וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר; הגבלת התנועה תורחב לקילומטר ממקום המגורים

עודכן לאחרונה: 17.9.2020 / 22:29

הוועדה אישרה את הגבלות הקורונה, שצפויות לחול ממחר למשך שלושה שבועות. היו"ר, ח"כ אשר, בירך על הרחבת הגבלת התנועה: "דבר נכון וחשוב, הסגר לא קל לאף אחד". חברי האופוזיציה תקפו את ההחלטה להטיל סגר: "אין בה שום רציונל, זה לא יוריד את התחלואה"

בווידאו - ועדת החוקה דנה בהגבלות התנועה במהלך הסגר/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התכנסה היום (חמישי) לאשר את תקנות הסגר, שיחל מחר ויימשך שלושה שבועות לפחות. הוועדה אישרה הגבלות תנועה, פעילות והתקהלות, בין היתר על תפילות, תחבורה ציבורית ועסקים. התקנות שהונחו על שולחן וועדה אושרו ללא שינויים, למעט הגבלת התנועה מחוץ למקום המגורים, שהורחבה מ-500 מטרים לקילומטר.

בפתח הדיון, אמר יו"ר הוועדה כי "אנחנו מתכנסים מאוחר, למרות בקשותיי החוזרות ונשנות לקבל את התקנות מוקדם - זה לא קרה. היו אילוצים שלא אני צריך להסביר אותם".

לאחר מכן, ציין ח"כ אשר במהלך הדיון כי יש הסכמה להרחיב את מגבלת התנועה לקילומטר אחד. "בעקבות הדרישה בוועדה יש הסכמה מצד ראש הממשלה, ושרי הביטחון והבריאות להרחיב את מגבלת התנועה מ-500 ל-1,000 מטרים", אמר. "אני מודה להם על כך".

במקביל לדיון הוועדה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצות עם ראשי מערכת הבריאות בנושא המגבלות בתקופת החגים. גורם שמעורה בפרטי השיחה ציין כי אחד הצעדים שנתניהו שוקל הוא הידוק של הסגר.

ועדת החוקה בדיון לאישור תקנות הסגר, 17 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"יש הסכמה להרחיב את מגבלת התנועה ל-1,000 מטר". ועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) תקפה את ההחלטה להטיל סגר בתקופת החגים. "הממשלה העבירה את התקנות לכנסת רק הבוקר. המתווה בממשלה אושר ביום ראשון. אנחנו 30 שעות לפני כניסת הסגר, מביאים החלטה שאין בה שום רציונל", אמרה. "לא רק אני אומרת אלא גורמי המקצוע אומרים שזה לא יוריד את החלואה. ממשלת ישראל היקרה והכושלת, תהיו אמיצים, ההגבלה של 500 מטר אין לה כל הצדקה, במשטרה אמרו שלא יהיה ניתן לאכוף את זה".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר בדיון כי שר הבריאות יולי אדלשטיין וסגנו יואב קיש טוענים כי הסגר לא יוריד את התחלואה, ועצם קיומו פוגע "בכל אנשי העסקים שמחזיקים את המדינה הזו על הגב שלהם בתשלומי מסים", כלשונו. אבידר קרא לכל חברי הכנסת בוועדה להצביע נגד התקנות, "למה יש לכם מוטיבציה לאשר את התקנות האלה? בואו נצביע נגד התקנות האלה ונשלח את הממשלה הכושלת הזו לעשות עבודה אמיתית נגד הקורונה".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), חבר הוועדה, הוסיף כי "ההנהגה הפוליטית בישראל מדברת כמו רופאים וחלק מהצוות שמציג לנו מדבר כמו פוליטיקאים. ההתקהלות היא הבעיה, אז למה עושים מגבלות על תנועה? כל החריגים בתקנות האלה, פוליטיים. אני ממליץ לכולם להצביע נגד, אנחנו לא חותמת גומי של הממשלה הזו".

חברי האופוזיציה המשיכו במתקפה נגד התקנות שאישרה הממשלה, ובהם גם יו"ר מרצ ניצן הורביץ שקרא בדיון "לא להתעלל באזרחי ישראל". לדבריו, "זה לא נורמלי קנס של 5,000 שקל על מי שיוצא מהבית. זה פשוט יכול להרוס חיים של אנשים". יו"ר הוועדה ח"כ אשר הסכים, ודרש מנציגי משרד המשפטים לקבל סקירה על השינויים בקנסות, "אני רוצה לדעת מה היה, מה נוסף ומה השתנה. מקווה שאין דברים שלא היו ונוספו כעת".

מה מותר מעבר ל-500 מטר?

  • הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו
  • הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים
  • סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה
  • טיפולים רפואיים, פסיכולוגיים ורפואה משלימה (מטופל אחד בלבד)
  • מסגרות רווחה וטיפול סוציאלי חיוני
  • יציאה לכנסת, להפגנה, להליך משפטי או לתרומת דם
  • פעילות ספורטיבית המתחילה במקום המגורים, של יחיד או אנשים הגרים יחד
  • השתתפות בהלוויה או ברית
  • טבילת נשים במקווה
  • בעל תפילה שקיבל אישור השתתפות בתפילות הימים הנוראים
  • טיפול חיוני בבעלי חיים
  • העברת קטין בין הורים שלא חיים יחד
  • העברת קטין שלו הורה יחיד היוצא לצורך חיוני להשגחת אדם אחר
  • הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת (חינוך מיוחד, ילדי עובדים חיוניים)
  • הגעה לשדה התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל, 8 שעות טרם הטיסה
  • ביקורי דיירים במסגרות רווחה ובעלי מוגבלות אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה
  • יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הדגיש בדיון את חשיבות השמירה על ההנחיות במהלך הסגר. "המסר המאוד פשוט הוא 'שב בבית'", אמר. "מי שלא צריך לצאת למשהו חיוני - שיישב בבית, זו הדרך להבטיח את בריאות הציבור. המספרים גדלים בקצב מאוד גבוה והמצב מידרדר".

"אם התקנות יתקיימו אחת לאחת יש תקווה להורדת התחלואה, זה לא יגיע לאפס", הוסיף. "בימים הראשונים נראה עלייה לא רק בגלל הדבקות בבית, אלא תוצאת השבועיים האחרונים. בשלושת השבועות נצליח להציג בלימה, וזה יאפשר להפעיל את תכנית היציאה". לדבריו, תהיה זו "יציאה איטית ומדורגת, לא כמו בפעם הקודמת בה טעינו כשחשבנו שאפשר לפתוח מהר יותר, נפעיל את הרמזור וגם זה יהיה מבוסס על היענות הציבור. עיקרון שני הוא מערך קטיעת ההדבקות".

ההגבלות אושרו ברוב של שמונה תומכים נגד חמישה מתנגדים. בתום הדיון, בירך יו"ר הוועדה על ההחלטה. "ההרחבה לאלף מטר היא דבר נכון וחשוב. יש ביקורת בכל הציבור והסגר לא קל לאף אחד" אמר. "החיים של כולם הולכים להשתבש. אנחנו חייבים לקחת אחריות על עצמנו ואני קורא לכל האזרחים שננסה לעבור את זה יחד כדי לקצר את הדרך. אני בטוח שכול חברי הוועדה מצטרפים לקריאתי זו למרות הביקורת. אני מקווה שלא נגיע להחמרות נוספות".

אתמר גרוטו ועדת החוקה בדיון לאישור תקנות הסגר, 17 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"אם התקנות יתקיימו אחת לאחת יש תקווה להורדת התחלואה". גרוטו/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

במסגרת ההגבלות, הממשלה אישרה לחרוג ממגבלת התנועה לאחת מהמטרות הבאות: הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו, הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים, סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה, טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי, טיפול ברפואה משלימה (עם מטופל אחד בלבד) ויציאה למסגרות רווחה ולטיפול סוציאלי חיוני. עוד אושרה יציאה לכנסת, להפגנה, להליך משפטי ולתרומת דם.

הממשלה אישרה יציאה לפעילות ספורטיבית של יחיד או אנשים הגרים יחד - ללא הגבלת מרחק, ובתנאי שהיציאה לפעילות היא ממקום המגורים, שלא באמצעות רכב. עוד אושר לצאת מטווח 500 המטרים לצורך השתתפות בהלוויה או ברית, יציאת אישה לטבילה במקווה, בעל תפילה שקיבל אישור לכך מהמשרד לשירותי דת, יציאה לטיפול חיוני בבעלי חיים, העברה של קטין בין הורים שלא חיים יחד, הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת ויציאה לנמל התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל.

הגבלות פעילות

  • איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • איסור על שהייה בחוף ים, למעט פעילות ספורט מותרת
  • איסור התקהלות - עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח
  • עד 3 אנשים ברכב, למעט אנשים הגרים יחד
  • איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור וקבלת קהל במקומות עבודה
  • תפילות בשטח פתוח בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים
  • תפילות במבנה בקבוצות קבועות של עד 10 או 25 אנשים, לפי דירוג התחלואה ביישוב
  • עד 10 עובדים או 50% מכוח האדם בו זמנית במגזר הציבור
  • עד 50 נוסעים באוטובוס מפרקי, 32 באוטובוס עירוני ו-30 בבינעירוני
  • עד 50% מתפוסת הנוסעים האפשרית בכל כלי תחבורה ציבורי אחר, כולל ברכבת

גם הגבלת השהייה עברה את אישור הממשלה, לפיהן חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר שלא למטרה מותרת, כגון לצורך ביצוע עבודה, או סיוע לאדם בעל קושי. בנוסף, חל איסור על שהייה בחוף ים, למעט לצורך ביצוע פעילות ספורט מותרת בלבד של אדם יחיד או של אנשים הגרים יחד, בהגעה ממקום המגורים ולא באמצעות רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully