וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט דן בהגבלות: סגר כללי, תפילות והפגנות עד 20 איש, המגזר הפרטי יושבת

עודכן לאחרונה: 23.9.2020 / 22:06

השרים דנו בהגבלת התפילות וההפגנות לקבוצות של 20 איש במרחב הפתוח ובמרחק ק"מ מהבתים. הכלכלנית הראשית באוצר: עלות הסגר המהודק מוערכת ב-35 מיליארד שקל. רה"מ: "נקבל החלטות קשות ונציל חיים". גנץ לנתניהו: במצב התחלואה הנוכחי עדיף ללכת לסגר מלא כבר עכשיו

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

הממשלה תתכנס הערב (רביעי) בשעה 22:30 לדיון בנושא החלת מתווה סגר מהודק על אזרחי ישראל. זאת, לאחר הפסקת הדיונים בנושא בקבינט הקורונה. במהלך הדיון היום, שינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את עמדתו כמה פעמים, הן לגבי אופי הסגר והן לגבי משך הזמן שלו.

בסרטון קצר שהפיצה לשכתו הערב, אחרי שעות של דיונים, אותת נתניהו כי הוא מעוניין להעביר הלילה החלטה להטלת סגר הדוק יותר כבר בימים הקרובים. "המצב קשה", אמר נתניהו. "יש עלייה תלולה וצריך לקבל החלטות קשות. צריך להבין שיש כאן סכנה לחיים. לכן אין ברירה - נקבל את ההחלטות הקשות ונציל חיים".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ שוחח עם נתניהו בטלפון, ואמר לו כי במצב התחלואה הנוכחי עדיף ללכת לסגר מלא כבר עכשיו ולא להמתין עם המהלך לאחרי יום כיפור. גנץ הוסיף בשיחה כי אם הסגר המלא יחל עכשיו, יהיה צריך להתמקד בהחזרת הפעילות במשק מיד אחרי החגים.

המתווה המרכזי עליו דנו השרים הוא של סגר כללי שבו תופסק העבודה במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי לחלוטין, למעט עובדים חיוניים. בנוסף דנו השרים בהצעה לפיה תפילות והפגנות יתקיימו בקבוצות של עד 20 איש במרחב הפתוח בלבד ובמרחק של עד קילומטר מהבית.

גשר ההלכה, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אכיפת הסגר בגשר ההלכה, השבוע/ראובן קסטרו

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, ציינה בפני שרי הקבינט כי העלות של הסגר המהודק למשק תעמוד על 35 מיליארד שקלים. "אין סגר כזה באף מקום בעולם", אמרה.

כמה מבכירי מערכת הבריאות שהשתתפו בדיון, הביעו הסתייגות מסגר מוחלט בעיתוי הנוכחי. ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר כי מבחינת הורדת התחלואה, סגר מוחלט יהיה יעיל ביותר - אך הוא "יהרוס את המשק". גמזו הוסיף כי עדיף לבצע "סגר חכם" שיתחשב גם בכלכלה.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר במהלך ישיבת הקבינט כי "אין צורך בסגר מוחלט כבר עכשיו, אפשר לחכות עם החמרת הצעדים". נתניהו השיב לגרוטו: "למה לחכות? ממילא נהיה חייבים ללכת לסגר כולל תוך כמה ימים. אם נחכה עד אחרי סוכות הסגר יעלה לנו יותר כסף".

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
השרים דנים בהגבלת התפילות. בית כנסת במאה שערים בי-ם, ראש השנה/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך קבינט הקורונה, אין הסכמה בין השרים על המתווה. הוויכוח נוגע לסוגיית הפסקת העבודה במגזר הפרטי, לנושא התפילות וגם לעניין ההפגנות. כל החלטה שיקבלו שרי קבינט הקורונה שתכלול הגבלות תנועה תחייב גם אישור במליאת הממשלה. אם כחלק ממתווה הסגר המהודק יוגבלו ההפגנות, יהיה צורך גם בתיקון של חוק הקורונה והצבעה בכנסת מחר.

בתוך כך, במהלך ההתייעצות שכינס נתניהו עם כמה מהשרים טרם ישיבת קבינט הקורונה, עלתה האפשרות להכריז על מצב חירום לאומי - או באמצעות תיקון חוק הקורונה או באמצעות הכרזה של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, כך אמרו פקידים בכירים שעודכנו בפרטי הישיבה. לדבריהם, היועמ"ש אביחי מנדלבליט מכין חוות דעת בנושא.

הכרזה על מצב חירום תאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת ולקבוע הגבלות בתקנות ולא בחקיקה ראשית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"אין ברירה - נקבל את ההחלטות הקשות ונציל חיים". נתניהו/רויטרס

המתווה הנידון בקבינט

  • סגירת בתי כנסת
  • עריכת תפילות והפגנות במתכונת מצומצמת של 20 איש ובמרחק קילומטר מהבית
  • השבתה מלאה של המשק
  • פתיחת עסקים ומקומות עבודה חיוניים בלבד

בהתייעצות טלפונית שקדמה לישיבת קבינט הקורונה, שר המשפטים אבי ניסנקורן ביקש להגביל קיום תפילות גם במרחב הציבורי, זאת אם יוטל סגר כללי עוד לפני יום כיפור. ניסנקורן טען כי נדרשת שוויוניות, ואם אוסרים לקיים הפגנות, אז אין מקום להחרגות.

לפי גורמים במשרד המשפטים, ניסנקורן תומך בהמלצת גורמי המקצוע להטיל סגר מוחלט עד לסוף החגים כדי להוריד דרמטית את רף התחלואה. לדבריהם, סגר מוחלט כזה יחייב שינויי חקיקה וימנע גם תפילות בקבוצות במרחב הציבורי, הפגנות וגם פעילות של עסקים. הם הוסיפו כי ניסנקורן הבהיר שאם הסגר לא יהיה מוחלט - לא ניתן יהיה למנוע הפגנות.

אכיפת הגבלות התנועה ברחבי הארץ במסגרת מבצע "אחריות מנצחת" של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
אכיפת הגבלות הסגר/דוברות משטרת ישראל

הגבלות הסגר הקיימות

  • אסורה תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים
  • חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • איסור על שהייה בחוף ים, למעט פעילות ספורט מותרת
  • איסור התקהלות - עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח
  • עד 3 אנשים ברכב, למעט אנשים הגרים יחד
  • איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור וקבלת קהל במקומות עבודה
  • תפילות בשטח פתוח בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים
  • תפילות במבנה בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים, לפי דירוג התחלואה ביישוב
  • עד 10 עובדים או 50% מכוח האדם בו זמנית במגזר הציבור
  • עד 50 נוסעים באוטובוס מפרקי, 32 באוטובוס עירוני ו-30 בבינעירוני
  • עד 50% מתפוסת הנוסעים האפשרית בכל כלי תחבורה ציבורי אחר, כולל ברכבת

שר הפנים דרעי זעם על דבריו של שר המשפטים, ולפני שנטש את השיחה אמר: "לא אתן למנוע תפילות במדינת ישראל, גם במרחב הציבורי". גורם חרדי בכיר אמר כי עדיין מתקיימות התייעצויות בנושא החמרת המגבלות, בין היתר גם על התפילות. עם זאת, הוא הוסיף על קיום התפילות בשטחים הפתוחים: "זה נשמע הגיוני".

גנץ כתב כי "יוצגו בקבינט הקורונה מתווים מצומצמים לתפילות והפגנות על ידי גורמי המקצוע במשטרה, במשרד הבריאות ובייעוץ המשפטי לממשלה. אנחנו נגבה את החלטתם, ננהג באחריות וברגישות בכדי לשמור על חיי האזרחים ובריאותם". לדבריו, "אלו לא ימים רגילים ואני בטוח שכולם יקבלו זאת בהבנה".

פרופ' גמזו המליץ להחמיר את מגבלות הסגר כחלק מהניסיון לבלום את התפשטות הנגיף, ובין היתר הציע לסגור באופן מידי את בתי הכנסת ולאפשר תפילות בשטח פתוח בלבד. זאת, בעוד שעל פי מתווה ההפגנות הנוכחי, שטרם אושר בידי השרים והכנסת, ניתן לקיים מחאה בקפסולות.

כך, המפגינים יתחלקו לקבוצות של 20 אנשים תוך שמירת מרחק בין הקבוצות, וכן ויחוייבו לעטות מסיכות. כמו כן, הוחלט כי מארגני ההפגנות יחוייבו למנות סדרנים שיאכפו את שמירת הכללים.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
6,923 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. מחלקת הקורונה בביה"ח איכילוב/ראובן קסטרו

המלצות גמזו להידוק הסגר

  • צמצום פעילות מקומות העבודה: מגזר פרטי - 50%, מגזר ציבורי במתכונת חירום
  • סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות חג רחבות
  • סגירה מלאה של שווקים (כולל שוק ארבעת המינים)
  • צמצום סיכונים ביום כיפור - אכיפה מוגברת לאיסור מקוואות
  • במידה ויוחלט להחמיר - יש לבצע את כל ההחמרות יחד בהקדם האפשרי

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 6,923 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת - שיא במספר המאובחנים היומי מאז פרוץ המגיפה בישראל. בכך, עלה כי מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-200,041.

אתמול התקבלו תוצאות עבור 61,165 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 11.7%. מספר החולים הפעילים הוא 54,322. בבתי החולים מאושפזים 1,341 חולים, בהם 634 חולים קשה, מתוכם 171 מונשמים.

נכון להיום מתו 1,316 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל - זינוק של 24 מקרי מוות מאז אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully