וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה פתוח, מה מותר והמתווה לעסקים ולתפילות: מדריך לסגר בחג

בפעם השנייה מאז פרוץ מגיפת הקורונה, יוטל סגר כללי ברחבי הארץ. היום בצהריים יחולו מגבלות תנועה על הציבור ל-3 שבועות, ייסגרו ענפים רבים במשק והתחבורה הציבורית תצומצם. אילו חנויות לא יורשו לפתוח, האם קיימות פעילויות חריגות ועד מתי יימשכו המגבלות?

בווידאו: הצהרת רה"מ נתניהו על הסגר/צילום: לע"מ

הסגר הכללי ברחבי הארץ שנועד לבלום את התפשטות התחלואה בקורונה יחל היום (שישי), לאחר שורה של דיונים ואישור הממשלה וועדת החוקה בכנסת. בתקופה זו יחולו מגבלות רבות על תנועת האזרחים, מערכת החינוך ופעילות המשק. תחת אילו תנאים ניתן לקיים תפילות, מה יישאר פתוח, והאם התחבורה הציבורית תפעל? מדריך להגבלות.

בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
בפעם השניה מאז פרוץ המגיפה. בני ברק תחת סגר, אפריל/ראובן קסטרו

מה מתווה הסגר שאושר בממשלה ובכנסת?

אושרה תכנית דו-שלבית להורדת נתוני התחלואה בקורונה. על פי המתווה, בשלב הראשון יוטל סגר מרוכך על הציבור למשך שלושה שבועות לפחות. לאחר מכן, קבינט הקורונה יקיים הערכת מצב בה יבחן את נתוני התחלואה, ויחליט אם להאריך את הסגר או להמשיך לשלב השני - בהתאם לתכנית הרמזור.

עוד בוואלה!

ברשויות המקומיות מתורגלים לסגר, וסומכים על התושבים שיצייתו להנחיות

לכתבה המלאה

מתי המגבלות ייכנסו לתוקף?

המגבלות יחלו היום בשעה 14:00 - שעות לפני כניסת חג ראש השנה. השלב הראשון יימשך עד 11 באוקטובר, וייתכן כי יתארך בהתאם למצב התחלואה. לאחר מכן יחל השלב השני, בו יחולו הגבלות שונות על היישובים ברחבי הארץ, בהתאם לתכנית הרמזור.

מה הן מגבלות התנועה שיחולו בתקופת הסגר?

בשלב הראשון, שנקרא "מתווה מהודק", תיאסר תנועת אנשים למרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים. הגבלה זו מאפשרת לצאת למרחב הציבורי, לרבות פארקים וגינות שעשועים, בתוך טווח זה.

כמו כן, חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר שלא למטרה מותרת, כגון לצורך ביצוע עבודה, או סיוע לאדם בעל קושי. בנוסף, חל איסור על שהייה בחוף ים, למעט לצורך ביצוע פעילות ספורט מותרת של אדם יחיד או של אנשים הגרים יחד. זאת, אך ורק שההגעה ממקום המגורים אינה נעשית באמצעות רכב.

סגר בשכונת גני יער, לוד, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
איסור על שהייה בבית מגורים של אחר. שוטרים בפעולות אכיפת סגר, לוד/ניב אהרונסון

במרחב הציבורי תיאסר איסור התקהלות של יותר מעשרה אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח. בנוסף, הוגבל מספר הנוסעים ברכב לעד שלושה אנשים, למעט אנשים הגרים יחד, ועוד נוסע אחד בכל ספסל אחורי.

האם יש פעילויות חריגות ממגבלת הקילומטר?

כן, ניתן לצאת מעבר למרחק של קילומטר למטרת הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו, הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים, סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה, טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי, טיפול ברפואה משלימה (עם מטופל אחד בלבד) ויציאה למסגרות רווחה ולטיפול סוציאלי חיוני. זאת, כמו גם יציאה לכנסת, להפגנה, להליך משפטי ולתרומת דם.

עוד אושר לצאת מטווח 1,000 המטרים לצורך השתתפות בהלוויה או ברית, יציאת אישה לטבילה במקווה, בעל תפילה שקיבל אישור לכך מהמשרד לשירותי דת, יציאה לטיפול חיוני בבעלי חיים, העברה של קטין בין הורים שלא חיים יחד, הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת ויציאה לנמל התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל.

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
תותר כניסת בני משפחה לאזכרה לחללי יום הכיפורים. בית העלמין הצבאי בקריית שאול/ראובן קסטרו

בנוסף, ניתן יהיה לצאת לפעילות ספורטיבית של יחיד או אנשים הגרים יחד - ללא הגבלת מרחק, ובתנאי שהיציאה לפעילות היא ממקום המגורים, שלא באמצעות רכב. הממשלה אישרה יציאת דיירים במסגרות רווחה, בעלי מוגבלות, לביקורים אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וביקורים של בני המשפחה במסגרות. זאת יחד עם יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים.

בתקופה שבין ראש השנה ליום הכיפורים מותרת יציאה ממקום המגורים גם לצורך רכישת ארבעה מינים, מוצרים לבניית סוכה וכן לקיום מנהג כפרות. כמו כן, באותה תקופה מותרת פתיחה של מקום למכירת אמצעים אלה או מקום המשמש לקיום מנהג כפרות.

מה מותר מעבר למגבלת הקילומטר?

  • הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו
  • הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים
  • סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה
  • טיפולים רפואיים, פסיכולוגיים ורפואה משלימה (מטופל אחד בלבד)
  • מסגרות רווחה וטיפול סוציאלי חיוני
  • יציאה לכנסת, להפגנה, להליך משפטי או לתרומת דם
  • פעילות ספורטיבית המתחילה במקום המגורים, של יחיד או אנשים הגרים יחד
  • השתתפות בהלוויה או ברית
  • טבילת נשים במקווה
  • בעל תפילה שקיבל אישור השתתפות בתפילות הימים הנוראים
  • טיפול חיוני בבעלי חיים
  • העברת קטין בין הורים שלא חיים יחד
  • העברת קטין שלו הורה יחיד היוצא לצורך חיוני להשגחת אדם אחר
  • הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת (חינוך מיוחד, ילדי עובדים חיוניים)
  • הגעה לשדה התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל, 8 שעות טרם הטיסה
  • ביקורי דיירים במסגרות רווחה ובעלי מוגבלות אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה
  • יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים

מה לגבי פעילות העסקים בתקופת הסגר?

לפי המתווה שאושר, חל איסור על פעילות עסקים הפתוחים לקבלת קהל כמו מסעדות, בריכות שחייה, מכון כושר, מספרות, מכוני יופי, מקומות בילוי ופנאי, בתי מלון, וכן קבלת קהל במקומות עבודה. כלל העסקים יוכלו להפעיל שירות משלוחים. עם זאת, אין הגבלה לכניסת עובד לעסק, שלא לצורך פתיחה לציבור, כגון לביצוע עבודות תחזוקה או סידור סחורה.

הממשלה אישרה להחריג ממגבלות אלו את פעילותן של חנויות חיוניות. לפיכך, תותר פתיחת חנויות מזון, אופטיקה, בתי מרקחת ומוצרי היגיינה, מוצרים לתחזוקת הבית, מכבסות, מוצרי תקשורת ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.

וולט. ShutterStock, ShutterStock
כלל העסקים יוכלו להפעיל שירות משלוחים. שליחים של וולט בקפה נואר, ת"א/ShutterStock, ShutterStock

בנוסף, ניתן יהיה להפעיל חנויות מזון וחנויות חיוניות בתוך קניונים או שווקים. תותר גם קבלת קהל במקומות עבודה חיוניים, במקרים בהם לא ניתן לקבל את השירות מרחוק, באופן מקוון או בטלפון. עוד הוחרג מהמגבלות מקום המשמש לאימון של ספורטאי תחרותי מקצועי, שאושר על ידי מנכ"ל משרד התרבות והספורט.

האם מערכת החינוך תושבת לחלוטין?

הממשלה החליטה ביום רביעי האחרון לקבל את המלצת משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ומערכת החינוך נסגרה כבר אתמול. בתי הספר, גני הילדים ומעונות היום לא נפתחו, נוכח העלייה המשמעותית בהדבקה.

מוסדות הלימוד יושבתו במהלך הסגר, פרט לחינוך המיוחד, כפרי נוער, ומוסדות לילדים ונוער בסיכון שנשארו פתוחים. כיתות ה' ומעלה ילמדו בתקופת הסגר באופן מקוון, וחידוש הלימודים לאחר חג הסוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת.

האם התחבורה הציבורית תפעל?

כן, התחבורה הציבורית תפעל, אך במתכונת מצומצמת. כלל שירותי האוטובוסים יירדו מתפוסה של 75% כיום ל-50% בין השעות 05:00-22:00 לאורך כל הסגר, ובימים א'-ה'. בימי שישי, ערבי חג ומוצאי שבתות וחגים יפעלו האוטובוסים העירוניים על פי לוח הזמנים הרגיל ואלו הבין-עירוניים לא יפעלו. בדומה לכללים עד כה, תיאסר הישיבה מאחורי הנהג למעט באלו בהן הותקנה מחיצת מגן.

בנוסף, מספר הנוסעים באוטובוסים העירוניים בקווי שירות יוגבל ל-32 איש. באוטובוסים בין-עירוניים תוגבל הכמות ל-30 נוסעים. באוטובוס מפרקי (אקורדיון) ניתן יהיה להכיל 50 נוסעים.

תחנת אוטובוס, מסוף סבידור, תל אביב, 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
30 נוסעים בקו בין-עירוני. מסוף סבידור, תל אביב/ראובן קסטרו

מתווה התחבורה הציבורית במהלך הסגר

  • כלל שירותי האוטובוסים והרכבות יירדו מתפוסה של 75% כיום ל-50%
  • שעות הפעילות של האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים בימים א'-ה' הוא 05:00-22:00
  • מספר הנוסעים באוטובוסים העירוניים בקווי שירות יוגבל ל-32 איש
  • באוטובוסים בין-עירוניים תוגבל הכמות ל-30 נוסעים
  • באוטובוס מפרקי (אקורדיון) ניתן יהיה להכיל 50 נוסעים
  • בימי שישי, ערבי חג ומוצאי שבת וחג יפעלו האוטובוסים ומוניות השירות העירוניים העירוניות על פי לוח זמנים רגיל, והאוטובוסים ומוניות השירות הבין-עירוניים לא יפעלו
  • שירות האוטובוסים לאילת יצטמצם ובהזמנת מקום מראש
  • רכבת ישראל תוסיף לפעול במתווה הנוכחי של הזמנת שוברי נסיעה מראש, אך תושבת בימי שישי, מוצאי שבת, ערבי חג ומוצאי חגים

כמו כן, ברכבת ישראל ובכרמלית יצומצם מספר הנוסעים ל-50%. בהסעות מיוחדות באוטובוס יוגבל מספר הנוסעים ל-30 בני אדם, ובכל כלי תחבורה יבשתי אחר - ניתן יהיה להסיע 50% מהמספר הקבוע ברישיון הרכב.

באשר למוניות, ניתן לנסוע עם אדם אחד נוסף מלבד הנהג, למעט אנשים המתגוררים באותו מקום. כמו כן, תותר נסיעת שני אנשים פרט לנהג אם אחד מהם הוא אדם הצריך לווי.

הגבלות פעילות

  • חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • איסור על שהייה בחוף ים, למעט פעילות ספורט מותרת
  • איסור התקהלות - עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח
  • עד 3 אנשים ברכב, למעט אנשים הגרים יחד
  • איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור וקבלת קהל במקומות עבודה
  • תפילות בשטח פתוח בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים
  • תפילות במבנה בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים, לפי דירוג התחלואה ביישוב
  • עד 10 עובדים או 50% מכוח האדם בו זמנית במגזר הציבור
  • עד 50 נוסעים באוטובוס מפרקי, 32 באוטובוס עירוני ו-30 בבינעירוני
  • עד 50% מתפוסת הנוסעים האפשרית בכל כלי תחבורה ציבורי אחר, כולל ברכבת

ומה לגבי התפילות?

ניתן יהיה לקיים תפילות בטווח של קילומטר בלבד ממקום המגורים במהלך חג ראש השנה, מ-18 בספטמבר בשעה 17:30 ועד 20 בספטמבר בשעה 20:00, וכן ביום כיפור מ-27 בספטמבר בשעה 17:00 ועד 28 בספטמבר בשעה 20:00. התפילות ייערכו בשטחים הפתוחים בקפסולות קבועות של עד 20 איש, עם מרחק בין הקבוצות וסימון פיזי, מושב ריק בין אנשים שלא גרים יחד וללא הגשת מזון. עם זאת, ההגבלות על תפילות במבנים סגורים משתנות בהתאם לסיווג הרשויות.

בתוך חללים סגורים ניתן יהיה להתפלל בקבוצות קבועות של עשרה עד 25 איש, כתלות באזור כתום או אדום. בכל מבנה יש להציב מחיצות ניילון בין המתחמים, שמירת מרחק בין הקבוצות, הצבת שלט עם מספר המתפללים המותר ושמירת שני כיסאות מרחק בין אדם לאדם, וללא הגשת מזון.

תפילת שחרית ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
תפילות בטווח של קילומטר בלבד ממקום המגורים. אדם מתפלל שחרית/ראובן קסטרו

התפוסה המותרת שאושרה לגבי תפילה במבנה בימים נוראים: באזור אדום - עבור שתי הכניסות הראשונות עד 30 אנשים, עבור כל כניסה נוספת עוד 20 אנשים. באזור כתום: 50 אנשים עבור כל כניסה. בכל מקרה, מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום המיועד לתפילה.

מתווה לקיום תפילות

  • תפילות מותרות בקפסולות של עד 20 איש
  • באזורים אדומים, תותר תפילה במבנה סגור בקבוצות של עד עשרה אנשים
  • באזורים שאינם אדומים, תותר תפילה במבנה סגור בקבוצות של עד 25 אנשים
  • מספר הקבוצות יהיה נגזרת של כמות הכניסות למבנה
  • ההגבלות על תפילות במבנים סגורים משתנות בהתאם לסיווג הרשויות
הכנות לראש השנה בשוק התקווה בתל אביב 14 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
הכנות לראש השנה בשוק התקווה בתל אביב/ראובן קסטרו

האם עסקים שייפגעו מהסגר יפוצו?

שר האוצר ישראל כץ, הודיע אמש על שורת צעדים שירחיבו את רשת הביטחון הכלכלית לנפגעי משבר הקורונה. השר הכריז כי סף קבלת המענקים לעצמאים יורד מ-40% פגיעה במחזור ההכנסות השנתי ל-25%. בנוסף, בעלי עסקים יקבלו הקלות בתשלום ארנונה ועסקים שישמרו עובדים יקבלו מענקים בעבור כל עובד שלא יפוטר.

תכנית הסיוע לעסקים

  • הרחבת מענק ההוצאות הקבועות: הורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלת המענק מ-40% ל-25% בלבד בחודשים ספטמבר-אוקטובר ובצו של שר האוצר, הרחבת ההקלה גם לחודשים נובמבר-דצמבר.
  • מקדמה מיידית על חשבון מענק ספטמבר אוקטובר: מקדמה בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות תועבר לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר. גובה המקדמה יתבסס על היקף הנזק של העסק בפעימות קודמות (בחודשים מרץ-אפריל, ולמי שלא היה זכאי למרץ-אפריל, יחושב לפי מאי-יוני).
  • שחרור החזרים: מהלך ממוקד ומרוכז במסגרתו יועברו החזרי מס הכנסה ומע"מ לעסקים בימים הקרובים.
  • פריסת תשלומים: יינתן מענה נקודתי באמצעות פריסת תשלומי החובה של העסקים על פני מספר חודשים.
  • סיוע בארנונה: הורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלת החזר הוצאות ארנונה ל-25% בלבד בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עם אפשרות להארכה גם עבור החודשים נובמבר-דצמבר.
  • עידוד מסחר מקוון: מתן מענקים לעידוד מסחר מקוון ופעילות דיגיטלית עבור עסקים קטנים ובינוניים.
  • הרחבת קרן ההלוואות בערבות המדינה: הגדלת הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים ב-18 מיליארד שקלים נוספים, כך שתגדל מ-22 מיליארד שקלים ל-40 מיליארד שקלים.
  • הכפלת סכום ביטוח האשראי: הגדלת ערבות המדינה לביטוח אשראי לספקים בכ-2.6 מיליארד שקלים נוספים.

בנוסף לצעדים אלו, יובאו לאישור הממשלה החלטות נוספות במטרה להקל על מי שייפגע בעקבות הסגר הצפוי. בין היתר, סוכם על דחיית חידוש רישוי עסקים ליוני 2021, הורדת רף הזכאות להקלות בתשלום ארנונה מעסקים שהכנסותיהם נפגעו ב-60% ל-25%. כמו כן, יוכפל הביטוח לאשראי ספקים, ויוגדל בכ-750 מיליון דולרים. עוד כוללת התכנית אימוץ מתווה תעסוקה מקיפה ליציאה ממשבר האבטלה ולעידוד התעסוקה במשק עם תום הסגר וכן קידום חקיקה של רפורמות כלכליות לעידוד הצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully