וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן נמנעת מפעולה גדולה נגד ארה"ב כדי לא לחזק את טראמפ

על פי ניו יורק טיימס, חמינאי עצר את התכניות למתקפת פתע לפני הבחירות, כמו פגיעה בספינות או במתקני נפט במפרץ. זאת מתוך הערכה כי זה יצדיק פעולה צבאית אמריקנית ויסייע לנשיא. המנהיג העליון אף בלם תגובות רחבות נגד ישראל והסתפק באישור פעולות סייבר

בווידאו: איראן מזהירה את ארה"ב מפי "טעות אסטרטגית"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן נמנעת מפעולה גדולה נגד ארצות הברית על מנת שלא לחזק את סיכוייו של הנשיא דונלד טראמפ להיבחר מחדש בנובמבר - כך דווח אתמול (שבת) בניו יורק טיימס מפני גורמים אמריקניים ואחרים שתודרכו בנושאי מודיעין. בשלב זה, בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, מסתפקת טהראן רק בפעולות סייבר.

על פי הדיווח, איראן נטשה את כוונתה למתקפת פתע לקראת הבחירות, כמו פגיעה בנתיבי השיט במפרץ הפרסי או במתקני נפט באזור. זאת, מתוך הבנה שמתקפה זו תהיה פחות יעילה בשל מגיפת הקורונה. בנוסף לכך, באיראן סבורים שטראמפ יוכל לשלהב במקרה כזה את בסיס התמיכה שלו ויקבל הזדמנות לתגובה צבאית נגדה.

על פי גורמי מודיעין מבעלות בריתה של ארצות הברית, הנהגת איראן מאמינה כי איפוק הוא הדרך הטובה ביותר למנוע את ניצחונו של טראמפ. זאת חרף הגברת הלחץ והרטוריקה מצד וושינגטון, כולל החזרת כל הסנקציות הבינלאומית על טהראן. על פי ניו יורק טיימס, הנשיא והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן מנסים לצייר את איראן כאיום זהה לרוסיה על הבחירות הקרובות, אולם גורמי מודיעין ומומחים אחרים חלוקים על עמדה זו.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בשיחת וידאו בטהראן, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
ממתין לתוצאות בנובמבר. חמינאי/רויטרס

גם בכירים בממשל הודו כי טהראן נוהגת באיפוק לאחרונה. אליוט אברמס, השליח המיוחד של הממשל לאיראן, אמר כי זה נובע מחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר השנה. על אף שהמודיעין האמריקני, ביחס לאיראן, מתגלה לעתים קרובות כבלתי מדויק, הגורמים אמרו כי המסקנה שהתקבלה עולה בקנה אחד עם פעולות אחרות של טהראן במזרח התיכון.

על אף שהנהגת איראן משוכנעת שארצות הברית וישראל מנהלות מבצעים נגד המדינה, היא נמנעה מתגובה משמעותית על פעולת החבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז בחודש יולי. על פי ההערכות, ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ של הצנטריפוגות המתקדמות, אך איראן לא הטילה עליה אחריות באופן פומבי. בטהראן סבורים כי מדובר במלכודת שנועדה למשוך אותה להגיב, ואז להצדיק פעולה צבאית של ארצות הברית או ישראל.

ביום שישי נכנסו נושאת המטוסים "נימיץ" והספינות המלוות אותה למפרץ הפרסי. בצי אמרו כי אמנם מדובר במשימה שנקבעה מבעוד מועד, אך הודו כי יש כאן גם מסר לאיראן שעליה להימנע מכל פרובוקציה.

חימנאי ריסן את היורש של סולימאני

בתחום הסייבר, איראן דווקא מגבירה את פעילותה. על פי הדיווח, יורשו של סולימאני בהנהגת כוח קודס, אסמאעיל קאני, רצה להגיב על התקיפות של ישראל בסוריה, אולם חמינאי הגביל אותו למתקפת סייבר בלבד - הניסיון לפרוץ לתשתיות המים בישראל. גם אחרי הפיצוץ בנתנז הוא ביקש אישור לתגובה נגד ישראל, אך המנהיג העליון עצר זאת.

בנוסף לכך, מיקרוסופט חשפה בשבוע שעבר כי האקרים איראנים ניסו לפרוץ ללא הצלחה לחשבונות של קמפיין טראמפ ושל יריבו ג'ו ביידן. ואולם, בניו יורק טיימס צוין כי גורמי המודיעין לא התרשמו מהמתקפה של ההאקרים האיראנים, בניגוד לפעולות עבר של איראן.

בניסיון נוסף להגביר את הלחץ על איראן, משרד המשפטים הכריז בשבוע שעבר על כתבי אישום נגד קבוצות האקרים איראנים, אף שאלו לא היו קשורות להתערבות בבחירות, ומחלקת המדינה ומשרד האוצר הטילו סנקציות על האקרים שתקפו מתנגדי משטר, עיתונאים וגורמים אחרים במדינה. כמו כן, איראן משתמשת ברשתות החברתיות כדי לתקוף את תגובת הבית הלבן למגיפת הקורונה וכדי להבליט את הפילוג החברתי בארצות הברית. עם זאת, מומחים אומרים כי זה לא משתווה למהלכים של רוסיה.

"איראן עושה הרבה יותר ממה שעשתה בעבר, אבל אנחנו לא צרכים להפריז באיום", אמרה אריאן טבאטבאי, מומחית בארגון הברית להגנה על הדמוקרטיה ומחברת של נייר עמדה על המאמצים האיראניים. "איום ההתערבות הגדול ביותר בבחירות הוא לא איראן כרגע".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בחירות בקרוליינה הצפונית, 19 בספטמבר 2020. רויטרס
זועם על ההערכות שרוסיה מסייעת לו. טראמפ/רויטרס

אף שבשירותי המודיעין קבעו כי איראן מתנגדת לניצחון של טראמפ, הצהרת לשכתו של מנהל קהילת המודיעין בחודש שעבר לא פירטה את מהלכיה של טהראן, בניגוד לאלו של רוסיה.

"לאיראן יש יכולות סייבר מתוחכמות, אבל אי אפשר להשוות אותן לאלו של רוסיה", אמר יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, ואחד המבקרים החריפים ביותר בקונגרס של הנשיא טראמפ. "אין לה את הניסיון או את התשתיות לביצוע קמפיין כמו זה שעשתה רוסיה ב-2016 או עושה כיום".

גורמי מודיעין לשעבר אמרו כי הבית הלבן מנסה להבליט את האיום מפני התערבותה של איראן בבחירות לטובת ביידן בין היתר כדי לרצות את טראמפ, הזועם על ההערכות שרוסיה פועלת כדי לעזור לו.

בימים האחרונים גורמים אמריקניים ציינו איומים של איראן על דיפלומטים אמריקנים, ככל הנראה מתוך רצון של טהראן להשלים את הנקמה על חיסול סולימאני. מי שהוזכרה בדיווחים בתור יעד פוטנציאלי, הן על ידי הנשיא עצמו, היא השגרירה בדרום אפריקה לאנה מרקס. עם זאת, גורמים שתודרכו בנושא אמרו כי איראן לא קיבלה החלטה לתקוף ישירות גורם אמריקני בכיר. גורמים רשמיים בעבר ובהווה האשימו את הממשל בניפוח האיום. איראן הכחישה זאת ואמרה כי זו תעמולה שנועדה להגביר את המתיחות לפני הבחירות.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
באיראן נמנעו מהלטיל אחריות רשמית על ישראל. המתקן בנתנז אחרי הפיצוץ/רויטרס

באיראן מנסים בעיקר לשמור על תמיכתן של מדינות אירופה, רוסיה וסין נגד הצעדים החד-צדדיים של ארצות הברית נגד הסכם הגרעין, ולהימנע מכל דבר שיסכן את סוף אמברגו הנשק של האו"ם בחודש הבא. המעצמות אמרו שהן מתנגדות להחזרת כל הסנקציות האמריקניות על איראן, לאור פרישת ממשל טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018. גורם אירופי בכיר אמר כי העימות בין וושינגטון לבעלות בריתה באירופה עשוי לזלוג לתחומים אחרים.

הקו התקיף של הממשל זוכה לתמיכה של ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וישראל - שבין השתיים נחתם השבוע הסכם נורמליזציה בתיווך טראמפ, בין היתר בשל החשש המשותף מפני איראן. עם זאת, מדינות אחרות במזרח התיכון, בהן עיראק וקטאר, חוששות מפני הסלמה מחודשת לאור הנוכחות של כוחות אמריקניים בשטחיהן. לשתיהן יש יחסים קרובים הן עם ארצות הברית והן עם איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully