד 20 איש בשטח פתוח ו-10 במבנה סגור
  • הפגנות ותפילות עד 20 משתתפים בשטח פתוח, במרחק ק"מ מהבתים
  • הגבלת מספר הנוסעים ברכב עד 3 בני אדם, לא כולל אנשים שגרים יחד
  • התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת
  • סגירת כלל ענפי הספורט למעט משחקים בינלאומיים

בפתח הדיון אמר ח"כ אמסלם, שעלה כדי להציג את הצעת החוק מטעם הקואליציה, כי "אני רואה ליד הכנסת קבוצת אנרכיסטים, סוגרים את הכיכר מאות אנשים. לדעתי ח"כ יאיר גולן היה איתם". ח"כ תמר זנדברג התפרצה לדבריו, ואמרה כי "בזה אתם מתעסקים? כל היום הפגנות? אין מובטלים? אין חולים?".

בתגובה האשים אותה ח"כ אמסלם כי היא "אישה אלימה". אמסלם תיאר כיצד מפגינים שהפגינו מחוץ לכנסת, קראו לו קריאות גנאי כמו "שמן, מניאק, מכוער", ולטענתו "כל העיתונאים היו שם" אך לא מסקרים זאת. "איפה כל החילול השם שיש פה? איך אתה משווה בין הפגנה לתפילה? מר מנדלבליט, איך? יש שם (בבלפור) אלפים שכל יום עושים שם 'חינגות'. אתם לא רואים שהנגיף הזה מתפשט? להפגין? זה הדבר הכי חשוב באנושות?".

שר הדיגיטל והסייבר, ח"כ דודי אמסלם במהלך נאומו בכנסת 24 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
השר אמסלם מציג את התיקונים להצעת החוק, מליאת הכנסת/אתר רשמי, -

ח"כים מהאופוזיציה קראו לעברו קריאות, ואמסלם המשיך בדבריו. "אני רואה את אחוז הנדבקים, כמעט 40 מתים ביום - אני נחרד, אבל אצלכם הכל פוליטיקה", אמר. "המשימה שלהם היא שהציבור ירגיש שיש בלגן במדינה, הם רוצים לייצר כאוס. שהציבור בבית ירגיש שהמדינה יצאה משליטה". הוא האשים כי "מנדלבליט הביא אותנו לאסון", והוסיף כי "לא האמנתי שיש אדם שיכול לעשות כזה נזק למדינה אבל תראו לאן הגענו - 7,000 נדבקים ביום, 13% מהבדיקות חיוביות. העיקר ההפגנות".

אם הצעת החוק תאושר סופית, יוכרז אוטומטית על "מצב חירום מיוחד" למשך שבעה ימים ללא חוות דעת רפואית מקצועית שניתנה לכך.

מוקדם יותר אישרה ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג, פטור מחובת הנחה להצעת החוק שבו יידרשו שינויים כדי לאפשר הטלת מגבלות על ההפגנות. הוועדה גם אישרה את קידום ההצעה בהליך מזורז לאישור המליאה בקריאה ראשונה. אחד הסעיפים בחוק קובע כי "לא תכריז הממשלה על מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה, אלא לאחר שהובאו לפניה עמדת שר הבריאות וחוות דעת מקצועית מטעם משרד הבריאות המבססת את קיומו של המצב הבריאותי החמור".

מחאה נגד השחיתות והכוונה להטיל סגר בגלל התפשטות הקורונה, מעון ראש הממשלה נתניהו, בלפור, ירושלים, 12 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
ניתן יהיה להפגין בקבוצות של עד 20 איש. המחאה נגד נתניהו בירושלים/ראובן קסטרו

מה מותר לעשות מעבר למגבלת הקילומטר:

  • יציאת חיילים ועובדים חיוניים למקומות העבודה
  • הצטיידות בתרופות ובמזון
  • סיוע לאדם במצוקה או טיפול חיוני בבעלי חיים
  • טיפול רפואי (כולל רפואה משלימה) או פסיכולוגי
  • יציאה למסגרות רווחה ולטיפול סוציאלי
  • יציאה לכנסת, לבית משפט או לתרומת דם
  • פעילות ספורט ליחידים
  • השתתפות בהלוויה או ברית וטבילת נשים במקווה
  • העברת ילד למשמורת של הורה אחר
  • נסיעה למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת
  • ביקור קרובים של בעלי מוגבלות במסגרות רווחה
  • יציאת בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
  • מעבר דירה

במהלך הדיון בוועדת הכנסת אמרה יעל כהן, סגנית ליועמ"שית במשרד ראש הממשלה כי "הצעת החוק היא תיקון לחוק שאושר בסוף חודש יולי, ומקנה מגוון רחב של סמכויות כדי להתמודד עם הנגיף והשפעותיו". היא הסבירה כי "התיקון שהממשלה מבקשת כעת, זה אישור בהליך קצר מאד על רקע העלייה בתחלואה שכולנו עדים לה. ההצעה נועדה להוסיף כלים נוספים שלא קיימים כיום בחוק".

בין היתר, כהן ציינה את האפשרות שבמסגרתה יהיה ניתן להכריז על מצב חירום מיוחד במצב של סגר כללי, בין היתר כך שהממשלה תוכל להגביל הפגנות, התקהלויות ועוד.

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) דרש להציג בפני חברי הכנסת את חוות הדעת המצדיקה את ההגבלות החדשות במצב של סגר כללי, אך סגנית היועמ"ש במשרד ראש הממשלה אמרה כי אין בידה את חוות הדעת הזו, וכי היא תעביר את הבקשה "הלאה", כלשונה. ח"כ סגלוביץ' התריע כי לפי נוסח החוק המוצע, אם החוק יאושר בשלוש קריאות הממשלה למעשה תוכל להכריז אוטומטית על מצב חירום מיוחד בלי חוות דעת רפואית.

מחסום משטרה האוכף את הסגר בתל אביב, 21 בספטמבר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
מחסום משטרה לאכיפת הסגר בתל אביב, השבוע/פלאש 90, אבשלום ששוני

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) תקף את הכוונה לאשר את הצעת החוק, ותהה בדיון האם "כמה אלפי מפגינים, זו הסיבה?". ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיב לו: "כן, יושבים בבית אנשים ורואים את המפגינים, והם אומרים 'למה הם כן ואנחנו לא?' זו הבעיה". טופורובסקי השיב כי "אסור להפסיק את ההפגנות, וזה מה שנתניהו עושה כעת. אם היו מתמודדים נכון עם נגיף הקורונה, לא היו מפגינים ככה. מביאים חוק שכל מטרתו לוודא שלא יהיו אנשים שיפגינו במדינת ישראל".

ח"כ שלמה קרעי הוסיף במהלך הדיון כי "בחודשים האחרונים היינו עדים לטירוף מוחלט, חשבתי שיבואו כעת אנשים שארגנו את ההפגנות ויגידו חטאנו, פשענו וסליחה שהבאנו את המדינה למצב כזה". לדבריו, "אתה שומע ברחוב אנשים אומרים 'בבלפור מותר אבל בבית הכנסת אסור?'".

"האחריות של הממשלה והליכוד, שכבר לפני שלושה חודשים היו צריכים להעיף את מנדלבליט ואת כל שרי כחול לבן, ולהגיד או שיש קו אחד או שתתפטרו", המשיך ח"כ קרעי. "מנדלבליט וניסנקורן ניסו לסרס את הסמכות, וסוף סוף ראש הממשלה אמר 'תתנו לי סמכות או תעופו לכל הרוחות'".

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
בתי הכנסת יישארו פתוחים ביום כיפור. תפילה במאה שערים בי-ם/פלאש 90, יונתן זינדל

המתווה לתפילות ביום כיפור:

  • ניתן להתפלל בטווח של קילומטר בלבד ממקום המגורים
  • התפילה בשטח פתוח תתקיים בקפסולות של עד 20 איש
  • חובת הפרדה של כיסא בין אנשים שלא גרים ביחד
  • חובת שמירת מרחק בין קבוצות מתפללים
  • תפילה במבנה תותר בקבוצות של עד 25 איש באזור אדום ו-10 באזור כתום
  • מגבלות תפילה במבנה בימים הנוראים:
  • באזור אדום: 30 איש עבור 2 הכניסות הראשונות ו-20 עבור כל כניסה נוספת
  • באזור כתום: 50 איש עבור כל כניסה, תחת מגבלת מקום של אדם עבור כל 4 מ"ר

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "ידעו בעלי העסקים, שהוטלה עליהם כליה כלכלית רק בגלל ההיסטריה של ראש הממשלה ובני משפחתו אל מול ההפגנות בבלפור. ידעו מעט התומכים שנשארו לגנץ ואשכנזי, ששני רמטכ"לים פחדנים מכרו אותם, ואפילו לא בנזיד עדשים".

הוא הוסיף כי "ידעו אחי המפגינים, שלא ניתן לשפן מבלפור לרסק את הדמוקרטיה. דקה אחרי שמחת תודה, אהיה בשורה הראשונה יחד איתכם כדי להחזיר את המחאה ולהעיף את המחדלטור הכושל והמושחת".

גם ח"כ יאיר גולן (מרצ) הצטרף היום לביקורות נגד ראש הממשלה. "המחאה לא תיעלם, המחאה תפרוץ ותאגף אותך נתניהו", אמר.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) אמר כי ההחלטה להטיל סגר כללי היא חסרת אחריות. "נודף ממנה ריח של שיקולים פוליטיים ציניים", מסר. "סגירת המשק הרמטית בניגוד להמלצות גורמי המקצוע תרסק את הכלכלה הישראלית, ותיצור כאוס שלא ידענו כמותו. העסקים נכנסים לסגר הזה מוכים וחבולים, אין תקציב מדינה, הגירעון עצום ממדים והכלכלה הישראלית נמצאת באי ספיקה ועוד לא מאוחר לשנות את האיוולת הזו".

ליצמן: "הסגר תוכנן מראש"

ח"כ יעקב ליצמן, שהצביע נגד החוק, חזר על טענתו כי הסגר תוכנן מראש לתקופת החגים, הרבה לפני העלייה בשיעורי התחלואה. "כידוע לכם אני התפטרתי מהממשלה כאות מחאה, כי לדעתי עבדו עלינו כל הזמן הפרויקטור, כאשר דרשתי סגר כשהיו 2000 נדבקים, ואמרתי לו שהוא זומם לסגור את בתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור. אף אחד לא האמין לי בזמנו" אמר.

לדבריו, "מישהו צריך לתת את הדעת מה קרה מאז שהיו 2000 נדבקים ליום, עד שהגענו ל-7000. את הסגר היינו צריכים לעשות מזמן". ליצמן הוסיף כי "מישהו נתן את הדעת כמה אנשים לא יכלו לבית כנסת ביום כיפור? לכמה אנשים זה יגרום לא לצום? בגלל כל אלה אני אצביע נגד ההצעה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully