וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: אין מניעה שאסירים הנשואים זה לזה יוחזקו יחד בתא זוגי

19.9.2020 / 14:39

עתירתם של זוג אסירים הומואים נשואים שביקשו להיכלא יחד נדחתה, אך השופט קבע תקדימית כי גם לאסירים קיימת זכות לחיי משפחה. השניים מוחזקים במעצר עד תום ההליכים, תוך משפט בגין מרמה וגניבה. "זכויות האסיר לא שונות מזכויות כל אדם אחר ויש לשמור עליהן", הבהיר השופט

בווידאו: להב 433 תפתח בחקירה נגד הסוהרת שננעלה בתא עם 2 אסירים בכלא צלמון/צלמי וואלה! NEWS

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירה של זוג אסירים הומואים שנישאו זה לזה, וביקשו להיכלא יחד, אך קבע תקדימית כי באופן עקרוני אין מניעה לכך. בני הזוג, איתמר בן ה-32 ועמית בן ה-23 מתכוונים להמשיך ולנסות. הם נישאו בקליפורניה ושוב בתל אביב, והם מוחזקים במעצר תוך כדי שמתנהל נגדם משפט בגין עבירות של מרמה, גניבה והתחזות.

בעוד שהשניים טענו לזכותם לחיי משפחה, בשירות בתי הסוהר מתנגדים וביקשו למחוק את העתירה על הסף. בתחילה הוחזקו בני הזוג בבית המעצר צלמון בתאים נפרדים, למרות שהחקירה בעניינם הסתיימה. הם סיפרו על התנכלויות מצד סוהרים ואסירים בכלא, שגם כינו אותם בשמות גנאי, פגעו בהם והכו אותם.

מאז, לטענת בני הזוג, איתמר הועבר לבית המעצר קישון ובשלב מאוחר יותר לבית הסוהר השרון, ועמית הועבר לבית הסוהר דמון. "לא משנה להם איפה להיות, העיקר להיות יחד, אפילו בסוף העולם", סיפרו בסנגוריה הציבורית המייצגת את השניים, הטוענים כי החלטת שב"ס להפריד ביניהם לבתי כלא שונים נובעת משיקולים בלתי ענייניים ואפליה אסורה על רקע נטייתם המינית.

בני הזוג איתמר ועמית הפטר, אסירים שביקשו להינשא. המרכז הגאה, אתר רשמי
"פגיעה בזכות לחיי משפחה". איתמר תום הפטר עם בן הזוג עמית הפטר/אתר רשמי, המרכז הגאה

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט ד"ר רון שפירא, דחה אמנם את עתירת בני הזוג, אך ציין כי קיימת לאקונה בחוק, וכי למעשה "אין הסדר לגבי זכויות מאסר של זוגות נשואים מאותו המין". הוא הוסיף כי "בית המשפט אינו מחוקק", וכי לאחר בחינת המקרה לא מצא כי החלטת הרשות נגועה בשרירותיות או כי נפל בה פגם המחייב את התערבות בית המשפט. "אין בנמצא בסיס חוקי המחייב את שב"ס לקיים זכות זו במקרה דנן, והדבר מסור לשיקול דעתו", קבע השופט.

עם זאת, השופט סלל באותה החלטה את הדרך לאפשר את הסידור המבוקש מול שב"ס. הוא ציין כי גם לאסירים קיימת זכות חוקתית לחיי משפחה, וכי "זכויותיו של האסיר אינן שונות מזכויותיו של כל אדם אחר, ויש לדאוג לשמור על זכויותיו החוקתיות". עוד הוסיף השופט כי "פגיעה בזכות לחיי משפחה מהווה פגיעה בזכות האדם לכבוד, וכן פגיעה באוטונומיה של הפרט".

עוד בוואלה!

כרזות בחירות, כנרת מלאה וחיוכים בבית הלבן: תש"ף בתמונות

לכתבה המלאה

השופט שפירא קבע כי בפני בני הזוג הפטר פתוחה הדרך להעלות את בקשתם בפני ועדת ההעברות של שב"ס, וכי "חזקה על הוועדה שתשקול את כלל השיקולים הרלוונטיים והמקצועיים בעניין, וכן תתחשב בנסיבות המיוחדות של המקרה". פרקליטות מחוז חיפה, שבמקביל להגשת כתב האישום נגד השניים ביקשה גם את מעצרם עד תום ההליכים המשפטיים, טענה כי מדובר בצמד גברים מסוכנים לציבור, המבצעים עבירות מרמה חמורות, שיש חשש כי אם ישוחררו ימשיכו בהן.

איתמר הפטר היה בן 15 כשהוא ובני משפחתו נפגעו בפיגוע במסעדת מקסים, למרות זאת הוא שירת שירות מלא בצה"ל, זכה להערכה והוא מוכר בחיפה כפעיל סביבה ומתנדב במחלקת הרווחה של העירייה. אבל במקביל, מאז 2011, הוא פנים מוכרות למערכת אכיפת החוק. הוא הורשע כמה פעמים בעבירות מרמה, וב-2018 הוא נידון לשנה וחצי של מאסרים בפועל, בין היתר בגין 91 תיקי משטרה שונים שנפתחו נגדו ואוחדו.

בשנת 2017 הוא נידון למאסר של שנה וחצי בגין 58 תיקי הונאה והתחזות אחרים. ב-2012 נשלח לשנתיים וחצי בכלא בשל מעורבות בשוד קשישות במרכז הכרמל. המקרה הנוכחי הוא השמיני שבו הוא מוצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. גם לבן הזוג עמית הפטר, בן העדה הדרוזית שהיה מוכר בשם ג'ימי חמוד לפני שככל הידוע התאסלם, התגייר ונישא, יש עבר פלילי עם הרשעות בתחום האיומים והאלימות. זו כניסתו התשיעית אל בית הסוהר.

אסירים חוזרים לכלא דמון אחרי שריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
"פסק הדין הותיר פתח של תקווה". אסירים מובאים לכלא דמון/אדריאן הרבשטיין

עו"ד אולג פרגין המייצג את איתמר הפטר מטעם הסנגוריה הציבורית, מתכוון למצות את ההליך מול שב"ס ואמר לוואלה! NEWS כי "העתירה אמנם נדחתה לעת הזו, אך למרות זאת בית המשפט עומד על חשיבות השמירה על הזכות לחיי משפחה, גם כאשר מדובר בעצורים ואסירים". הוא הוסיף כי בית המשפט הכיר בעובדה שמצבם של כלואים שהם בני זוג מאותו מין אינו מוסדר כיום כלל בפקודות ובנהלים, וקבע כי עקרונית לא קיימת מניעה לכך שכלואים שהם בני משפחה מדרגה ראשונה יוחזקו יחדיו".

עו"ד יצחק לוי המייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את עמית-ג'ימי הפטר, אמר כי "אנחנו נלמד את פסק הדין ונשקול את צעדינו בהמשך. חשוב לציין שפסק הדין הותיר פתח של תקווה לעותרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully