וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר לבן שהיה מעורב בירי בבריאונה טיילור בקנטאקי יואשם - אך לא במותה

עודכן לאחרונה: 24.9.2020 / 14:59

חצי שנה אחרי ש-3 שוטרים לבנים התפרצו לדירה בלואיוויל כחלק מחקירת רשת סמים, רק אחד מהם יעמוד לדין על סיכון חיי אדם - ורק בשל פגיעת כדורים בדירה סמוכה. הירי, שהיה בתגובה לירי של בן זוגה, נקבע כמוצדק. המשפחה: "שערורייה". שני שוטרים נפצעו מירי בהפגנות בעיר

בווידאו: 2 שוטרים נורו במהלך הפגנה על משפט השוטר שירה בצעירה שחורה/צילום: רויטרס

חבר מושבעים בעיר לואיוויל, קנטאקי, החליט היום (רביעי) להעמיד לדין אחד משלושה שוטרים לבנים שהיו מעורבים בתקרית שבה נהרגה בריאונה טיילור, פרמדיקת שחורה, בביתה בעיר. טיילור, בת 26, נורתה בחודש מרץ לנגד עיני בן זוגה, אחרי שהשוטרים פרצו לדירה עם צו "ללא התראה". עם זאת, השוטר ברט הנקיסון יועמד לדין רק על סיכון חיי אדם בעקבות ירי שפגע בדירה השכנה, ולא על ההרג עצמו. אחרי ההודעה על החלטת חבר המושבעים, פרצו מחאות בלואיוויל ובכמה ערים אחרות. שני שוטרים בלואיוויל נפצעו מירי.

בנג'מין קראמפ, עורך דין בולט לזכויות אזרח המייצג את משפחת טיילור, גינה את החלטת חבר המושבעים ואמר כי זאת "שערורייה" שאף אחד מהשוטרים לא הועמד לדין פלילי בעקבות מותה. העיר הסכימה בחודש שעבר לשלם 12 מיליון דולר פיצויים למשפה במסגרת תביעה אזרחית, אך המשפחה דרשה להעמיד לדין את השוטרים באשמת הרג או רצח.

ההרג של טיילור, לצד זה של ג'ורג' פלויד חודשיים לאחר מכן, הוביל לגל המחאות ברחבי ארצות הברית בדרישה לקץ האפליה הגזעית והשימוש המופרז בכוח של רשויות אכיפת החוק.

בריאונה טיילור. ללא, אתר רשמי
נורה למוות בדירתה. בריאונה טיילור/אתר רשמי, ללא

התובע הכללי של קנטאקי, דניאל קמרון, אמר כי העונש המירבי שיוטל על הנקיסון הוא חמש שנות מאסר לכל סעיף. לדבריו, שני השוטרים הנוספים - ג'ונת'ן מטינגלי ומיילס קוסגרוב - לא הועמדו לדין משום שהחקירה העלתה שלפי החוק במדינה, "הם השיבו אש קטלנית" בעקבות הירי של בן זוגה של טיילור. "אין ספק שמדובר בתיק מסעיר והופך את הבטן", אמר התובע הכללי במסיבת עיתונאים. קמרון הוא שחור, ורפובליקני. מטינגלי נפצע במהלך הירי.

שלושת השוטרים פרצו לבית כחלק מחקירת רשת סמים. בן זוגה של טיילור, ווקר, אמר כי הוא חשב שמדובר בפורצים ושהזוג לא שמע את השוטרים מכריזים על בואים, בניגוד לעדות השוטרים ואחד השכנים. הנקיסון ירה עשרה כדורים, וחלקם הגיעו לדירה שכנה, שבה שהו אדם, אשיה בהיריון וילד. התובע הכללי אמר כי אין ראיות "חד משמעיות" שטיילור נפגעה מאחד הכדורים הללו. בסך הכול, היא נורתה שש פעמים, והחוקרים הבליסטיים קבעו כי רק אחד מהם היה קטלני.

מושל קנטאקי, אנדי בישיר, קרא לתובע הכללי לשחרר את כל הראיות מהחקירה על מנת שהציבור יוכל להבין את התיק. "אלו שחשים תסכול וכאב ראויים לדעת יותר", אמר המושל הדמוקרטי.

ראש העיר גרג פישר אמר במסיבת עיתונאים נפרדת כי משרד המשפטים עדיין חוקר את הירי, כולל אפשרות להפרת זכויות אזרח, וחקירה נרחבת יותר של המשטרה עדיין מתנהלת. "ברור שצריך לשנות מדיניות ונהלים, משום שבריונה טיילור הייתה צריכה להיות עוד בחיים", אמר פישר, דמוקרטי גם כן. "הבנה נפנה אחד לשני, ולא אחד נגד השני, ברגע זה של הזדמנות".

במאי, לואיוויל אסרה על המשטרה להשתמש בצווים מסוג אלו, המאפשרים פריצה בכוח ללא התראה.

חודש לאחר מכן, המשטרה הדיחה את הנקיסון. מפקד המשטרה היוצא, רוברט שרודר, המסיים את תפקידו ב-1 באוקטובר, כתב במכתב הפיטורים שלו כי הנקיסון "הפגין אדישות קיצונית לערכם של חיי אדם" כשהוא ירה בצורה "מופקרת ועיוורת" עשרה כדורים לתוך ביתה של טיילור. שני השוטרים הנוספים הועברו לתפקידים מנהליים.

הפגנה בעיר לואיוויל, קנטאקי, אחרי ההחלטה בתיק של בריאונה טיילור, 23 בספטמבר 2020. רויטרס
הפגנות פרצו גם בערים אחרות. עימותים בלואיוויל, אתמול/רויטרס
שוטרים מתעמתים עם מפגינים בעיר לואיוויל, קנטאקי, 24 בספטמבר 2020. רויטרס
שוטרים בעימותים עם מפגינים, הלילה/רויטרס

לפני החלטת חבר המושבעים, מפגינים התאספו בפארק כיכר ג'פרסון, מוקד ההפגנות נגד אלימות המשטרה. ראש העיר הכריז על עוצר של 72 שעות בטרם ההכרזה, פרט לצורך יציאה לעבודה או טיפול רפואי.

"אני קורא לכולם להפגין ללא אלימות ובאופן חוקי", אמר פישר לפני ההכרזה. "זה ברור שמדובר ברגע חשוב לעיר שלנו. אני רוצה שנחשוב על הילדים והנכדים שלנו ונעשה זאת נכון".

למרות הבקשות, אחרי ההכרזה על כתב האישום המקל, החלו הפגנות בעיר, הגדולה ביותר בקנטאקי, כשהמפגינים צעקו "חייהם של אף אחד לא חשובים עד שחייהם של שחורים חשובים". בין המפגינים לשוטרים נרשמו עימותים ספורדיים, וברדת הלילה נפצעו ונורו שני שוטרים.

הנשיא דונלד טראמפ אמר שהוא לא מכיר את הפרטים בפרשה אחרי החלטת חבר המושבעים, אך בהמשך צייץ כי הוא "מתפלל" למען שני השוטרים והציע סיוע פדרלי למושל קנטאקי. שני השוטרים לא נמצאים בסכנת חיים.

יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן אמר כי חבר המושבעים נכשל בעשיית הצדק, אבל הביע תקווה שהחקירה הפדרלית תעשה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully