וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

600 ממ"דים ייבנו בגבול הצפון; יו"ר יישובי קו העימות: "דרושים 10,000"

עודכן לאחרונה: 22.9.2020 / 12:20

ועדת חוץ וביטחון דנה בפרויקט הבנייה ביישובים הנמצאים בטווח של עד ק"מ מהגבול הצפוני כחלק מתכנית "מגן הצפון". ליברמן מתח ביקורת חריפה: "מאות אלפי תושבים עדיין ללא מיגון, זו מחויבות של המדינה לתושביה". פורום יישובי קו העימות: "מדובר בטיפה בים"

בווידאו: דיון בוועדת חו"ב על מיגון תושבי הצפון/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת חוץ וביטחון דנה היום (שלישי) בתכנית "מגן הצפון", הכוללת פרויקט בניית 600 ממ"דים בקרוב ביישובי קו העימות המצויים בקו הראשון של עד ק"מ מהגבול הצפוני. משרד הביטחון הודיע על הבנייה בהמשך להחלטת הממשלה ואישור תקציבי מהאוצר שהתקבל רק ערב החג.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הזהיר במהלך הדיון בוועדה כי "מאות אלפי אזרחים בצפון עדיין ללא מיגון". לדבריו, "מתייחסים לזה כאילו זו פעולה וולונטרית של הממשלה ואני מזכיר שברקע יש דוחות של מבקר המדינה שאחד יותר קטלני מהשני. הפרופורציות בין מה שהשקיעו בצפון מול עוטף עזה זה אחד לשבע. זו מחויבות של המדינה לתושביה, אבל מאז החלטת הממשלה על התכנית כל שנעשה זה רק מריחה".

ח"כ צבי האוזר, יו"ר ועדת החוץ והבטחון, קרא בדיון לביצוע מיידי של התכנית, לפחות באזור הסמוך לגבול. "הקילומטר הצמוד לגבול הוא חירום", אמר. "צריך לבצע אותו במלואו גם אם צריך לאשר עוד 300 מיליון שקלים". אולם, בדיון עלה כי קיים עדיין פער תקציבי של 360 מיליון שקלים, גם עבור מיגון מלא של הקילומטר הסמוך לקו הגבול.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר
במהלך כינוס ועדת החוץ והביטחון | מימוש תכנית "מגן הצפון". כנסת, ירושלים 22 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"הקילומטר הצמוד לגבול הוא חירום ויש לבצעו". האוזר, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

הפרויקט, בהיקף של 103 מיליון שקלים, אמור לצאת לפועל באופן מידי באמצעות אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון בשבעה יישובים סמוכי גדר בצפון, אך מפקד פיקוד צפון טרם אישר את רשימת היישובים.

בדיון עלה כי שנתיים אחרי שהתכנית היתה אמורה לצאת לפועל, היקפה טרם התברר ועולים פערים של 50% באומדן מספר הבתים שנדרשים למיגון. עלות ממ"ד ביתי מוערכת על ידי האוצר בכ-100 אלף שקלים, אך משרד הביטחון טוען כי הסכום האמיתי הוא 130 אלף.

"לא ייתכן ששני משרדים באותה מדינה באים לועדה עם נתונים בפערים כאלה", אמר יו"ר הוועדה. הוא הורה להמציא נתונים מדויקים לוועדה עד מחר.

לאחר מכן, ח"כ האוזר אמר כי ימתין שבוע למסמך כתוב שמוסכם על האוצר ופיקוד העורף, עם נתונים מדויקים לגבי היקף יחידות הדיור בטווח קילומטר מהגבול שנדרשות למיגון, וכן הסכמה לגבי עלות מיגון ממוצעת לכל יחידה.

מקלט בגן הילדים חבד "אור מנחם", צפת, 24 ביולי 2018. אלי אשכנזי
"רק טיפה בים"/אלי אשכנזי

ח"כ האוזר סיכם את הדיון בקריאה לממשלה להעביר בדחיפות את התקציב הדרוש למיגון הבתים. "הוועדה קוראת לממשלה לכלול בתקציב 2021 השלמה של שלב א' של מיגון יישובי הצפון סמוכי הגדר, ולהשלים שלב זה בראיית חירום", אמר.

לדבריו, יש "להקצות את הכסף, לפעול מידית, וללא השתתפות עצמית של תושבים. חייבים לבצע את זה במידי. אני לא רוצה שאנחנו נישאל על ידי מבקר המדינה או חלילה לאחר אירוע מלחמתי אם יבואו וישאלו למה הדבר הזה לא בוצע".

בחודש שעבר, קיימה הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח דיון בתכנית שהיקפה חמישה מיליארד שקלים, עליה הכריזה הממשלה לפני יותר משנתיים ושעוד לא הביאה למיגון מבנה אחד. "ויכוחים בין שרי האוצר והביטחון, ריבים על סמכויות בין גופים ואוזלת יד מוחלטת של הממשלה הביאו לכך שלעשרות אחוזים מתושבי הצפון אין שום הגנה מפני איום ממשי", אמר אז ח"כ שלח.

מימין לשמאל: ראש מועצת מבואות חרמון, בני בן מובחר, ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, מפקד פיקוד צפון האלוף אמיר ברעם, תא"ל עופר וינטר.. אריאל חרמוני/משרד הביטחון, אתר רשמי
אנשי משרד הביטחון בפגישה עם נציגי ראשי מועצות מצפון הארץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני/משרד הביטחון

בפורום יישובי קו העימות זוקפים לזכותו של השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, את ההישג "לשחרור הכספים שהיו תקועים שנתיים" בגלל התעקשות של האוצר ל'מאצ'ינג'" מצד תושבי קו העימות. על פי המתווה המוסכם, תושבים המצויים במרחק של עד ק"מ מהגבול לא יידרשו להשתתפות עצמית.

"אנחנו מברכים על כל התקדמות, ובמיוחד למשרד הביטחון שהחל להוציא סוף סוף את ההחלטה מההקפאה, אבל מדובר בטיפה בים", אמר לוואלה! NEWS משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, המכהן כיו"ר פורום יישובי קו העימות. "דרושים 10,000 ממ"דים, וצרכי המיגון של היישובים כוללים הרבה יותר. נזכיר לוועדת חוץ וביטחון שהחלטת הממשלה הייתה לתקצב ל'מגן הצפון' 500 מיליון שקלים כל שנה ולכך צריך לחתור ולדאוג".

"גם בעת משבר הקורונה אנו נערכים לכל התרחישים הביטחוניים ועינינו נשואות לאיומים בכל הגבולות על אזרחי ישראל", מסר השר ביטון, שבירך על המהלך. עם זאת, הוא הסכים כי "ההשקעה אינה מספקת ומחייבת תכנית רב שנתית להמשך תנופת המיגון בצפון והיערכות לחירום". ביטון הבטיח כי נושאים אלה יודגשו בתכנון התקציבי לשנת 2021.

ועדת החוץ והביטחון | מימוש תכנית "מגן הצפון". כנסת, ירושלים 22 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
בפורום יישובי קו העימות זוקפים לזכותו את שחרור הכספים. השר ביטון בדיון, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

גם ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, בירך על המהלך של השר ביטון, "שבתקופה כל כך מורכבת הצליח להביא ליישום מידי של ההחלטה". בעקבותז את צפויים להיבנות בקרוב ממ"דים במושבים שתולה, נטועה וזרעית, שבשטח שיפוט המועצה שלו.

"בהחלט הגיע הזמן ליישם את התכנית", אמר גואטה לוואלה! NEWS. "אני מצפה לראות את העבודה בשטח בהקדם האפשרי. תושבי מעלה יוסף ביישובים סמוכי הגדר שעל גבול הצפון יוכלו סוף סוף לחוש מוגנים".

משה דוידוביץ ראש המועצה האיזורית מטה אשר ויו"ר פורום ישובי קו העימות בצפון בפורום ראשי רשויות קו העימות בצפון מתכנס באביבים כדי לדון בבעיית המיגון בישוביהם, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
"נזכיר שההחלטה הייתה לתקצב 500 מיליון שקלים ל'מגן הצפון'". דוידוביץ'/שלומי גבאי

"נדרוש שוויון מוחלט בין תושבי שלומי לקיבוצים"

ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, אמר כי התודות מגיעות בראש ובראשונה לראשי הרשויות. "נאבקנו קשה כדי למגן את תושבינו וההישג הקטן הזה שייך רק לנו", אמר. הוא הלין על המפתח על פיו נקבע היכן ייבנו הממ"דים החדשים ואמר כי "פועלים להחזיר אותנו לשנות ה-60 של המדינה, ממגנים קודם את הקיבוצים לאחר מכן את המושבים ואת תושבי שלומי שנמצאים בתרחיש האיום הגדול ביותר ומשאירים בצד ללא מענה את התושבים הזקנים והמוגבלים".

"כמובן שהבעתי את התנגדותי הנחרצת להחלטה חברתית כפוית טובה נגד תושבי שלומי", הוסיף נעמן. לדבריו, "לצערי גם אלוף פיקוד הצפון ואלוף פיקוד העורף החליטו להתעלם ממכתבי לשנות את הנוסחה ולמגן את האנשים המוגבלים בכל היישובים מאפס עד ק"מ אחד ולא לפי יישובים. דין תושבי שלומי כדין הקיבוצים והמושבים. זו מגמה שצועקת לשמיים באפלייתה האנושית נגד תושבי עיירות הפיתוח".

הוא הזהיר כי "על כולם להתעשת מיד. ולא, הנושא יגיע במהרה לבג"ץ תחת הכותרת 'גם הנכים בשלומי שווים'. בדיון אעמוד בכל הכוח כדי לדרוש את השוויון בין תושבי שלומי לחברי קיבוץ ראש הנקרה וקיבוץ חניתה. אני מאמין שהצדק יעמוד לנגד עיני המחליטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully